• Anonym (Lubba)

Varför så mycket parfym?

Varför tar folk så mycket parfym? Har man i allmänhet dåligt luktsinne? Eller är det jag som har för bra luktsinne? När jag kliver oå bussen på morgonen möts jag av allehanda dofter, de flesta luktar okej diskret, men cirka 2 av 10 har alldeles för mycket. De är som vandrande doftmoln, ofta en blandning sköljmedelsdoft typ syntetisk äpple och ovanpå det för mycket tung, blommig och kväljande parfym.

Jag pendlar en bit och hamnar jag fel på bussen måste jag dra upp halsduken för näsan för dofterna är så påträngande att jag får ont i huvudet. Så frågan är, varför har så många av er så mycket parfym?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-11 07:04
    Du som använder parfym, hur långt ifrån din kropp vill du att doften går? Några decimeter, en meter, två meter, tio meter, eller längre? Vill du att doften stannar kvar i ett rum du varit i? Ska dina kollegor känna på doften så fort de öppnar dörren att du redan är på plats?

• Svar på tråden Varför så mycket parfym?
  • Anonym (Lubba)

Jag skulle fortfarande vilja ha svar på hur långt från kroppen ni parfymanvändare vill att doften ska kännas? Om man använder parfym måste man väl ändå ha tänkt tanken hur långt det ska kännas, eller?

Märkligt att ingen parfymanvändare svarat.

• Anonym (Merärbättre)

Jag älskar parfym och allt annat i skönhetsväg som luktar gott. Vill bara dränka mig i det. Desto mer doft desto bättre. Älskar det på mig och alla andra.

Det har bara hänt mig en enda gång att jag tyckt att någon luktar för mycket parfym och har riktigt svårt att sätta mig in i personer som ogillar parfymdofter o liknande. Jag älskar när någon går förbi eller sitter bredvid en med en stark god parfym. Förgyller dagen.

• Anonym (iop)
    Anonym (Merärbättre) skrev 2018-03-24 22:07:30 följande:

Jag älskar parfym och allt annat i skönhetsväg som luktar gott. Vill bara dränka mig i det. Desto mer doft desto bättre. Älskar det på mig och alla andra.

Det har bara hänt mig en enda gång att jag tyckt att någon luktar för mycket parfym och har riktigt svårt att sätta mig in i personer som ogillar parfymdofter o liknande. Jag älskar när någon går förbi eller sitter bredvid en med en stark god parfym. Förgyller dagen.

Agree!
  • Anonym (Lubba)
    Anonym (Merärbättre) skrev 2018-03-24 22:07:30 följande:

Då har du kanske lite dåligt luktsinne? Om någon dränkt sig i parfym luktar det i hissen även om man kommer en kvart senare, det känns i hela korridoren om någon sitter i sitt rum med stark parfym.

Om någon indränkt i parfym går förbi mig är det ju inte bara en doft som går förbi i några sekunder, utan det är mer som ett tjockt påträngande moln många meter runt personen som stannar kvar ett bra tag.

För mig är parfymdoft (och sköljmedelsdoft) väldigt påträngande men kanske då beror på att jag har väldigt bra luktsinne, jag håller t ex på med vinprovning.

Det kanske helt enkelt är då att de med mycket parfym är de med sämst luktsinne, de känner bara så att säga toppen av isberget medan vi med bra luktsinne får hela kollisionen
  • Anonym (parfymälskare)
    Anonym (Lubba) skrev 2018-03-24 20:57:33 följande:

Jag skulle fortfarande vilja ha svar på hur långt från kroppen ni parfymanvändare vill att doften ska kännas? Om man använder parfym måste man väl ändå ha tänkt tanken hur långt det ska kännas, eller?

Jag vill lämna ett oförglömligt intryck eftersom luktsinne är starkt kopplat till känslor. Så best case scenario är om jag sveper förbi någon som bara hajar till av min fantastiskt goda parfym,  som lämnar så starkt intryck att varje gång den personen känner den eller liknande dofter i framtiden så kommer den att tänka på mig. Så tror jag det är för de flesta parfymälskare. Doft är sensuellt och starkt personligt.
  • Anonym (Lubba)
    Anonym (parfymälskare) skrev 2018-03-25 11:09:10 följande:

Jag vill lämna ett oförglömligt intryck eftersom luktsinne är starkt kopplat till känslor. Så best case scenario är om jag sveper förbi någon som bara hajar till av min fantastiskt goda parfym,  som lämnar så starkt intryck att varje gång den personen känner den eller liknande dofter i framtiden så kommer den att tänka på mig. Så tror jag det är för de flesta parfymälskare. Doft är sensuellt och starkt personligt.

