Inlägg från: Melancholic |Visa alla inlägg
  • Melancholic

Kamouflagekläder

shit orkade bara läsa till andra sidan innan jag tyckte det vart pinsamt(ursäkta ts, men det var sant). kamoflage kanske mest använts i det militära och i krig. men om det används utanför detta område behöver inte det betyda att man tycker att krig är något tufft och ballt. det är ju själva kamoflaget och mönstret som är det balla och jag tror inte att någon från ett krigsland tar illa upp och tänker på bomber och granater när någon glider förbi i ett par upphottade byxor eller en bebis i camoflagebody!? tror att det är vissa som tänker lite för mycket här nu..

• Melancholic

A73H: ja men hur ser dessa nya moderna cammokläder ut då? de ser knappast likadana ut som de som militären har på sig, de är i snygga(inte praktiska)modeller, i short, i kjolar, i bodys. oftast i "fel" färger osv. känns bara lite långsökt. kommer inte tro på den teorin försn jag själv hör några krigsoffer berätta själva om hur den där minicammokjolen gjorde att dom mådde dåligt!

• Melancholic

mamasnest: håller helt med dig. väldigt många svenskar som pratar hit och dit om vad som kan vara stötande och rasistiskt mot invandrare. men i själva verket så har de aldrig ens frågat dom själva om det stämmer.

• Melancholic

bonzana: tror att svastikan har bitit sig fast lite hårdare i folks minnen än vad militärer på andra sidan jorden har på sig när de krigar!

• Melancholic

bonzana: ja men är inte kamoflagekläder något för de militära i så gott som alla länder. alltså landets försvar osv. sen att vissa länder för krig och att kamoflaget då är inblandat betyder ju inte att man måste associera det till just krig. utan mer bara militär!? kan väl tyckas töntigt att sätta militärkläder på ungarna också, liksom mycket annat. men är ju åtminstone inte exakt samma sak som krig!? förstår du vad jag menar!?

• Melancholic

bonzana: jo det e klart att allt försvaret gör är i förberedelse för ett eventuellt krig. men i länder där det inte är krig(och som i sverige, inte varit på väldigt länge) associerar man det ju det mest till det militära. iaf de jag känner. men det är väl olika. ser jag kamoflage på någon i kombination med stridshjälm och kulspruta kanske jag skulle tänka annat. just själva mönstret i sig i ett helt annat sammanhang känns inte krig alls.

• Melancholic

bonzana: det folk försöker påpeka för dig är att kamoflage, liksom många andra saker kan associeras till olika saker. både positiva och negativa, och vissa kanske ser mer till de positiva sakerna eller inte alls sett de negativa och därav känner de sig bekväma att använda mönstret i andra sammanhang!?

• Melancholic

bonzana: vem har sagt att det inte har något med krig att göra, folk har välbara sagt att det inte måste associeras med det? eller?
    förstår inte hur man kan bortse från det? handlar väl inte om att bortse från något utan mer att man antingen inte ser det alls eller har någon annan association som väger tyngre när man gör sitt köpval!?

• Melancholic

skrattmås: handlar inte om att inte förstå, handlar om olika åsikter/värderingar!

• Melancholic

förstår inte vitsen med att forstätta frågasätta det egentligen heller. säg att "alla" associerar manchester till något dåligt, men du har aldrig ens tänkt tanken och har bara bra associationer till manchester och tycker det är fint, skulle du inte sätta på dig det då bara för att någon annan sa att det "är starkt förknippat" med något dåligt..som du dessutom själv inte har några som helst egna erfarenheter av?

• Melancholic

från början krig JA. men det har ju uppenbarligen utvecklats till att kunna vara något annat än bara praktist!? vad gör det om man försöker avdramatisera något dåligt till något som ska vara snyggt och roligt(för dom som tycker det) och i dessa sammanhang just bara är detta och inte längre har med krig att göra? sålänge man inte går i cammouniform, krigshjälm och vapen så är det ju inte krig?

• Melancholic

bonzana: du missade min poäng. det jag menade var bara att de associationer man från början har till något kan ibland inte övervägas av några andra, oavsett hur negativa de må vara så kan man inte styra det! min karl kom tex hem en morgon och hade varit ute dagen innan och luktade snus och alkolist-gubbe. jag tyckte han luktade mysigt iom att jag associerade lukten till en släkting jag tycket mycket om som barn! förstår du hur jag menar? att något kan vara dåligt kan ibland övervägas av bra associationer. eller man kasnke bortser något dåligt för att man tycker att det bra överväger det dåliga. oavsett om det må vara att ett plagg bara är snyggt så är det iaf så!

• Melancholic

det enda ni sitter och säger är alltså att man inte kan använda saker i olika syften, en sak kan inte både användas i bra och dåliga sammanhang?

och som sagt, man kan inte hur mycket man än argumenterar(eller tjatar i det här fallet) ändra folks associationer!

• Melancholic

bonzana: går inte riktigt att jämföra då det inte är hela uniformer, helt utformade som de plagg som militären bär, som barnen har på sig. utan ett liknande mönster i tex bodys, byxor eller mössor. skulle ss-uniformen ha en specifik färg som förknippades med det som sedan gjordes på barnplagg skulle jag säkert sätta på min son det ändå men jag skulle inte sätta på honom någon uniform, verkar ju inge vidare skönt ;)

• Melancholic

A73H: vänta nu här. det är väl kriget som är det dåliga, nu pratade jag om att använda mönstret, kamoflaget, i ett annat sammanhang. tar man ur kamoflaget ur kriget så är det ju bara ett mönster. är det inte i ett krigssammanhang så kommer det finnas massvis med folk som INTE associerar det till krig längre och det är inte samma sak som att trycka upp en bit tyg mellan skinkorna på din dotter nej!

• Melancholic

oj just det, jag glömde. vi svenskar måste ju rätta oss efter alla andra som tyvärr tvingas att bo i detta hemska land..

ärs, nu går jag och lägger mig..nattinatt

• Melancholic

kände mig så peppad av tråden att jag faktist gick och köpte ett par cammobrallor till sonen igår..å vad snygg han vart :D

Svar på tråden Kamouflagekläder