• Anonym (Fransson)

Handlar ni på mathem/mat.se?

Ja, handlar ni era livsmedel mm på nätet? Mathem eller mat.se eller rent av de vanliga affärernas onlineshop? Nu menar jag inte färdiga matkassar typ Linas utan just de dagliga varorna.

Varför gör ni det? Bekvämt, tidsbrist eller annat? Ni som inte handlar på nätet, berätta gärna varför?

Jag handlar ibland men tycker att de är dyra. Främst handlar jag när det finns flera artiklar som är på rea som gör att det sammanlagt inte blir dyrare än att handla på t ex Ica maxi.

De vanliga kedjorna handlar jag inte på online, vet egentligen inte varför mer än att jag nog tänker att jag lika gärna kan åka till affären i närheten och handla och då få se varorna "live". Viktigt för mig vad gäller t ex kött och pålägg som jag ofta handlar över disk.
    Jag har vist rörelsehinder så det är bekvämt för mig att få det hemkört men skulle önska att de hade rabatt lite oftare. bra dock att de i princip tagit bort leveransavgift i alla fall.

• Svar på tråden Handlar ni på mathem/mat.se?
  • SofieJ

Yes! Har ingen bil och bor ganska centralt, inga bra butiker i närheten. Någon gång då och då passar jag på att göra en jättebeställning. Fyller frys och skafferi, passar även på att köpa hem tvättmedel, toapapper etc. Det är hyfsat dyrt, ja, men det är även närbutikerna i stan. Det enda jag inte köper där direkt är frukt och grönt.

• Meriall

Ja på Coop typ en gång i månaden och då tunga saker som barnmat, papper, blöjor, tvättmedel etc. Har småbarn och ingen bil. Väldigt bra att möjligheten finns.

• BuoBä

Jag brukar näthandla på Hemköp fast jag har ca 500 meter till en Hemköpsbutik. Det är samma priser, samma erbjudanden och jag tycker att det lätt är värt 20 kr i frakt för att slippa släpa massa kassar.

Ibland handlar jag på mat.se och ok att det är lite dyrare men inte så farligt. MatHem var däremot 5-10 kr dyrare på varje grej när jag jämförde, så där handlar jag aldrig.

• Anonym (NEJ!)
    Anonym (Fransson) skrev 2018-02-12 21:29:32 följande:

Ja, handlar ni era livsmedel mm på nätet? Mathem eller mat.se eller rent av de vanliga affärernas onlineshop? Nu menar jag inte färdiga matkassar typ Linas utan just de dagliga varorna.

Varför gör ni det? Bekvämt, tidsbrist eller annat? Ni som inte handlar på nätet, berätta gärna varför?

Jag handlar ibland men tycker att de är dyra. Främst handlar jag när det finns flera artiklar som är på rea som gör att det sammanlagt inte blir dyrare än att handla på t ex Ica maxi.

De vanliga kedjorna handlar jag inte på online, vet egentligen inte varför mer än att jag nog tänker att jag lika gärna kan åka till affären i närheten och handla och då få se varorna "live". Viktigt för mig vad gäller t ex kött och pålägg som jag ofta handlar över disk.
    Jag har vist rörelsehinder så det är bekvämt för mig att få det hemkört men skulle önska att de hade rabatt lite oftare. bra dock att de i princip tagit bort leveransavgift i alla fall.

Handlar absolut inte mat via nätet.
    Finns många anledningar:

1. maten är dyrare
    2. frakten gör maten ännu dyrare
    3. jag väljer alltid varor med långt datum
    4. bland frukt och grönt är jag petig och väljer alltid noga ut de finaste
    5. om jag inte är i butiken missar jag nyheter och erbjudanden
    6. det är roligt att åka till butiken
    7. jag hittar alltid något jag inte hade planerat att köpa
    8. jag slipper sitta hemma ett visst tidsspann på flera timmar
    9. jag främjar arbetsmarknaden och minskar arbetslösheten-det går åt mer personal i en butik än på ett matlager-därför använder jag tex även endast självscanning om jag har bråttom och jag tycker det är trpkigt och omständigt att scanna och packa själv i butiker där man själv scannar varje vara vid kassorna

Om jag hade bott ensam utan mat och varit sjuk hade jag tyckt att det var jättebra med mat till dörren.

