• Äldre 14 Feb 19:55
    5376 visningar
    8 svar
    8
    5376

    Gravid , snart nytt jobb

    Hej! Jag har skrivit om detta tidigare men vill ha lite fler råd då det tynger mig väldigt.. vaknar och är orolig på nätterna bl.a.. jag är gravid i v 10 o har inte varit på kub än. Jag har precis fått ett nytt jobb med fast anställning och bättre lön än mitt nuvarande jobb som inte är en fast tjänst. Jag kommer inte börja förrän i april och kommer då vara några mån fången, jag kommer inte kunna jobba mer än några mån innan jag ska på mammaledighet. Det enda jag kommer hinna göra i princip är utbildningen innan jobbet startar.. jag har sån ångest för detta men ville ju inte tacka nej till en fast tjänst heller.. hur och när ska jag prata med min nya chef? :(

  • Svar på tråden Gravid , snart nytt jobb
  • Äldre 14 Feb 20:06
    #1

    Usch jag förstår verkligen din ångest!! Man vill bara att någon ska komma med en genialisk lösning här på FL så man kan sova gott. Men det handlar om att du måste bestämma dig för att våga tro på att den biten kommer lösa sig! Inget löser sig av oro om nätterna.

    Du har skrivit ett kontrakt vad jag förstår? Du kommer vara i vecka 17-18 när du börjar utbildningen?

    Låt veckorna gå och njut av graviditeten ist! Din blivande chef kanske kommer ha jättestor förståelse, så har du oroat dig i onödan. Tycker absolut att du kan vänta tills efter RUL innan du berättar för din chef.

    Lycka till nu och försök släpp oron :)

  • Anonym (Kajka­j)
    Äldre 14 Feb 20:35
    #2

    Jag förstår dig till fullo! Fick ett också nytt jobb när jag var nästan halvvägs och av i i princip samma anledningar som du: fastanställning, bättre lön och verkade bättre än där jag var innan. Jag berättade nästan direkt och det togs väl inte emot så jättebra och jag kan fortfarande få dåligt samvete över att det känns som om man ställer till det för alla. Men samtidigt så försöker jag att släppa det så gott jag kan.

    Du gör ju detta för din skull! Så försök att njuta av graviditeten och var glad för det nya jobbet :) Det finns inget som säger att chefen inte kommer vara glad för din skull och du har gott om tid för att känna efter när du vill berätta. Jag tror att det kommer går jättebra! Lycka till! :)

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 14 Feb 20:41
    #3

    Visste du att du var gravid när du sökte jobbet? Har du provanställning? Är det lätt eller svårt att få jobb i din bransch? Jag har precis bytt jobb. Var inte gravid när jag fick jobbet men i v 13 när jag började. Berättade första dagen för min chef men började med hur lång resan till graviditeten var. Chefen har varit stöttande och sa att dom ju anställde mig långsiktigt. Vi valde att inte berätta för kollegorna direkt för att dom ska lära känna mig först.

  • Äldre 14 Feb 20:48
    #4
    Anonym (Anonym) skrev 2018-02-14 20:41:21 följande:

    Visste du att du var gravid när du sökte jobbet? Har du provanställning? Är det lätt eller svårt att få jobb i din bransch? Jag har precis bytt jobb. Var inte gravid när jag fick jobbet men i v 13 när jag började. Berättade första dagen för min chef men började med hur lång resan till graviditeten var. Chefen har varit stöttande och sa att dom ju anställde mig långsiktigt. Vi valde att inte berätta för kollegorna direkt för att dom ska lära känna mig först.


    Nej jag var inte gravid när jag sökte jobbet eller kom på intervju utan plussade några v efter intervjun och fick jobbet ett par v efter det. Det är inte provanställning. Ganska svårt att få ett likadant jobb. Bor inte i en storstad så inte mycket att söka heller..
  • Äldre 14 Feb 20:49
    #5

    Ring nu direkt.

  • Äldre 14 Feb 20:51
    #6
    Milou3 skrev 2018-02-14 20:06:58 följande:

    Usch jag förstår verkligen din ångest!! Man vill bara att någon ska komma med en genialisk lösning här på FL så man kan sova gott. Men det handlar om att du måste bestämma dig för att våga tro på att den biten kommer lösa sig! Inget löser sig av oro om nätterna.

    Du har skrivit ett kontrakt vad jag förstår? Du kommer vara i vecka 17-18 när du börjar utbildningen?

    Låt veckorna gå och njut av graviditeten ist! Din blivande chef kanske kommer ha jättestor förståelse, så har du oroat dig i onödan. Tycker absolut att du kan vänta tills efter RUL innan du berättar för din chef.

    Lycka till nu och försök släpp oron :)


    Tusen tack för dina lugnande stöttande ord! Det värmer verkligen. :) jag fick kontraktet häromdagen och jag kommer vara omkring v 16 ca..
  • Äldre 14 Feb 22:15
    #7
    Mamman2015 skrev 2018-02-14 20:51:06 följande:

    Tusen tack för dina lugnande stöttande ord! Det värmer verkligen. :) jag fick kontraktet häromdagen och jag kommer vara omkring v 16 ca..


    Ja men då kommer det nog vara lugnt. Jag väntar mitt 3:e barn och är i vecka 16 nu och kan dölja magen med stora tröjor på jobbet :) så fram till vecka 20, efter RUL borde du kunna dölja.

    Oavsett när du beslutar dig för att berätta om graviditeten så måste du tänka på dig själv och inte drabbas av det typiskt kvinnliga dåliga samvetet ;)

    Det kommer gå finfint.
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 14 Feb 22:36
    #8
    Mamman2015 skrev 2018-02-14 20:48:55 följande:

    Nej jag var inte gravid när jag sökte jobbet eller kom på intervju utan plussade några v efter intervjun och fick jobbet ett par v efter det. Det är inte provanställning. Ganska svårt att få ett likadant jobb. Bor inte i en storstad så inte mycket att söka heller..


    Du har inte gjort något felaktigt. Dom anställde dig, du blev gravid. Efter föräldraledigheten börjar du jobba lite mer långsiktigt. Har du en bra chef kommer hen förstå och tänka längre än så. Du får känna efter när det känns bra att berätta. Jag berättade redan första dagen eftersom jag kände att det var snällast att vara öppen så att hen hade förutsättningarna för året klara när vi planerade. Hade det inte känts bra för mig hade jag berättat senare. Dessutom blev det viktigt att min nya chef fick höra det från mig. Jobbar i en liten bransch så jag var noga med att ingen som kunde sprida fick veta före nya chefen.
Svar på tråden Gravid , snart nytt jobb