• Anonym (rädd)

    Om man inte får byta barnmorska!!

    Får man verkligen alltid byta BM om man inte gillar den man får på förlossningen? Min kompis födde nämligen nyligen och hon fick inte det. Hennes BM (som hon gillade) blev upptagen med nåt annat, och då fick min kompis en annan som hon inte gillade. Hon ville byta, men den BM sa att det var fullt och fanns inga andra lediga. Känns ju himla surt, förlossningen ska ju vara en upplevelse. 

    Jag är jättekänslig för dofter, så tänk om den BM jag får har jättemkt parfym eller luktar starkt schampoo! Och om jag inte får byta... Vad gör man då? 

  • Svar på tråden Om man inte får byta barnmorska!!
  • Anonym (Nyförlöst)
    Anonym (rädd) skrev 2018-02-11 12:46:46 följande:

    Får man verkligen alltid byta BM om man inte gillar den man får på förlossningen? Min kompis födde nämligen nyligen och hon fick inte det. Hennes BM (som hon gillade) blev upptagen med nåt annat, och då fick min kompis en annan som hon inte gillade. Hon ville byta, men den BM sa att det var fullt och fanns inga andra lediga. Känns ju himla surt, förlossningen ska ju vara en upplevelse. 

    Jag är jättekänslig för dofter, så tänk om den BM jag får har jättemkt parfym eller luktar starkt schampoo! Och om jag inte får byta... Vad gör man då? 


    Jag ser det som så att förlossningen KAN vara en upplevelse men i första hand är det ett barn som ska komma ut. Som mamma kan man ha önskemål men av olika anledningar kanske inte dessa kan uppfyllas. Önskemål om att byta BM är ett sådant. Finns ingen annan att tillgå kan du ju inte gärna sno någon annans BM.
  • Ryggen fri

    Ska förlossningen verkligen vara "en upplevelse"? Jag ställer mig verkligen tveksam till det. Sjukvården finns där för att hjälpa dig och ditt barn medicinskt, inte utgöra någon sorts servicepersonal som förgyller.

    Givetvis går det inte att byta barnmorska om det inte finns någon att byta till.

  • Anonym (Nyförlöst)
    Anonym (rädd) skrev 2018-02-11 12:46:46 följande:

    Får man verkligen alltid byta BM om man inte gillar den man får på förlossningen? Min kompis födde nämligen nyligen och hon fick inte det. Hennes BM (som hon gillade) blev upptagen med nåt annat, och då fick min kompis en annan som hon inte gillade. Hon ville byta, men den BM sa att det var fullt och fanns inga andra lediga. Känns ju himla surt, förlossningen ska ju vara en upplevelse. 

    Jag är jättekänslig för dofter, så tänk om den BM jag får har jättemkt parfym eller luktar starkt schampoo! Och om jag inte får byta... Vad gör man då? 


    Inser att jag kanske lät hjärtlös i mitt förra inlägg men det jag menar är att jag till exempel önskade mig en förlossning utan smärtstillande men det funkade inte alls så jag var tvungen att ändra planen. För din skull så tror jag att det är viktigt att du inte ställer in dig för hårt på hur förlossningen ska vara utan ha i tanken att saker och ting kan förändras.

    Ang doften av parfym och annat så är jag rätt säker på att de som arbetar med förlossningar inte får ha något starkt luktade på sig så där kan du vara lugn.
  • Ryggen fri

    Landstinget har parfymförbud förresten. Man får ofta inte ens ha blommor med sig till sjukhus. Så på den fronten ska det vara lugnt.

  • Mantrasina

    Har inte stött på ett sjukhus som inte har parfymfritt som krav, både på patienter och personal (även om både bland patienter ohc personal finns folk som ignorerar det och dränker sig i parfym iaf). Risken för att du ska få en starkt (kemiskt) doftande barnmorska vid din förlossning är minimal. Däremot naturliga dofter och svaga deos etc förekommer förstås.

  • Zinken

    Ingen på förlossningen har starkt doftande på sig liksom de flesta inom vården får de inte ha det.

    Annars får du tyvärr bara vara glad om det är en barnmorska där i huvudtaget. De är ofta underbemannade och har du otur föds flera barn samtidigt så då är det bara tacka och ta emot den som kommer. Dessutom om förlossningen blir långdragen kan du mycket väl få träffa flera barnmorskor, jag träffade tre med första och med andra hann de inte ens presentera sig då personalen just höll på att lämna över till nästa skift när det blev dags.

    Men hur som, hur barnmorskan än är så är det inte det du ska fokusera på och kanske ens kommer minnas efteråt. Oroa dig inte över det, fokusera på dig och barnet bara.

  • Anonym (??)

    What??

    Överleva förlossningen och att smärtstillande fungerar är ett rimligt mål. Det sista gjorde det inte för mig. Tar förlossningen dessutom evigheter hinner BM både gå av ett pass och på ett nytt pass.

    Upplevelse? Betala en doula i så fall.

  • Anonym (Nyförlöst)
    Anonym (??) skrev 2018-02-11 14:02:57 följande:

    What??

    Överleva förlossningen och att smärtstillande fungerar är ett rimligt mål. Det sista gjorde det inte för mig. Tar förlossningen dessutom evigheter hinner BM både gå av ett pass och på ett nytt pass.

    Upplevelse? Betala en doula i så fall.


    Förlossningen behöver inte ens ta evigheter för att få uppleva ett skiftbyte. Jag hade ett snabbt förlopp för att vara förstagångsföderska och jag fick våra med om 2 byten.
  • Anonym (??)
    Anonym (Nyförlöst) skrev 2018-02-11 14:04:56 följande:

    Förlossningen behöver inte ens ta evigheter för att få uppleva ett skiftbyte. Jag hade ett snabbt förlopp för att vara förstagångsföderska och jag fick våra med om 2 byten.


    Jo precis, även det.

    Att mor och barn överlever och att inte bli traumatiserad, där lägger jag ribban. Inte vid vilken BM, men givetvis att den ena inte är sämre än den andra. Dagens förlossningsvård är belastad. Att förvänta sig att BM förlägger arbetstid eller uppgifter till just MIN förlossning. Jeeezus....
  • Anonym (rädd)
    Mantrasina skrev 2018-02-11 13:40:36 följande:

    Har inte stött på ett sjukhus som inte har parfymfritt som krav, både på patienter och personal (även om både bland patienter ohc personal finns folk som ignorerar det och dränker sig i parfym iaf). Risken för att du ska få en starkt (kemiskt) doftande barnmorska vid din förlossning är minimal. Däremot naturliga dofter och svaga deos etc förekommer förstås.


    Jag jobbar ju själv i vården och tycker mig ha många kollegor som har både lite parfym eller iaf starkt doftande krämer och hårschampon. Blomförbud har vi heller inte på vår avd. 
Svar på tråden Om man inte får byta barnmorska!!