Anonym (NEJ!) skrev 2018-02-12 21:43:45 följande:
Handlar absolut inte mat via nätet.
Finns många anledningar:
1. maten är dyrare
2. frakten gör maten ännu dyrare
3. jag väljer alltid varor med långt datum
4. bland frukt och grönt är jag petig och väljer alltid noga ut de finaste
5. om jag inte är i butiken missar jag nyheter och erbjudanden
6. det är roligt att åka till butiken
7. jag hittar alltid något jag inte hade planerat att köpa
8. jag slipper sitta hemma ett visst tidsspann på flera timmar
9. jag främjar arbetsmarknaden och minskar arbetslösheten-det går åt mer personal i en butik än på ett matlager-därför använder jag tex även endast självscanning om jag har bråttom och jag tycker det är trpkigt och omständigt att scanna och packa själv i butiker där man själv scannar varje vara vid kassorna
Om jag hade bott ensam utan mat och varit sjuk hade jag tyckt att det var jättebra med mat till dörren.
När jag flyttade hemifrån och hade baksmälla söndagmorgnar ringde jag min pappa och sa vad jag vill ha och i vilken affär.
Han handlade till mig och jag kunde lita på att han alltid valde fräscht och med långt datum. han kom hem till mig med maten, jag betalade vad det kostade utan frakt och sen kunde jag sitta och njuta av min pappas sällskap.
1. Maten är inte särskilt mycket dyrare, ofta inte dyrare alls.
2. Frakten ingår om du köper för över 500 kronor (iaf
mat.se)
3. Genom att skicka varor med lägre utgångsdatum förminskar det matsvinnet, mer mat används istället för att det slängs av butikerna
4. Har aldrig fått "dålig" frukt när jag beställt men går såklart inte att välja själv.
5. Det finns erbjudanden på
mat.se (som jag använder) och det framgår väldigt tydligt på första sidan vilka de är.
6. Tycker inte det är roligt. Sedan är det sämre för miljön om alla åker bil till en affär istället för att en bil åker och lämnar allas mat.
8. Du får visserligen själv bestämma vilken den tiden ska vara.
9. Tror inte samhället tjänar på att hålla kvar onödiga yrken, samhället utvecklas och yrken försvinner/ förändras med det, det är positivt. Istället skapas förhoppningsvis nya yrken som fyller en funktion som samhället är i behov av.