Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Kamouflagekläder

Min son har inte kamouflagekläder eftersom jag inte vill klä ut honom till barnsoldat. Häpp. För mig är det inte bara ett mönster som alla andra, jag förknippar det med militärer och krig. (Lika lite som svastikan bara är en hinduisk solsymbol, den förknippar jag med nazism och det får han inte HELLER ha på sina kläder - apropå att mönster är betydelsebärande alltså, jag förknippar absolut inte kamouflagekläder med nazister!!).

Dödskallar kan han däremot ha på sina kläder, det förknippar jag med pirater, inte med döden.

Jag är rätt noga med vad det är för text på hans tröjor också (men till nästa barn ska jag köpa en body från nappy head med texten "I only cry when ugly people hold me", sånt tycker jag är kul )

• Tygtiiger

Ojoj vilken tråd att återkomma till några timmar senare...

Först madd1sh: jag tycker att dödskalleassociation till pirater är ok för mig eftersom jolly roger numera inte hissas av de pirater som fortfarande finns, däremot förekommer den flitigt i barnböcker och i filmer av typen "pirates of the caribbean" dvs det har mer blivit ett sagotema än en symbol för den blodiga slakt som piratandet oftast innebar. Precis som riddarrustningar mer symboliserar myterna kring tex kung Arthur än ett feodalsamhälle som var pesthärjat, smutsigt, våldsamt och ofta fattigt.

Jag associerar definitivt kammokläder med krig, inte jakt, de jägare jag känner (likaväl som de jag växte upp med) hade enfärgade gröna jaktkläder, men kammomönster ser jag flera gånger i veckan på tv från olika krigshärdar, både grå, beiga och gröna varianter. Men jag ser sällan jägare på TV i kammo. Beror så klart på att jag tittar mer på Dokument utifrån än på Jakt och fiske . Så om jag satte på min son det skulle jag definitivt se honom som en soldat eller ännu värre som kanonmat, och det vill jag ju inte...

Svar på tråden Kamouflagekläder