• Anonym (Lubba)

Varför så mycket parfym?

Varför tar folk så mycket parfym? Har man i allmänhet dåligt luktsinne? Eller är det jag som har för bra luktsinne? När jag kliver oå bussen på morgonen möts jag av allehanda dofter, de flesta luktar okej diskret, men cirka 2 av 10 har alldeles för mycket. De är som vandrande doftmoln, ofta en blandning sköljmedelsdoft typ syntetisk äpple och ovanpå det för mycket tung, blommig och kväljande parfym.

Jag pendlar en bit och hamnar jag fel på bussen måste jag dra upp halsduken för näsan för dofterna är så påträngande att jag får ont i huvudet. Så frågan är, varför har så många av er så mycket parfym?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-11 07:04
    Du som använder parfym, hur långt ifrån din kropp vill du att doften går? Några decimeter, en meter, två meter, tio meter, eller längre? Vill du att doften stannar kvar i ett rum du varit i? Ska dina kollegor känna på doften så fort de öppnar dörren att du redan är på plats?

• Svar på tråden Varför så mycket parfym?
  • Anonym (lina)
    Anonym (Lubba) skrev 2018-02-11 07:14:31 följande:
    Håller med, det är inte lätt med parfymfria produkter. Hud- och handkräm finnss bra parfymfria, handdiskmedel och handtvål likaså, även maskindiskmedel och tvättmedel, dessa kör jag parfymfritt. Hårprodukter är svårare, men svårast är deodorant, det finns inga parfymfria som fungerar för mig, det börjar lukta mindre gott mot slutet av dagen vilken av dem jag än använder. Är det helt omöjligt att göra parfymfria alternativ som för övrigt är som originalet?
    Precis som du säger så luktar hårprodukter på långt håll, jag har en känsla av att de personer som ger mig mest huvudvärk på bussen är de som har både hårprodukter och sen parfym ovanpå det.
    Håller med om att oparfymerade deo inte håller lika bra, så jag har en som är milt parfymerad. Tycker jag själv
    Men brukar varva med Neutral deo, den funkar, men lite kortare.

Vissa hårprodukter känner jag igen doften på, och då kan jag stå typ 5 meter bort. Jag har långt hår, och jämt på jakt efter något som doftar milt eller är oparfymerat, men det är rätt omöjligt. Har spenderat många, många timmar på att googla det.
  • Anonym (Lubba)
    Anonym (lina) skrev 2018-02-11 19:38:28 följande:

Håller med om att oparfymerade deo inte håller lika bra, så jag har en som är milt parfymerad. Tycker jag själv

Men brukar varva med Neutral deo, den funkar, men lite kortare.

Vissa hårprodukter känner jag igen doften på, och då kan jag stå typ 5 meter bort. Jag har långt hår, och jämt på jakt efter något som doftar milt eller är oparfymerat, men det är rätt omöjligt. Har spenderat många, många timmar på att googla det.

Vilken milt parfymerad deo har du som fungerar bra?
  • solskenskaka
    Anonym (Lubba) skrev 2018-02-17 06:32:34 följande:

Vilken milt parfymerad deo har du som fungerar bra?

Jag svarar också på denna. På Rusta finns ett sortiment med typ 95% naturliga ingredienser och där ingår deo med doft av bla vanilj, kokos och bomull. Tycker dessa är milda i doften och håller hela dagen utan problem (och då duschar jag oftast på kvällen vintertid). Är överkänslig mot doft men dessa funkar för mig.
  • Anonym (L)

Herregud, det undrar jag med! Men jag kan inte tro att det är medvetet, varför skulle någon vilja stinka sådär?

Jag har två kollegor som jag varken åker hiss med (får ingen luft) eller som jag bjuder in till mitt rum (lukten sätter sig ju). Det påverkar så klart uppfattningen av dem, jag antar att de vill lukta gott och att andra ska uppskatta dem men istället blir de betraktade som illaluktande och hänsynslösa. Men jag antar att personerna med för mycket parfym (och annat som luktar) inte svarar i denna tråd av den enkla anledningen att de inte tycker att de har för mycket parfym :D

Även lukt av sköljmedel sätter sig ju, i soffor, andras kläder etc. Kanske vill man lämna en påminnelse om sin person...?

Mitt bästa tips på oparfymerad och riktigt bra deo är saltdeo. Finns flera märken, och de innehåller inte heller aluminium.

• Anonym (L)
    Anonym (Bella) skrev 2018-02-10 22:55:04 följande:

Jag undrar också varför man dränker sig i parfym. Den ska inte kännas mer än när man kramar någon anser jag.

