• RJEL

    hjälp- fråga om havandeskapspenning

    En fråga
    Om ja söker havandeskapspenning pga foglossning. Hur fungerar de, ska jag bara fortsätta jobba tills ja får svar om jag får det beviljat från försäkringskassan ?

  • Svar på tråden hjälp- fråga om havandeskapspenning
  • ESEP

    Söker du i det senaste laget? Men ja du ska fortsätta jobba, havandeskapspenning betalas inte ut för tid innan beviljat beslut.

    Det kan ta ganska lång tid att få svar, vilken vecka är du i ock när sökte du? Kan ju dessutom bli avslag..

  • IrriteradMamma

    Om anledningen är foglossning är en sjukskrivning mer aktuellt i min mening. Du får troligtvis inte det godkänt då havandeskapspenning gäller de som har fysiskt krävande arbeten som kan ses som en risk för graviditeten.

    Tror dessutom dom är ganska hårda kring att sjukskriva någon pga ett vanligt graviditetssymtom, då ska man i princip inte kunna gå om man ska få det igenom.

  • RJEL
    ESEP skrev 2018-02-11 21:20:55 följande:

    Söker du i det senaste laget? Men ja du ska fortsätta jobba, havandeskapspenning betalas inte ut för tid innan beviljat beslut.

    Det kan ta ganska lång tid att få svar, vilken vecka är du i ock när sökte du? Kan ju dessutom bli avslag..


    Jag ska lämna in min ansökan i veckan.
    Är i vecka 28. Vet att man som tidigast får gå när det är 60 dagar innan beräknad förlossning. Men alla i min närhet säger att ja ska skicka in så fort som möjligt eftersom det kan ta tid.
    Och en annan anledning att jag söker så tidigt är för min barnmorska sa att innan jag kan bli sjukskriven så måste jag ha sökt havandeskapspenning
  • RJEL
    IrriteradMamma skrev 2018-02-11 21:33:40 följande:

    Om anledningen är foglossning är en sjukskrivning mer aktuellt i min mening. Du får troligtvis inte det godkänt då havandeskapspenning gäller de som har fysiskt krävande arbeten som kan ses som en risk för graviditeten.

    Tror dessutom dom är ganska hårda kring att sjukskriva någon pga ett vanligt graviditetssymtom, då ska man i princip inte kunna gå om man ska få det igenom.


    Anledning att jag söker havandeskapspenning är för att min barnmorska sa att jag måste söka de innan jag kan bli sjukskriven. Att försäkringskassan helst ser att man försökt där först.. så ja gör bara va jag tror jag måste.

    Ja kan inte utföra mina arbetsuppgifter och får sjukanmäla mig pga att ja inte kan gå. Så ja hoppas ja får de beviljat :(
  • ESEP
    RJEL skrev 2018-02-11 21:35:10 följande:

    Jag ska lämna in min ansökan i veckan.

    Är i vecka 28. Vet att man som tidigast får gå när det är 60 dagar innan beräknad förlossning. Men alla i min närhet säger att ja ska skicka in så fort som möjligt eftersom det kan ta tid.

    Och en annan anledning att jag söker så tidigt är för min barnmorska sa att innan jag kan bli sjukskriven så måste jag ha sökt havandeskapspenning


    Låter väldigt konstigt att din bm sagt så. Du är ju sjukskriven för att du är för sjuk för att jobba, finns ingen anledning till varför du ska behöva sökt havandeskapspenning. Foglossning kan man ta med när man söker havandeskapspenning men det som avgör är vad du har för jobb. Har du inte tillräckligt tungt/farligt jobb spelar det ingen roll hur svår foglossning du har utan då är det sjukskrivning som gäller.
  • ESEP
    RJEL skrev 2018-02-11 21:38:31 följande:

    Anledning att jag söker havandeskapspenning är för att min barnmorska sa att jag måste söka de innan jag kan bli sjukskriven. Att försäkringskassan helst ser att man försökt där först.. så ja gör bara va jag tror jag måste.

