Inlägg från: DELM |Visa alla inlägg
  • DELM

Kamouflagekläder

Alla har referensramar byggda på erfarenhet och upplevelser.

Rent rationellt "vet" nog dom flesta att vissa mönster är skapta för vissa ändamål. Exempelvis kamouflagemönster (som fö ser väldigt olika ut världen över).
    Men är det en tillräckligt stor anledning för att få stora negativa associationer mot det när man inte upplevt det eller har någon erfarenhet av det? Tror inte det. Är min egen lilla teori.

Gemene man sitter inte hemma vid matbordet och beställer kläder utifrån en lång ok-lista, byggd på politik från andra sidan jorden. (ja, jag vet att det finns orosområden närmare än så, men väljer det här uttrycket just nu).

För många är det just bara ett mönster. Så enkelt är det.
    Här, i vårt lilla hörn av världen associeras det till jakt och inte krig, om det associeras till något. Därför att vi inte har upplevt krig på ett par hundra år.

• DELM

Mamasnest:

Tänker samma som du. Försökte få ner det på pränt tidigare, men det blev inte bra. Fint att se att du lyckades

• DELM

Rätta mig (någon historiakunnig), men visst hade vi nazister här? Det fanns svenska förband i Hitlers armé som mycket väl visste vad dom stred för.

Globaliseringen i all ära, men vi lever fortfarande i olika delar av världen. Det mänskliga psyket bryr sig om sin grupp och det som är närmast. Man klarar inte av att utvidga för mycket.

Nu känner jag att jag är ute på djupt vatten då jag inte kommer ihåg exakt det jag vill få fram. Finns det någon psykolog som läser det här och tror sig förstå vad jag försöker säga får ni gärna hoppa in och förklara bättre. Ska bli intressant att se om jag har rätt i mina tankegångar då

• DELM

Men att ett visst mönster är negativt för dig är inte samma sak som att det är det för en annan. Det behöver inte heller betyda samma sak. Är man uppvuxen med att det inte är negativt så blir det inte det. Och tvärtom.

• DELM

Äh, kom in sent. Mitt sista inlägg var svar till bonanza.

• DELM

USK:

Varför inte?

Bonanza: det finns en del saker som skapats av det militära för att underlätta livet i fält. Är det bara kamouflagemönstret du stör dig på? Som inte bör användas för att det associeras med krig?

Det militära har bla sett till att vi har gps och dom detaljerade kartorna vi har (georef), och ännu mer, men har stopp i hjärnan just nu.

Är dom mer ok att använda?

• DELM

Melle85:

Intressant fråga. Jag vill också veta.

USK: Förstår inte

• DELM

Jaha, jag fattade inte. Har aldrig köpt något där.

• DELM

Bonanza: som redan nämnts, finns dom som använder det när dom jagar. Finns också dom som finner mönstret snyggt och därmed har en estetisk användning för det .

Använder du enbart artiklar och kläder som är enbart praktiska?

• DELM

Bonanza:

Vad är ok enligt dig? Hur ska en person klä sig och bete sig för att falla dig i smaken? En asiat tänker kanske inte på nazism när han ser en svastika, bör man då inte respektera hans synsätt framför ditt? För det är ju det ursprungliga? Det är ditt eget argument...

ÄR det ok att ha ett synligt kors? Eller en tors hammare i ett halsband?

Svar på tråden Kamouflagekläder