Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Brutit armen

Anonym (TS) skrev 2018-02-08 10:55:32 följande:
    Ibland känns det inte så. Jag vet att jag var dum som väntade från tisdag till fredag innan jag gick till läkare. Men jag litade på sjuksköterskan på 1177 som sa att det inte var brutet för att det inte gjorde för ont, jag hade känsel i fingrarna och hade värme i dom. Självklart gjorde det ont men inte så ont som många har sagt när något är brutet.
    Hon missade troligen den viktigaste frågan, som jag fick från 1177 när jag bröt handleden, kan du vrida på handen? Det kunde jag inte (sedan fick de reponera den också, då benen låg snett)
    Jag kunde röra fingrarna, hade värme och när det lugnat ned sig, så gjorde det inte speciellt ont (fotleden gjorde mer ont och ändå körde jag bil och gick på den).
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2018-02-08 11:10:55 följande:
    Jag kunde röra på handen men inte få ut armen från kroppen. Skadan sitter i överarmen och opererade sedan i axeln så de fick sätta in en protes. Men är så jävla dum som inte gick tidigare ändå. Jag var otydlig i ts när jag inte skrev var skadan satt.
    Eftersom du inte kunde röra armen så var det tecken på att det kunde vara en fraktur. Fortfarande så glömde de frågan om rörlighet
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2018-02-08 11:24:51 följande:
    Ja det glömde de. Hon sa även att jag var nog tålig oxå. Fick samma svar från vårdcentralen dagen efter och då sa jag hade svårt att få ut armen från kroppen. Tur att jag träffade en läkare på vårdcentralen som tyckte att jag skulle åka och röntga eftersom jag hade ont.
    De sa på vårdcentralen att jag bara hade stukat foten och ett par dagars vila kunde vara bra. Men en väninna som arbetat på ortopedakuten sa att foten skulle röntgas och det kändes som min väninna visste vad hon pratade om (och hon hade bara sett fotot på foten), den var bruten.
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2018-02-08 11:27:29 följande:
    Tack det ska jag göra. Ska se till att jag får ersättning från jobbet eftersom det hände på jobbet och på området.
    Anmäl skadan till AFA (det är dom som betalar ut ersättningen), behåll kvitton och be att få ut journalen.
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2018-02-08 11:34:06 följande:
    Jag får hjälp av en som jobbar på expedititionen med det och det är tur det.
    Bra, det är en skyddsombudfråga om det skedde på arbetsplatsen. Krya på armen och axeln nu. Glöm inte att följa sjukgymnastens rehabprogram
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2018-02-08 11:39:28 följande:
    Så egentligen ska man lita på sina vänner och stå på sig istället för att lita helt på utbildade?
    Nu är hon utbildad, mer utbildad på sådana skador än distriktsköterskan misstänker jag. Hon har arbetat som ssk på ortopedakuten och känner igen de flesta skadorna
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2018-02-08 11:42:44 följande:
    Det hjälpte ju inte heller att jag hamnade på en snöhög som hade is under. Men ibland kommer ju känslorna och då känner man sig dum och pinsam.

Det stämmer ju som du skriver att det räcker att man snubblar lite lätt och då skadas ordentligt.
    Mina båda frakturer är lika "pinsamma", halkade på en väg och sprang så jag hamnade med foten snett på en kant.
Svar på tråden Brutit armen