• Anonym (Orolig)

Omplacering, början på avsked?

Hej alla!

Det är så att jag kanske är nervös i onödan, men jag är en person som kan bli överkänslig eller känna av saker. Ibland stämmer magkänslan och ibland inbillar man!

Jag jobbar inom kommunen och har jobbat där sen 3 år tillbaka. Har aldrig fått klagomål förut och det sa min chef på mina 3 senaste lönesamtal. Det är ingen som har pratat illa om mig nånsin. Jag har känt mig omtyckt och gör det fortfarande. 

Tyvärr har jag nog kommit i en liten konflikt med en kollega som är väldigt nära chefen. Det är rent sagt en skitsak som vi hade 2 olika åsikter om. 

Det verkar som att chefen vill omplacera mig eller hade fått förfrågan. För att få en nytändning och behöva det. 

Har fått höra genom rykte att hon har fått till sig av någon att jag inte är lika bra som förut och att jag är slapp med en uppgift. Dock är jag inte ensam om den uppgiften utan 3 st till och jag vet att jag gör mer än dom och har bevis på det också. Men på något sätt så är jag lätt att säga till för att jag är en väldigt snäll och blyg person som mestadels bara vill jobba o sköta mitt jobb. Om något är fel som jag vet om så tar jag aldrig upp det med den personen. Nu är det så att jag och dom har samma arbetsuppgifter men eftersom jag är för snäll så känns det som att man kan säga/tycka vad man vill till mig för jag säger aldrig ifrån.

Hur ska man tolka detta? Jag är väldigt orolig att få sparken eller vill chefen bara mig något väl? För jag har läst nu senaste tiden att man aldrig kan sparka någon utan att en omplacering görs nytt. Kan en chef vara så fräck utan att förvarna mig?

Jag funderar på att vara lite egoist och lägga upp vad jag har gjort här och sen höja upp mig själv. Visa att detta har jag gjort men inte mina kollegor som har samma arbetsuppgift. 

Bör jag vara orolig? Jag är kommunanställd och det ska ju vara "säker anställning". 

• Svar på tråden Omplacering, början på avsked?
  • Anonym (Chef i kommun)

Hej Ts. Tror inte att du behöver vara orolig. Vare sig att ge någon sparken eller omplacera är lätt att göra och behövs mycket starka skäl för. Att du har hamnat i en konflikt är inte orsak nog på långa vägar. Och om någon har synpunkter på hur du utför ditt arbete så ska chefen ta upp det med dig så du har möjlighet att rätta till det.

Skulle din chef trots allt göra något sådant så ska du vända dig till facket för att få hjälp.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Chef i kommun) skrev 2018-02-10 23:24:44 följande:

Hej Ts. Tror inte att du behöver vara orolig. Vare sig att ge någon sparken eller omplacera är lätt att göra och behövs mycket starka skäl för. Att du har hamnat i en konflikt är inte orsak nog på långa vägar. Och om någon har synpunkter på hur du utför ditt arbete så ska chefen ta upp det med dig så du har möjlighet att rätta till det.

Skulle din chef trots allt göra något sådant så ska du vända dig till facket för att få hjälp.

Tack för svar!

Alltså jag har jobbat i 3 år där. Jag har fått lite bättre löneförhöjningar än många kollegor i snitt varje år.

Jag har varit med om personliga problem under hösten som chefen vet om. Men konflikten är inget allvarligt alls och påverkar inte arbetsuppgifterna egentligen. Men det känns som att det helt plötsligt blivit lite skitsnack om mig med 2 kollegor och chefen verkar inte vara helt nöjd. Märker på beteendet mot förr eller så inbillar man sig bara. 

Jag kan inte slappna av utanför jobbet nu utan tänker på detta. Vill inte bli omplacerad för det påverkar mitt liv med långa resor istället. 

Har ni något tips för mig? Ska jag ta upp mina arbeten som jag har gjort för chefen och skita i om att jag sänker mina andra kollegor som är iblandade i uppgiften. Men eftersom att det inte händer något så snabbt så känns det som att allt blir inriktat mot istället för dom. Dom glider med utan att anstränga sig. 
    Det jag har gjort är att jag har gjort klar deras arbetsuppgifter också nu. Först hade vi delat upp arbeten men dom skiter i det så jag har gjort klart allt själv. Ska jag lägga upp detta eller bara fortsätta jobba. Vara tyst och vara nöjd att vi är klara med allt istället?

Jag är för snäll och vill aldrig sänka någon. Om jag ser en sak på jobbet och jag är lite upptagen så gör jag klart den uppgiften och sedan andra uppgiften även om andra kollegor hade haft tid men som istället är lata. Så har jag alltid varit och jag har kommit långt än så länge med den delen. 

