Inlägg från: mockingbird |Visa alla inlägg
  • mockingbird

hjälp- fråga om havandeskapspenning

Låter ju märkligt att barnmorskan sa så?

Sjukskriven kan man alltid bli närsomhelst.

Havandeskapspenning heter numera Graviditetspenning och är som ovan skrev, till för fysiskt tunga, eller farliga jobb som innebär risker för graviditeten. Enbart foglossningsbesvär går förmodligen under sjukskrivning.

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/32462f1e-f8a0-474e-bdcb-0d15beb95662/vagledning-2002-06.pdf

• mockingbird

Men ring försäkringskassan direkt och få svar av dom.

För att få graviditetstspenning ska arbetet vara fysiskt tungt eller farlig som sagts. Men då ska man be arbetsgivare om omplacering i första hand. Kan deninte omplacera tror jag de ska komplettera din ansökan om Graviditetspenning med intyg om att/och varför du inte kan utföra jobbet, och att omplacering inte kan ske.

I länken jag skickade tidigare kan du läsa om skillnad på Graviditetspenning och sjukskrivning. Men det är klart, söka skadar ju ingen.

• mockingbird

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/graviditetspenning

Här kan du också läsa lite om vad som krävs för Graviditetspenning och hur man söker om det.

Har du tunga lyft som personlig assistent så kan du evetuellt få Graviditetspenning, kanske därför din bm sa så? Men det är som sagt en hel del som ska uppfyllas för att få igenom de. Bla att omplacering inte är möjligt.

Men sjukskrivning är väl egentligen bättre för en själv, det är samma ersättning och sjukskriven kan du vara fram till förlossningen.

Går du på Graviditetspenning så måste du sista 10 dagarna innan Bf ta ut semester, föräldraledigt eller liknande...

• mockingbird
    RJEL skrev 2018-02-11 23:42:50 följande:

Verkligen super konstig info jag fått.. ska ringa försäkringskassan imorgon och prata med dom så jag kan få lite mer klarhet i de hela.

Ringde du? Vad sa dom isåfall? Är ju intressant att höra :)
Svar på tråden hjälp- fråga om havandeskapspenning