Jag antar att du vill att de ska tänka på dig på ett positivt sätt?

För många med bra luktsinne är det snarare som att bli överkörd av en ångvält när någon parfymindränkt sveper förbi. På alla arbetsplatser jag varit på har det funnits ett par personer som jag antar tänker som du, alla andra pratar om dem och det är inte positiva ordalag kan jag lova.

Typ såhär:

- Du får prata med Eva på inköp om det där - Är det hon som luktar så mycket, nej dit går jag inte, jag mejlar
  • Anonym (Merärbättre)
    Anonym (Lubba) skrev 2018-03-25 07:05:54 följande:

Då har du kanske lite dåligt luktsinne? Om någon dränkt sig i parfym luktar det i hissen även om man kommer en kvart senare, det känns i hela korridoren om någon sitter i sitt rum med stark parfym.

Om någon indränkt i parfym går förbi mig är det ju inte bara en doft som går förbi i några sekunder, utan det är mer som ett tjockt påträngande moln många meter runt personen som stannar kvar ett bra tag.

För mig är parfymdoft (och sköljmedelsdoft) väldigt påträngande men kanske då beror på att jag har väldigt bra luktsinne, jag håller t ex på med vinprovning.

Det kanske helt enkelt är då att de med mycket parfym är de med sämst luktsinne, de känner bara så att säga toppen av isberget medan vi med bra luktsinne får hela kollisionen

Ja jag tror att du helt enkelt har ett väldigt känsligt luktsinne eller helt enkelt inte är så förtjust i parfymdoft.
  • fjanten

Om jag har på mig parfym vill jag att OM någon känner doften ska det vara typ vid en kram. Använder parfym en handfull gång om året. Har för övrigt doftfritt tvätt- och sköljmedel, doftfri hudlotion, men milt doftande shampo, balsam och duschkräm.

• Anonym (Sara)

Jag har ett starkt doftsinne som väcker olika känslor och jag gillar när folk har parfym. Det blir som en andra dräkt. Vill själv dofta gott men vågar inte spraya på sådär som vissa gör. Älskar att ha goda dofter omkring mig. Använder doftljus och rumsdoft ofta.

• Anonym (Lubba)
    Anonym (Merärbättre) skrev 2018-03-25 12:01:00 följande:

Ja jag tror att du helt enkelt har ett väldigt känsligt luktsinne eller helt enkelt inte är så förtjust i parfymdoft.

Jo jag gillar goda dofter, men diskreta mängder. Jag tycker en parfym ska kännas typ när man kommer några decimeter ifrån, då kan det vara positivt och trevligt.

En uytterst ovetenskaplig ngefärlig uppskattning av hur personer använder dofter:

Ca 50% använder inte parfym

Ca 30% använder parfym diskret, dvs det känns på några decimeters håll

Ca 20% använder för mycket parfym, dvs det känns på många meters håll, de värsta av dessa använder väldigt tung parfym och känns på 10 meters håll, det är dessa jag undrar över. Svaret verkar ju vara att de har dåligt luktsinne
  • Anonym (Finley)

Är också en doftälskare!! Jag är så störd att jag sniffar på sköjmedel nästan varje gång jag handlar.

• Anonym (Merärbättre)
    Anonym (Lubba) skrev 2018-03-25 12:16:23 följande:
    Jo jag gillar goda dofter, men diskreta mängder. Jag tycker en parfym ska kännas typ när man kommer några decimeter ifrån, då kan det vara positivt och trevligt.

En uytterst ovetenskaplig ngefärlig uppskattning av hur personer använder dofter:

Ca 50% använder inte parfym

Ca 30% använder parfym diskret, dvs det känns på några decimeters håll

Ca 20% använder för mycket parfym, dvs det känns på många meters håll, de värsta av dessa använder väldigt tung parfym och känns på 10 meters håll, det är dessa jag undrar över. Svaret verkar ju vara att de har dåligt luktsinne
    Nope. Bara du som har ett överkänsligt luktsinne. Det är inget de flesta reagerar på. Dom använder inte "för mycket parfym", ditt känsliga luktsinne uppfattar det så för dig. 