    Ja kan inte utföra mina arbetsuppgifter och får sjukanmäla mig pga att ja inte kan gå. Så ja hoppas ja får de beviljat :(


    Tyvärr är det där lite av ett lotteri och beror mycket på vilken handläggare du får och hur du skriver det. Antar att det är försent nu men annars är det bästa att höra med kollegor som kanske fått det beviljat och skriva likadant. Kanske kan vara aktuellt om du överklagar.
  • RJEL

    Blir tokig på allt detta.. speciellt på min barnmorska som ska va den som ger mig rätt information om de här.

    Ja ringde upp växeln där jag är inskriven härom dan och sa ungefär att Aa jag är inskriven hos er och jag undrar vad jag ska göra. Jag har sån hemskt foglossning så jag klarar inte jobba, får sjukanmäla mig. Och även hon som inte va min barnmorska råde mig att söka havandeskapspenning. Ska jag behöva byta avdelning helt för att få rätt information

  • RJEL
    ESEP skrev 2018-02-11 21:45:29 följande:
    Tyvärr är det där lite av ett lotteri och beror mycket på vilken handläggare du får och hur du skriver det. Antar att det är försent nu men annars är det bästa att höra med kollegor som kanske fått det beviljat och skriva likadant. Kanske kan vara aktuellt om du överklagar.
    Tyvärr är de inget alternativ att prata med kollegor för dom va de mer än 10år sen dom va gravida. Och dom är snarare irreterade över hur ofta jag är sjuk m.m
    Är personligassistent och vi jobbar ensamma med brukaren.
  • Iowhannah
    RJEL skrev 2018-02-11 21:46:35 följande:

    Blir tokig på allt detta.. speciellt på min barnmorska som ska va den som ger mig rätt information om de här.

    Ja ringde upp växeln där jag är inskriven härom dan och sa ungefär att Aa jag är inskriven hos er och jag undrar vad jag ska göra. Jag har sån hemskt foglossning så jag klarar inte jobba, får sjukanmäla mig. Och även hon som inte va min barnmorska råde mig att söka havandeskapspenning. Ska jag behöva byta avdelning helt för att få rätt information


    Jättekonstig information du har fått. Som de andra har skrivit så är det sjukskrivning som gäller, jag tvivlar starkt på att du får graviditetspenning för foglossning.

    Det allra bästa är att ringa Försäkringskassan och rådfråga dem, de vet bättre än personalen på mvc.
  • mockingbird

    Men ring försäkringskassan direkt och få svar av dom.

    För att få graviditetstspenning ska arbetet vara fysiskt tungt eller farlig som sagts. Men då ska man be arbetsgivare om omplacering i första hand. Kan deninte omplacera tror jag de ska komplettera din ansökan om Graviditetspenning med intyg om att/och varför du inte kan utföra jobbet, och att omplacering inte kan ske.

    I länken jag skickade tidigare kan du läsa om skillnad på Graviditetspenning och sjukskrivning. Men det är klart, söka skadar ju ingen.

  • mockingbird

    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/graviditetspenning

    Här kan du också läsa lite om vad som krävs för Graviditetspenning och hur man söker om det.

    Har du tunga lyft som personlig assistent så kan du evetuellt få Graviditetspenning, kanske därför din bm sa så? Men det är som sagt en hel del som ska uppfyllas för att få igenom de. Bla att omplacering inte är möjligt.

    Men sjukskrivning är väl egentligen bättre för en själv, det är samma ersättning och sjukskriven kan du vara fram till förlossningen.

    Går du på Graviditetspenning så måste du sista 10 dagarna innan Bf ta ut semester, föräldraledigt eller liknande...

  • RJEL
    mockingbird skrev 2018-02-11 22:37:44 följande:

    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/graviditetspenning

    Här kan du också läsa lite om vad som krävs för Graviditetspenning och hur man söker om det.

    Har du tunga lyft som personlig assistent så kan du evetuellt få Graviditetspenning, kanske därför din bm sa så? Men det är som sagt en hel del som ska uppfyllas för att få igenom de. Bla att omplacering inte är möjligt.