Dock så är jag en person som det är lite lätt o trampa på och utnyttja. Men som aldrig har setts till något negativt hos chefen för chefen har aldrig hört något dåligt om mig förut men nu är det lite skillnad. Och jag är tydligen inte lika bra nu som förut och det har hon fått till sig,

• Anonym (Chef i kommun)

Du har varit uppskattad hittills av chefen och hon har sett din kapacitet och även visat det i medarbetarsamtalen och lönesättning. Jag tror inget har förändrats för hennes del i omdömet om dig. Att man har olika åsikter på en arbetsplats är inget ovanligt och ska inte påverka chefens uppfattning om en medarbetare så länge det inte uppstår en konflikt som måste lösas. Om jag har en medarbetare som jag vet presterar bra på jobbet normalt men som har förändrats under en tid så vet jag oftast att det kan bero på något som kan ha hänt denne rent privat. Vi kan inte alltid vara på topp och det vet även chefer. Att du även får göra andras uppgifter känns inte helt ok och personligen skulle jag nog vilja veta det. Däremot är det svårt att veta hur din chef fungerar och hur det uppfattas av henne. Bäst vore om du istället kan prata med de arbetskamrater som helt tydligt utnyttjar din snällhet. Men gör det lugnt och med trevlig ton för att undvika en konflikt.

För övrigt tycker jag att du om du känner att inte chefen verkar nöjd ska ta upp det med henne. Berätta precis hur du känner och fråga henne om det är något du gör som hon är missnöjd över. En bra chef kan ta en rak fråga och du slipper fundera över det mer. Jag tror inte att det är som du tror då hon visat dig uppskattning under dessa tre år utan kanske bara en känsla du har då du vet att din arbetskamrat och hon känner varandra. Att hålla isär arbets och privatliv är något som hon bör kunna i sin position.

Och som jag sa är det inte lätt att omplacera eller avskeda någon hursomhelst. Det ska till fackliga förhandlingar för det.

• Evlinas

En arbetsgivare kan inte omplacera en anställd hur som helst och skulle omplacering vara aktuellt så måste de kontakta ditt fack (hoppas att du är med i facket).

Vid uppsägning har en arbetsgivare skyldig att omplacera om det är möjligt annars kan uppsägningen vara ogiltig. Men omplacering är relevant först efter ett flertal varningar och arbetstagaren fortsatt missköta sig.

Att hamna i en mindre konflikt med en kollega tror jag knappast är skäl nog för att omplacera dig. Så du kan nog slappna av.

Kan vara en bra idé att konfrontera din chef med dessa rykten och tala om att du blir orolig att höra detta då du vill jobba kvar. Du kan också ringa ditt fack och få råd.

• Anonym (Orolig)

Jag har gjort klart mina arbeten och mina kollegors. Så dom har inget o komma med.

Jag har aldrig haft samtal eller varningar om att jag har misskött mitt jobb. Det har bara gått rykten av 2 ST och är omtyckt av resten.

Jag är ändå orolig om att bli omplacerad. Kan vara så att jag kanske passar på ett annat ställe bättre. Är bara orolig om dom flyttar på mig pga missnöje utan att säga något. Sen när jag har flyttat så kommer dom med varningar. Då har dom makten på sin sida o avskeda mig pga omplacering.

Dock så har 1 kollega sagt att hon aldrig har hört något negativt om mig utan tvärtom. Hon tror det är avundsjuka men jag vet inte.

Jag är med i facket!

• Anonym (Chef i kommun)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-02-12 20:01:31 följande:

Jag har gjort klart mina arbeten och mina kollegors. Så dom har inget o komma med.

Jag har aldrig haft samtal eller varningar om att jag har misskött mitt jobb. Det har bara gått rykten av 2 ST och är omtyckt av resten.

Jag är ändå orolig om att bli omplacerad. Kan vara så att jag kanske passar på ett annat ställe bättre. Är bara orolig om dom flyttar på mig pga missnöje utan att säga något. Sen när jag har flyttat så kommer dom med varningar. Då har dom makten på sin sida o avskeda mig pga omplacering.

Dock så har 1 kollega sagt att hon aldrig har hört något negativt om mig utan tvärtom. Hon tror det är avundsjuka men jag vet inte.

Jag är med i facket!

Lol

DU behöver knappast oroa dig alls. Det finns inga som helst skäl till en omplacering. Och att avskeda någon är som sagt inte alls lätt och jag tror inte att det finns någon som helst anledning till oro.

Tycker du ska försöka släppa det och sluta oroa dig.
Svar på tråden Omplacering, början på avsked?