Varför vill du knappt kunna känna parfym om du gillar lukten? Låter totalt ologiskt.  
  • Anonym (Tvi vale för stinkbomber)

Jag är överkänslig för starka dofter. Blir alldeled täppt när någon har för mycket parfym på sig, får ont i huvudet.
    Jag skulle önska att folk kunde tänka på det istället för att tro att andra uppskattar deras stank. För det är precis vad det blir, oavsett om doften i sig är god, när folk överanväder.

• Anonym (Finley)
    Anonym (Lubba) skrev 2018-03-24 20:57:33 följande:

Well, skulle nog säga en halvmeter. Sedan får det gärna ligga en svag air av parfymen i rummet jag sitter i på t.ex. kontoret. Såpass att folk svagt anar parfymen.

Dock är det svårt att balansera eftersom parfymen ändrar sig i doftnoterna under tiden den avdunstar och således avtar under dagen. Jag tar bara parfym på morgonen och då luktar det mer än vad jag önskar men är i sin prime time under förmiddagen.
  • Tuppjuck44

Tycker om att känna goda dofter. Men har svårt för billiga sötsliskiga parfymer.

• Anonym (Lubba)
    Anonym (Merärbättre) skrev 2018-03-25 13:00:07 följande:

Nope. Bara du som har ett överkänsligt luktsinne. Det är inget de flesta reagerar på. Dom använder inte "för mycket parfym", ditt känsliga luktsinne uppfattar det så för dig. 

Varför vill du knappt kunna känna parfym om du gillar lukten? Låter totalt ologiskt.  

Inte överkänslig, men bra luktsinne. Lukt är kemiska molekyler som färdas i luften. Om jag känner en svag doft av ett trevligt rakvatten när jag hälsar på morbror Kalle är det helt okej. Om jag sitter i vardagsrummet och liksom blir bombad av rakvattensdoft när han kommer in genom dörren är det inte okej.

När parfymdoft känns så långt är det definitivt för mycket enligt mig och många andra.

När jag pratar med folk om detta uppfattar jag det som att ca 10-20% av alla har lika känsligt luktsinne som jag, och många är dessutom överkänsliga och får starka reaktioner på doftmolekylerna.

Så med lite hänsyn och mindre sprejande är vi fler som kan trivas tillsammans!
  • Anonym (Merärbättre)
    Anonym (Lubba) skrev 2018-03-25 13:37:16 följande:

Inte överkänslig, men bra luktsinne. Lukt är kemiska molekyler som färdas i luften. Om jag känner en svag doft av ett trevligt rakvatten när jag hälsar på morbror Kalle är det helt okej. Om jag sitter i vardagsrummet och liksom blir bombad av rakvattensdoft när han kommer in genom dörren är det inte okej.

När parfymdoft känns så långt är det definitivt för mycket enligt mig och många andra.

När jag pratar med folk om detta uppfattar jag det som att ca 10-20% av alla har lika känsligt luktsinne som jag, och många är dessutom överkänsliga och får starka reaktioner på doftmolekylerna.

Så med lite hänsyn och mindre sprejande är vi fler som kan trivas tillsammans!

Jag anpassar inte mitt liv till dom allra känsligaste i samhället. Trist att du har ett problem med ett överkänsligt luktsinne men det får du lära dig hantera.
  • Anonym (Usch)

Nej, jag gillar inte parfym alls. Sköljmedel är nästan ännu värre, varför håller folk på med sådant? Miljöförstörande skräp.

Jag kan förstå varför folk vill använda parfym men jag skulle önska att de drog ner lite på användandet, ta inte så himla mycket.

• Anonym (Finley)

Jag tycker att vi ska ha mer parfym åt folket. Är så sällan man känner någon parfymdoft öht till vardags. Likaså sköljmedel, åhhh dessa sköljmedel och då har jag inte ens nämnt doftljus och doftpinnar! Ahhh, ska nog slå en lov ner till affären och insupa allsköns sköljmedelsdofter. Ciao bella!

Svar på tråden Varför så mycket parfym?