    Men sjukskrivning är väl egentligen bättre för en själv, det är samma ersättning och sjukskriven kan du vara fram till förlossningen.

    Går du på Graviditetspenning så måste du sista 10 dagarna innan Bf ta ut semester, föräldraledigt eller liknande...


    Jag sa till min bm att jag inte har mer arbetsuppgifter på min arbetsplats som personligassistent än vad jag har i mitt eget hem.
    Skillnaden hemma är att min sambo gör allt som jag inte klarar, samt hjälper mig vända mig o komma upp ur sängen. Handlar m.m
    Små saker som att böja mig för att starta tvättmaskin gör jätte ont, bädda om, hjälpa med påklädning, få o handla o bära varorna ex. Och eftersom det är ensamarbete så kan ingen avlasta mig från sådana arbetsuppgifter på mitt jobb. Och kan ju där av inte bli omplacerad.
    Men hon sa direkt när ja nämnde personligassistent att jo men de kmr dom bevilja när du söker havandeskapspenning.
    För jag sa att ja läst att havandeskapspenning är mer om man har ett krävande jobb fysiskt elr om de är en risk..
  • Iowhannah
    RJEL skrev 2018-02-11 23:21:51 följande:

    Jag sa till min bm att jag inte har mer arbetsuppgifter på min arbetsplats som personligassistent än vad jag har i mitt eget hem.

    Skillnaden hemma är att min sambo gör allt som jag inte klarar, samt hjälper mig vända mig o komma upp ur sängen. Handlar m.m

    Små saker som att böja mig för att starta tvättmaskin gör jätte ont, bädda om, hjälpa med påklädning, få o handla o bära varorna ex. Och eftersom det är ensamarbete så kan ingen avlasta mig från sådana arbetsuppgifter på mitt jobb. Och kan ju där av inte bli omplacerad.

    Men hon sa direkt när ja nämnde personligassistent att jo men de kmr dom bevilja när du söker havandeskapspenning.

    För jag sa att ja läst att havandeskapspenning är mer om man har ett krävande jobb fysiskt elr om de är en risk..


    Hon kan inte garantera att de beviljar det. Enligt min chef har de blivit mycket striktare med reglerna kring graviditetspenning. Jag har själv ett riskfyllt arbete och när jag väntade första barnet för tre år sedan så var det lätt att få graviditetspenning, medan nu har flera av mina kollegor fått avslag och blivit tvungna att antingen fortsätta jobba så länge de orkat, eller ta ut föräldraledigt i förväg.
  • RJEL

    Verkligen super konstig info jag fått.. ska ringa försäkringskassan imorgon och prata med dom så jag kan få lite mer klarhet i de hela.

  • mockingbird
    RJEL skrev 2018-02-11 23:42:50 följande:

    Verkligen super konstig info jag fått.. ska ringa försäkringskassan imorgon och prata med dom så jag kan få lite mer klarhet i de hela.


    Ringde du? Vad sa dom isåfall? Är ju intressant att höra :)
  • Ninniisen

    Behöver du bli sjukskriven för foglossning går du till läkare och ber om sjukskrivning. Sen är det upp till fk att utreda om du är berättigad till ersättning.

    Gravidpenning kan du ansöka om du har ett fysiskt krävande eller riskfyllt arbete på försäkringskassans hemsida och då skriver du ut ett intyg som din arbetsgivare fyller i som intygar att du inte kan bli förflyttad till andra arbetsuppgifter och när det är inne tar fk beslut om det blir beviljat.

    Jag är gravid i v29 och är sjukskriven för kraftig foglossning sen v20 och är sjukskriven tills min gravidpenning kickar in, dvs 32 fulla veckor.

    Jag ansökte på nätet och jag fick besked om beviljad gravidpenning 1 dag efter att min chef skickat in intyget. Jag jobbar inom äldreomsorgen.


    ° ★ Izabelle ° ★ Felicia ° ★ Gabriel ° ★ Alice ° ★ Emmy ° ★ Freja
Svar på tråden hjälp- fråga om havandeskapspenning