Inlägg från: Bonanza |Visa alla inlägg
  • Bonanza

Kamouflagekläder

adrenalin - nej, jag menar den kunskap alla vuxna människor med tillgång till media idag har. Att kamouflagekläder används i krig. För det är fakta, inte associationer. Sedan kan man vara medveten om detta, men ändå associera det till något annat. Vilket jag antar att du gör. Men kunskapen vi har är densamma. Vi kan ju inte bortse från något bara för att vi har andra associationer.  Bara för att jag associerar svastikan med asiatiska symboler kan jag inte bortse från kunskapen om att den har använts av nazisterna.
    / Bonanza
  • Bonanza
    DELM skrev 2006-03-10 22:22:51 följande:
    Men att ett visst mönster är negativt för dig är inte samma sak som att det är det för en annan. Det behöver inte heller betyda samma sak. Är man uppvuxen med att det inte är negativt så blir det inte det. Och tvärtom.
    Nej självklart behöver inte associationerna vara detsamma, men man måste ju ändå vara medveten om vad det används till, och för? Kamouflagekläder är i huvudsak använt i krig. Det är ju så. Sedan om man personligen inte associerar det så, så är det en sak. Men att bortse från hur det ser ut i övriga världen tycker jag är lite nonchalant om jag får säga det.
    / Bonanza
  • Bonanza
    DELM - förklara för mig var kamouflagekläder har någon praktisk betydelse i vardagslivet som gps och detaljerade kartor har. För jag ser inte någon anledning till att ha kamouflagekläder, men ser flera fördelar med nya kartsystem.

Svastikan är ju en asiatisk symbol från början, där var det nazisterna som använde den. Men kamouflagekläder är ju utvecklat för krig, de har ingen annan betydelse från början. Det är skillnad där. Men jag tycker väl inte att det är så jättelämpligt att spatsera omkring med svastikor på kläderna, nej.
    / Bonanza
  • Bonanza

DELM - nej, men du tog upp ett helt irrelevant exempel. Det finns ingen användning för kamouflagekläder som gör att det uppväger det faktum att det associeras starkt med krig. Däremot finns det många användningsområden för andra saker som utvecklats för krig från början.

/ Bonanza
  • Bonanza

DELM - Jag anser att det är ok att en asiat har en svastika eftersom det är deras symbol från början. Eller acceptabelt kanske jag ska säga. Det är inget jag personligen skulle stoltsera med. Men eftersom kamouflagekläder är associerat med krig från början så förstår jag inte riktigt din jämförelse? Det är som att jämföra äpplen och päron.

Ett synligt kors? Ja, det symboliserar religion. Visst, jag anser att religion är något dåligt, men det är samtidigt något positivt för många. En tors hammare? Jag förstår inte riktigt vad du vill komma med dina frågor? Det vi pratar om är ett mönster som använts och tagits fram för krig och militär. Vad har det med kors och tors hammare att göra?

/ Bonanza
  • Bonanza
    Jag har försökt få fram det här förut, men jag har väl inte lyckats: jag förstår att man kan associera kamouflage med andra saker än krig, men jag förstår inte hur man kan bortse ifrån att det är starkt sammankopplat med krig. Självklart förstår jag att alla inte tänker krig när de ser barn i kammokläder, men många har hävdat att det inte alls har med krig att göra, och det vänder jag mig emot!
    / Bonanza
  • Bonanza
    DELM - jo, jag förstår vad du menar egentligen, men du är ute och cyklar. Religion är inte något odelat negativt. Det är en tro, något som är något mycket positivt för många människor.

Krig är ett fenomen där människor dör. Krig är aldrig något positivt. Så jag förstår inte din jämförelse av den enkla anledningen att jag inte ser sambandet mellan de symboler du tar upp.
    / Bonanza
  • Bonanza

Skrattmås - jag har ont i fingrarna ( har skrivit för mycket) och ont i händerna ( har suttit på dem för mycket ) och tungan (har bitit mig i den för många gånger). Men tack!

/ Bonanza
  • Bonanza

adrenalin - jag har faktiskt ingen skriftlig källa, men tror på min krigsintresserade sambo som kan det mesta om sånt. Jag tror säkert att man har kamouflerat sig tidigare, men just själva kamouflagemönstret är jag rätt säker på är utvecklat för krigshandlingar. Men visst, kan du hitta något som säger att det var till för typ mjölkbönder som ville smälta in på ängarna så får jag väl ändra åsikt.

/ Bonanza
  • Bonanza

DELM - jag skulle säga att krig alltid är något odelat negativt. Men konsekvenserna kan vara positiva. Men det är ordklyveri.

Jag kan leta reda på citat om ni vill, då får ni vänta lite.

/ Bonanza
Svar på tråden Kamouflagekläder