När jag flyttade hemifrån och hade baksmälla söndagmorgnar ringde jag min pappa och sa vad jag vill ha och i vilken affär.
    Han handlade till mig och jag kunde lita på att han alltid valde fräscht och med långt datum. han kom hem till mig med maten, jag betalade vad det kostade utan frakt och sen kunde jag sitta och njuta av min pappas sällskap.
  • SofieJ
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-02-12 21:43:45 följande:

Finns många anledningar:

1. maten är dyrare

9. jag främjar arbetsmarknaden och minskar arbetslösheten-det går åt mer personal i en butik än på ett matlager-därför använder jag tex även endast självscanning om jag har bråttom och jag tycker det är trpkigt och omständigt att scanna och packa själv i butiker där man själv scannar varje vara vid kassorna

Om jag hade bott ensam utan mat och varit sjuk hade jag tyckt att det var jättebra med mat till dörren.

När jag flyttade hemifrån och hade baksmälla söndagmorgnar ringde jag min pappa och sa vad jag vill ha och i vilken affär.

Han handlade till mig och jag kunde lita på att han alltid valde fräscht och med långt datum. han kom hem till mig med maten, jag betalade vad det kostade utan frakt och sen kunde jag sitta och njuta av min pappas sällskap.

5-7 är anledningar till att Mathem (som jag använder) är att föredra. Varorna är lite dyrare, men jag köper inte onödig skit som ändå inte blir uppätet.

Sen. Jag har testat några olika onlinebutiker och med Mathem finns det många fördelar:

- Alltid fräscha grönsaker och förpackningar, punkt 4

- Alltid bra hållbarhet, punkt 3

- ALDRIG ersättningsvaror (med andra ord har de stenkoll på lagret)

- ALDRIG har en vara saknats

- Man kan välja leveransspann på så kort period som två timmar. Samma dag som leveransen får man dessutom ett beräknat klockslag som 90% av gångerna stämmer i princip på minuten. Man kan även följa leveransen på hemsidan. Punkt 8.
  • Mrs Green

Vi handlar allt som är tungt och bökigt på nätet eftersom vi inte har bil. Jämfört med när vi hade bil, som vi i princip bara använde för att åka och storhandla varannan vecka, så blir det mycket billigare nu. Sen kompletteringshandlar vi lite i småaffärerna här omkring. 

• Anonym (Jorå)

Jag näthandlade mat via Matomera i slutet av 99-talet. Funkade skitbra.

• SofieJ
    Anonym (Jorå) skrev 2018-02-12 23:32:01 följande:

Hahaha just det! Hade en kompis vars föräldrar använde det. Så coolt tyckte jag! Tänk att det skulle ta så pass lång tid innan konceptet slog igenom på riktigt.
  • Anonym (H)

Vi handlar på Mathem! Så jävla bra! Vi kommer undan sjukt billigt varje månad då jag ser det som en tävling att välja det billigaste av varorna och så ser man exakt vad man köper. Inget onödigt som lätt kan smita ner i kundkorgarna i fysiska affärer liksom.. Gratis frakt och direkt till dörren! Sist köpte vi ingredienser till 14 maträtter för 1600kr typ! Går vi till affären för att köpa till typ två maträtter kan det ju lätt gå på 600kr.. Nä, Mathem är kung!

