Inlägg från: beccagranen |Visa alla inlägg
  • beccagranen

    Dumt att ta med barnet?

    Har ett dilemma, min 5 åring har åkt på feber. Problemet är att vi ska åka till badland i Danmark imorgon. Vi åker med en till familj, och äldre syskon har sett fram emot detta länge som sportlovsresa nu när vi kommer få arbeta hela lovet. Den som vart så förväntansfull och verkligen längtat är 5 åringen. 

    Igår hade hon feber på 39,2 och i morse hade det gått ner till 38,1. Idag vakna hon tidigt och gick på toa, ville ha frukost och dricka. Så det går åt rätt håll. Hon har varken snuva eller hosta, bara feber. Hon var så ledsen i morse när hon insåg att det troligen inte blir någon resa för hennes del. 

    Mina föräldrar har erbjudit sig att passa henne i helgen, så vi kan åka med de äldre barnen. Dom tycker det är riktigt dumt att ta med en febrig till badlandet.
    Men min man tycker att det är hemskt att utesluta henne, utan tycker att vi kan ta med henne och en sulky så hon kan vila efter behov. Och säger att vi isf kan turas om att vara med henne på rummet om hon behöver vila. 

    Hur hade ni gjort? Det känns hemskt att lämna henne som sett fram emot resan, men också hemskt att dra med henne när hon inte är frisk. 

  • Svar på tråden Dumt att ta med barnet?
  • beccagranen

    Problemet är jag måste ta ett beslut i eftermiddag, då mina föräldrar bor 7 mil bort och vi måste åka tidigt i morgon. Min man säger att hon kan ju bli bra under lördag/söndag. Tänk då att sitta och vara ledsen som missa hela resan och alla andra i familjen har roligt. Mina föräldrar säger att det blir bakslag för henne som inte får vila upp sig ordentligt. 

    Vi tänkte att hon kan vara i vagnen på båten, och beroende på hur hon mår på lördag/söndag så kanske hon kan bada om hon är feberfri och kry igen. Är hon hängig så kan jag och mannen turas om att vara med henne på rummet och kolla på film, kanske ta en promenad ute osv. 

  • beccagranen
    Tofflans skrev 2018-02-09 08:15:29 följande:

    Hade du velat åka med feber?

    Nej, det vill inte ett barn heller.


    Nej inte till ett badland då det inte lockar mig tillräckligt. Men hade vi åkt utomlands på en resa som jag sett fram emot, så hade jag tagit febernedsättande och åkt med i hopp om att bli bättre inom någon dag.
  • beccagranen
    enmamma skrev 2018-02-09 08:30:49 följande:

    Sjuka barn bör stanna hemma eftersom de smittar.
    Det är jobbigt att åka bil.
    Att orka en hel dag på badland är jobbigt, barnet kan bli mer sjukt och att stoppa en  femåring i sulky känns fel.


    Jag vet inte vad hon åkt på, eftersom hon varken har hosta/snuva. Jag vet att jag brukade få feber varje gång vi skulle ut och resa, fyllde år osv. hade så höga förväntningar så jag fick feber. Hon är sällan sjuk, och har haft feber två gånger tidigare, det brukar gå över på dag 2 eller 3.

    Vad är det för fel på att ha en femåring i sulky ifall hon är trött?
  • beccagranen
    Kasperina skrev 2018-02-09 09:47:38 följande:

    Om ni ska åka bil dit och bo i eget rum/stuga så tycker jag att ni ska ta med henne. Blir hon sämre har ni en plan på plats. Blir hon bättre kan hon vara med så mycket hon orkar.
    Min son fick bara feber när han var jättesjuk som liten medan dottern får feber om hon sovit för lite, så hade sonen fått feber i det läget hade han fått stanna hemma medan dottern fått följa med. 
    Det är bara ni föräldrar som kan avgöra om det är troligt att hon är "frisk-ish" eller inte. 


    Vi åker bil en kort sträcka, längsta biten är båtfärden. Men då kan vi ha en sulky som kan sova i eller bara ta en paus, tänkte ta med kudde och filt så att hon kan mysa ner sig. Sen bor vi i eget rum, det är dubbla rum på hotellet så dom stora sover i eget och hon med oss i vårt rum. Hon är väldigt sällan sjuk, så jag har svårt att bedöma hur hon brukar vara. Men hon var pigg i morse och  ville äta frukost och dricka, ligger och kollar på film i sängen. 

    Men hon blev väldigt ledsen när vi prata om att hon ev skulle vara hos morföräldrarna. Och grät och sa att det var orättvist och ville vara med oss. Jag tänker att är hon så väldigt sjuk så borde hon inte bry sig så väldigt om hon får vara hemma. Det känns än värre om man pratar med henne på lördag och hon är kvar, så mår hon bra och missar allt.
  • beccagranen
    Queennr1 skrev 2018-02-09 11:51:58 följande:

    Går det inte att avboka resan?


    Nej, jag tog inget avbokningsskydd. Det kommande tre helgerna är det fullbokat med hotellpaketet. Sen åker vi med en till familj, som inte kommer kunna åka om inte vi är med pga platsbris i bilen, Ett av deras barn skulle åka med oss. Sen var detta enda sporlovsnöjet som vi planerat in, då vi inte kan vara lediga från arbete så barnen går på fritids hela veckan. 
  • beccagranen

    Det sluta med att hon blev kvar hos mormor. På fredag kväll låg hon i 39,3 i feber och var orkeslös. Febern trappa ner på söndag em. Och idag tre dagar senare är hon feberfri men ganska matt och hostig. Så hon har snart vart till sängs i en vecka. Vi köpte med en barbie och godis, så hon var nöjd. Har lovat henne att åka till äventyrsbad när hon är frisk och kry igen.

Svar på tråden Dumt att ta med barnet?