• Alexi

Inredningsstilar i olika länder, Sverige kontra tex England

Jag har varit sjuk hela veckan så jag har legat i soffan och tittat på heminredningsprogram. Eller framför allt alla dessa brittiska husköparserier, finns ju en hel drös och jag gillar dem.

En reflektion jag alltid gör är att engelska och svenska hus är så ruskigt olika. Engelska hus små rum, lågt i tak, mörka möbler osv. Medan den svenska stilen är "ljus och fräsch", stora rum och öppna ytor.

Vad skulle engelsmän tycka om svenska hus och svensk inredning? Hur känner svenskar som flyttar till Storbritannien?

Såg ett program från Nordamerika, där en person som skulle få hjälp med renovering ville ha "europeisk stil". Vad är det?

Lärde mig också att i Tyskland tar man med hela köket varje gång man flyttar, hemskt oväntat som svensk köpare.

Noterar också att man nästan alltid har tvättmaskinen i köket i andra länder, hur kommer det sig? Vore inte badrummet naturligare, om man inte har tvättstuga?

Bidra med reflektioner och åsikter!

• Svar på tråden Inredningsstilar i olika länder, Sverige kontra tex England
  • Fjäril kär

Har upptäckt samma.

Blir full i skratt när de visar "öppen planlösning" och master bedroom och de förtjust tycker det är sååå stort.. (i verkligheten med våra referenser typ 12 kvadrat på vardera )

När en enda säng och en pall får plats, hur kan man tycka det är gott om plats?

Och fascinationen över badrum o toalett i varje vrå och hörn fattar jag inte. 70 kvadrat hus och 3 badrum.. Vad är grejen ?

• Alexi
    Fjäril kär skrev 2018-02-08 17:57:32 följande:
    Har upptäckt samma.

Blir full i skratt när de visar "öppen planlösning" och master bedroom och de förtjust tycker det är sååå stort.. (i verkligheten med våra referenser typ 12 kvadrat på vardera )

När en enda säng och en pall får plats, hur kan man tycka det är gott om plats?

Och fascinationen över badrum o toalett i varje vrå och hörn fattar jag inte. 70 kvadrat hus och 3 badrum.. Vad är grejen ?
    Nej det glömde jag nog skriva. Det verkar enormt viktigt för engelsmän med ett badrum ihop med master bedroom, det heter typ "en suite" har jag uppfattat det som. Det verkar vara en dealbreaker att detta finns.
  • varmlanning

Amerikansk medelklass-stil gillar jag. Ofta flådigt. Amrrikansk stil överlag innebär ofta stora rum. Däremot kan jag överlag tycka att kvalitén där inte alltid är den bästa. Det som syns är ofta det bästa. Exempelvis äkta marmor och trä i köken osv. Men själva husen i sig känns ganska dåligt byggda.

Engelsk stil måste ju vara den mest smaklösa i hela världen. Jag brukar titta på det där tvprogrammet som går ibland i brist på annat. En mäklare som visar ett par tre olika "drömhus". Aldrig någonsin har jag tyckt att husen är fina. xD Jättesmå rum och det värsta av allt - heltäckningsmattor i badrum. Mår illa av bara tanken.

Jag tror att amerikaner hat en bild av europeisk stil som inte riktigt överrensstämmer med verkligheten. Men den stil vi har här brukar de dock kalla "Scandinavian". Avskalat, lite kallare, kvalité och dova färger.

• Fjäril kär

Något jag sett i både engelska och amerikanska program är avsaknad av soffbord. Jo det finns ibland men oftast är allting möblerat längs med väggarna och tomt i mitten.

Och vad är det med engelsmän och furu?

• AndreaBD

Ja, jag brukar också se på dessa TV-program där de visar engelska hus. Vad jag avskyr mest är badrum med trägolv. Jag har för mig att de nån gång även visat ett badrum med heltäckningsmatta. Hemskt!

Håller med om att det brukar vara små rum också. Framför allt vardagsrum.

Tyska hus har jag också sett en del, på riktigt och på TV. Tyskarna känner inte till fenomenet av insvetsade plastgolv i badrum. Och  det finns knappt avlopp i golvet av badrummen. Om man alltså stänker ner, måste man torka upp.

• Hallonmos

Minns inte om det var amerikanska eller brittiska program, men jag har flera gånger sett när de visat hus där det största sovrummet hade anslutande badrum utan dörr. Det var alltså bara helt öppet ut till sovrummet, och det var ingen liten öppning heller utan mycket större än en vanlig dörr. Tycker det är helt obegripligt.

Svar på tråden Inredningsstilar i olika länder, Sverige kontra tex England