• sobrio88

Nej jag handlar inte över nätet av den enkla anledningen att jag bor ute i bushen så det finns ingen hemkörning om jag hade bott på något annat ställe så hade jag inte haft hemkörning heller för jag tycker det är faktiskt skönt att få komma hemifrån och handla ibland (föräldraledig med två barn under tre år så det är skönt med ett break ibland )

• Anonym (Fransson)

Ok, det är ändå en del som handlar över nätet. Jag tycker också att det bästa är att handla stora och/eller tunga saker så man slipper bära.

Verkar som att många handlar just på Mathem. Beror det på reklamen/att det är mest känt eller vad beror det på? Själv har jag handlat hos både dem och Mat.se men hålla mig oftast till Mat.se eftersom de generellt är billigare än Mathem.

• SofieJ
    Anonym (Fransson) skrev 2018-02-13 06:36:16 följande:

Ok, det är ändå en del som handlar över nätet. Jag tycker också att det bästa är att handla stora och/eller tunga saker så man slipper bära.

Verkar som att många handlar just på Mathem. Beror det på reklamen/att det är mest känt eller vad beror det på? Själv har jag handlat hos både dem och Mat.se men hålla mig oftast till Mat.se eftersom de generellt är billigare än Mathem.

Jag har testat Mathem och några andra butiker. Det som är största fördelen tycker jag är att man inte får ersättningsvaror eller att varan uteblir om den inte finns i lager. Det är så himla irriterande när det händer! Jag är petig med vilka märken jag vill ha. Och det är drygt om man beställer hem varor till en måltid, så saknas något så man måste komplettera själv... Mathems hemsida stämmer alltid med det de har att leverera, man kan inte beställa något som inte finns. Mycket bättre! Har använt Mathem i flera år! EN gång har det krånglat, då fick jag en annan kunds kasse. Ringde upp chauffören och han kom tillbaka på en gång, hämtade den, och lämnade rätt kasse. Alltid sjukt bra service.
  • Anonym (..)

Jag har handlat via både mat.se och mathem. Storhandlar alltid online då vi inte har bil, i Stockholm är inte (även de stora) butikerna billigare så det blir samma pris och mycket bekvämare. När vi hyrt lokal för födelsedagsfester har vi ofta beställt leveranserna direkt dit. Det är även lättare att få tag på ovanliga varor på hemsidorna än om man ska leta igenom flera butiker där de bara finns ibland, kosntant flyttas om och knappt känns till av personalen. Väldigt smidigt helt enkelt :) Sen spontanshoppar vi det vi känner för i mindre kvantiteter i butiker och saluhallar i närheten.    

• Anonym (Maria)
    Anonym (Jorå) skrev 2018-02-12 23:32:01 följande:

Samma här. Var perfekt när barnen var små, att slippa åka till affären.
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-02-12 21:43:45 följande:
    Finns många anledningar:

1. maten är dyrare

1. Maten är inte särskilt mycket dyrare, ofta inte dyrare alls. 
    2. Frakten ingår om du köper för över 500 kronor (iaf mat.se)
    3. Genom att skicka varor med lägre utgångsdatum förminskar det matsvinnet, mer mat används istället för att det slängs av butikerna
    4. Har aldrig fått "dålig" frukt när jag beställt men går såklart inte att välja själv.
    5. Det finns erbjudanden på mat.se (som jag använder) och det framgår väldigt tydligt på första sidan vilka de är. 
    6. Tycker inte det är roligt. Sedan är det sämre för miljön om alla åker bil till en affär istället för att en bil åker och lämnar allas mat.
    8. Du får visserligen själv bestämma vilken den tiden ska vara.
    9. Tror inte samhället tjänar på att hålla kvar onödiga yrken, samhället utvecklas och yrken försvinner/ förändras med det, det är positivt. Istället skapas förhoppningsvis nya yrken som fyller en funktion som samhället är i behov av. 
  • mammatill6

Handlar på Ica maxi online. Samma pris som i butik, samma erbjudanden och gratis hemkörning över 1500:-.