Har funderat på vad det är som utmärker en billig parfym - förutom priset då förstås hehe. Vad får dig att tänka "billig parfym" när du känner doften av någons parfym?

Att det luktar syntetiskt, det känner man (men det behöver så klart inte vara parfym, det kan ju lika gärna vara sköljmedel eller hårprodukter. Intrycket är ju dock detsamma). Att använda för mycket av en böttre parfym gör ju också att det luktar billigt, även om parfymen i sig är dyr.
  • Anonym (L)
    Anonym (Lubba) skrev 2018-02-11 08:06:34 följande:

På mitt jobb finns en kvinna som brukade lukta väldigt mycket, det kändes i korridoren när hon gått förbi och om hon kom in i mitt rum var det riktigt obehagligt och jag fick ont i huvudet. Jag är väl lite för finkänslig, jag hade svårt att säga till henne direkt.

Istället gjorde jag så att jag sade glatt en gång när hon kom tillbaka efter att ha varit borta någon dag, - Å du är tillbaka, ja det kände jag redan av blomsterängsdoften när jag kom in i korridoren! Hon sa då något i stil med - Det är bara lite parfym, jag har inte alls mycket. Men sen den dagen luktar hon inte alls lika mycket.

Haha, så bra sagt!! Denna får jag användning av.
  • Anonym (Lubba)

Ja sköljmedel som någon skrev är en styggelse, förstår inte varför folk envisas med det. På gymmet får jag ibland flytta på mig om någon sköljmedelsanvändare kommer för nära. När man tränar och svettas står sköjmedelsdoften som ett stinkande moln omkring användarna, syntetisk äppel- eller blomdoft är verkligen kväljande, förstår inte hur man kan tycka det luktar gott. Ren tvätt även om man tvättar med parfymfritt tvättmedel luktar ju gott i sig, i alla fall min!

• Anonym (x)

Jag tror helt enkelt inte att folk känner hur mycket de själva luktar, och de kommer aldrig förstå det heller förrän någon säger till dem. Jag hatar själv när folk har för mycket parfymer på sig, man kan knappt andas av alla doftmixer i näsan, men vet själv att en i min familj sa till mig en gång att jag luktade väldigt mycket. Så folk känner det helt enkelt inte. Man tar på sig lite parfym, men tänker inte på alla andra dofter man har på sig också (som man själv inte känner) som sköljmedel deo handkräm schampoo osv. Den där lilla parfymsnutten kanske man inte tänker luktar så starkt men andra tycker det osv. 
    Är nog en blandning av alla tror jag.

• Inisario
    Anonym (Lubba) skrev 2018-02-10 20:23:59 följande:

Varför tar folk så mycket parfym? Har man i allmänhet dåligt luktsinne? Eller är det jag som har för bra luktsinne? När jag kliver oå bussen på morgonen möts jag av allehanda dofter, de flesta luktar okej diskret, men cirka 2 av 10 har alldeles för mycket. De är som vandrande doftmoln, ofta en blandning sköljmedelsdoft typ syntetisk äpple och ovanpå det för mycket tung, blommig och kväljande parfym.

Jag pendlar en bit och hamnar jag fel på bussen måste jag dra upp halsduken för näsan för dofterna är så påträngande att jag får ont i huvudet. Så frågan är, varför har så många av er så mycket parfym?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-11 07:04
    Du som använder parfym, hur långt ifrån din kropp vill du att doften går? Några decimeter, en meter, två meter, tio meter, eller längre? Vill du att doften stannar kvar i ett rum du varit i? Ska dina kollegor känna på doften så fort de öppnar dörren att du redan är på plats?

Jag tror inte att majoriteten tar för mycket parfym med flit. Däremot brukar dagens parfymer luktar mycket stark, starkare än provet i affären. För det andra, känner man för det mesta själv inte, hur mycket den luktar.
  • Anonym (Lubba)
    Inisario skrev 2018-02-18 11:22:47 följande:

Jag tror inte att majoriteten tar för mycket parfym med flit. Däremot brukar dagens parfymer luktar mycket stark, starkare än provet i affären. För det andra, känner man för det mesta själv inte, hur mycket den luktar.

Ja dagens parfymer kanske är starkare, i alla fall känns det som om det är mer parfym i många produkter som bara var svagt parfymerade förut, som handtvål, schampo, diskmedel, många märken luktar väldigt mycket. Det är lite som att vi är rädda för naturliga dofter.
Svar på tråden Varför så mycket parfym?