Inlägg från: Anonym (Chef i kommun) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Chef i kommun)

Omplacering, början på avsked?

Hej Ts. Tror inte att du behöver vara orolig. Vare sig att ge någon sparken eller omplacera är lätt att göra och behövs mycket starka skäl för. Att du har hamnat i en konflikt är inte orsak nog på långa vägar. Och om någon har synpunkter på hur du utför ditt arbete så ska chefen ta upp det med dig så du har möjlighet att rätta till det.

Skulle din chef trots allt göra något sådant så ska du vända dig till facket för att få hjälp.

• Anonym (Chef i kommun)

Du har varit uppskattad hittills av chefen och hon har sett din kapacitet och även visat det i medarbetarsamtalen och lönesättning. Jag tror inget har förändrats för hennes del i omdömet om dig. Att man har olika åsikter på en arbetsplats är inget ovanligt och ska inte påverka chefens uppfattning om en medarbetare så länge det inte uppstår en konflikt som måste lösas. Om jag har en medarbetare som jag vet presterar bra på jobbet normalt men som har förändrats under en tid så vet jag oftast att det kan bero på något som kan ha hänt denne rent privat. Vi kan inte alltid vara på topp och det vet även chefer. Att du även får göra andras uppgifter känns inte helt ok och personligen skulle jag nog vilja veta det. Däremot är det svårt att veta hur din chef fungerar och hur det uppfattas av henne. Bäst vore om du istället kan prata med de arbetskamrater som helt tydligt utnyttjar din snällhet. Men gör det lugnt och med trevlig ton för att undvika en konflikt.

För övrigt tycker jag att du om du känner att inte chefen verkar nöjd ska ta upp det med henne. Berätta precis hur du känner och fråga henne om det är något du gör som hon är missnöjd över. En bra chef kan ta en rak fråga och du slipper fundera över det mer. Jag tror inte att det är som du tror då hon visat dig uppskattning under dessa tre år utan kanske bara en känsla du har då du vet att din arbetskamrat och hon känner varandra. Att hålla isär arbets och privatliv är något som hon bör kunna i sin position.

Och som jag sa är det inte lätt att omplacera eller avskeda någon hursomhelst. Det ska till fackliga förhandlingar för det.

• Anonym (Chef i kommun)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-02-12 20:01:31 följande:

Jag har gjort klart mina arbeten och mina kollegors. Så dom har inget o komma med.

Jag har aldrig haft samtal eller varningar om att jag har misskött mitt jobb. Det har bara gått rykten av 2 ST och är omtyckt av resten.

Jag är ändå orolig om att bli omplacerad. Kan vara så att jag kanske passar på ett annat ställe bättre. Är bara orolig om dom flyttar på mig pga missnöje utan att säga något. Sen när jag har flyttat så kommer dom med varningar. Då har dom makten på sin sida o avskeda mig pga omplacering.

Dock så har 1 kollega sagt att hon aldrig har hört något negativt om mig utan tvärtom. Hon tror det är avundsjuka men jag vet inte.

Jag är med i facket!

Lol

DU behöver knappast oroa dig alls. Det finns inga som helst skäl till en omplacering. Och att avskeda någon är som sagt inte alls lätt och jag tror inte att det finns någon som helst anledning till oro.

Tycker du ska försöka släppa det och sluta oroa dig.
Svar på tråden Omplacering, början på avsked?