• ekoanton
    Anonym (Ebba) skrev 2019-03-09 22:24:05 följande:
    1. Maten är inte särskilt mycket dyrare, ofta inte dyrare alls. 
    2. Frakten ingår om du köper för över 500 kronor (iaf mat.se)
    3. Genom att skicka varor med lägre utgångsdatum förminskar det matsvinnet, mer mat används istället för att det slängs av butikerna
    4. Har aldrig fått "dålig" frukt när jag beställt men går såklart inte att välja själv.
    5. Det finns erbjudanden på mat.se (som jag använder) och det framgår väldigt tydligt på första sidan vilka de är. 
    6. Tycker inte det är roligt. Sedan är det sämre för miljön om alla åker bil till en affär istället för att en bil åker och lämnar allas mat.
    8. Du får visserligen själv bestämma vilken den tiden ska vara.
    9. Tror inte samhället tjänar på att hålla kvar onödiga yrken, samhället utvecklas och yrken försvinner/ förändras med det, det är positivt. Istället skapas förhoppningsvis nya yrken som fyller en funktion som samhället är i behov av. 

Om jag vet att jag får småskaligt, ekologiskt odlade produkter med hög näringsvärde, hög kvalité och goda smaker så vi får njuta ordenkligt, då betalar jag gärna 50kr extra i frakt! Speciellt nu när jag är helt till mig och vill berätta för världen att sluta äta omoget!

Fått hem 4kg frukt och grönt från ekomathem.se och de här produkterna som vi fick igår, hade jag aldrig kunnat köpa i butik! Jag har verkligen aldrig varit så nöjd. Jag hoppade på ett 6 månaders abonnemang, så f.o.m nu får vi får 4kg blandade frukter, bär o grönsaker hem en gång i veckan.

Man känner på smakerna, och alla dofter att det inte är produkter från Willys direkt :D 

När jag gjorde mat igår och hackade ner tomaterna vi hade fått, så doftade tomater i hela huset. Jordgubbarna smakar som godis. Bara det att slippa äta omoget och näringsfattigt gör det värt frakten! Och till samma priser eko mat kostar på willys eller Lidl? Men som jag förstått det, så är det bara på ekomathem.se som de har det här "nya konceptet". Har prövat mathem.se, mat.se och linasmatkasse.se och de är också bra tycker jag. Men just det här med att det är 100% eko, det är småskaligt producerat, klimatsmart, kunderna kan spåra tillbaka sina produkter, de lägger ut videos o bloggar så man får se vart allt kommer ifrån, hönsgårdar och djuruppfödning till små gårdar som tillverkar eget, att det är näringsrikt och att det smaka som de gör, det har jag bara upplevt hos ekomathem.se och de med värda verkligen all kredd. Passar gärna på och lyfter de för deras fantastiska arbete!

• Anonym (Jorå)
    Anonym (Fransson) skrev 2018-02-12 21:29:32 följande:

Ja, handlar ni era livsmedel mm på nätet? Mathem eller mat.se eller rent av de vanliga affärernas onlineshop? Nu menar jag inte färdiga matkassar typ Linas utan just de dagliga varorna.

Hade gjort det om de leverarde där jag bor. Det gör de inte.
  • Anonym (Näthandlar)

Vi är 2 heltidsarbetande vuxna med barn som är 2 & 5 år gamla, bor i Sthlm. Jag är för allt som gör livet lättare och ger mer tid med familjen.

Vi näthandlar 1-2 gånger i veckan, de lämnar det utanför dörren om vi inte hunnit hem från jobbet. Vi har även städning 1 gång/ vecka och ibland kan vi beställa mat till dess och då hjälper städerskan till med att plocka in maten.

Vill vi ha nåt särskilt vi inte planerat för finns det bra med nära men lite dyra affärer att springa ner till. Vi handlar alltid ekologiskt

Svar på tråden Handlar ni på mathem/mat.se?