Inlägg från: DeathByPickles |Visa alla inlägg
  • DeathByPickles

Döende hund - HJÄLP!!!

Jag håller med Inga bekymmer här ovan... och vilket gräsligt sätt att försöka styra över en annan människas liv! Oavsett hur god baktanken är så prålar man inte på en annan människa ett levande djur utan att först veta hur personen vill hantera sorgen. 
    Jag har själv en hund som hjälpt mig igenom ett par otroligt svåra perioder och vet inte alls vad som kommer att hända när hon går bort. Hur som helst är det upp till mig att hantera. 
    Ska det bli en ny hund ska det bli en individ  som JAG valt utifrån MINA förutsättningar och tycke... och är det så att jag vill ta en paus vill jag verkligen inte ha ytterligare en börda på bröstet för att min vän helt över mitt huvud bestämt sig för att "hund ska hon ha!" och därmed lämpat av ett djur hos mig som jag kanske varken har oork eller hjärta att ta hand om. 

Tänk lite längre än näsan räcker!

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles

Jag håller med viseversa här. 

Omplaceringshundar runt ettårsåldern har med största sannolikhet inte problem. Det kan röra sig om hundar som uppfödaren sparat men som inte var upp till par med förväntningarna, men oftast är det helt enkelt valpar som inte längre är söta och börjar ställa lite krav på stimulans - det är med andra ord familjen som omplacerar som har problem, inte hunden. 
    Att en hund saknar grundlydnad betyder inte att det är en problemhund. 

Förlåt för OT, TS: 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    Starka skrev 2018-02-15 14:42:37 följande:

När min älskade vovve fick somna tog det mig ett halv år innan jag ens kunde tänka mig en ny hundoch tyckte inte alls om att höra folk säga ni får skaffa en ny. Jag hade inte velat bli ivägsläpad att titta på valpar. Tror inte det finns mycket du kan göra ts än att vara där för din vän och lyssna. Det för fruktansvärt ont att förlora sin vän det är 3 år sen för mig och jag saknar henne fortfarande nåt fruktansvärt, vi tillbringade 24 Tim om dygnet ihop

• DeathByPickles
    Sphynxey skrev 2018-02-15 19:18:17 följande:
    Oj - vad hände här? "Tänk lite längre än näsan räcker"? Och "gräsligt sätt att försöka styra över en annan människas liv"? Min fråga var om det var lämpligt att ta med min vän så att hon får träffa andra valpar, för att hjälpa henne ur total avstängdhet - och för att utifrån det SJÄLV kunna skaffa en ny hund om hon behöver/vill ha det. Jag har aldrig haft för avsikt att tvinga på henne en ny (egen) hund. Det enda "styrandet" jag har funderat över är som sagt att ta med henne för att träffa nya valpar, eftersom man inte är förmögen att fatta såna beslut (beslut om att man ska ta sig för att åka nånstans alltså) själv när man är djupt deprimerad. 

Fast så framstod det ju inte alls i trådstarten. 

" Vilket är bäst - att ta med min vän till en kennel och sätta henne bland valpar, så hon kan hitta en ny hund med en gång, eller att INTE utsätta henne för hundar på ett tag? "

"Eller är det bästa att skaffa en ny hund till henne INNAN den andra dör?

Där lät det som att du tänkte fatta beslutet utan att prata med din vän först, som om hon vore totalt oförmögen att ha en egen åsikt bara för att hon är deprimerad. 
    Varför pratar du int emed henne om hur hon känner det istället för att börja planera hur Du ska hantera situationen när Hennes hund dör? 

Jag förstår att det grundas i välvilja, men det finns gränser tycker jag.

• DeathByPickles

Har hon pratat om hur hon vill hantera avlivningen överhuvudtaget? 
    Som sagt, det här med att få panik över om man ska dumpa folk i en valphage eller inte är väl att gå händelserna lite i förväg, om hon nu inte ber om hjälp med att introducera en ny hund förstås. 

Jag förstår att du kanske inte menade att framstå som pushig, TS, och du känner din vän bäst.. men jisses vad jag skulle slå ifrån mig om jag var i hennes position och fick veta att folk började forska i om jag skulle må bäst av att ersätta min älskade hund eller inte, och hur jag i så fall skulle uppmuntras att välja rätt. 

• DeathByPickles
    Hundmänniskainorr skrev 2018-02-15 21:19:59 följande:

Jag hade skaffat en ny hund medans den andra fortfarande lever.. vet hur svårt det är att förlora en hund även om den är gammal även om man vet att ingen lever för alltid. Jag är helt frisk, glad och lycklig men när jag var tvungen att avliva min 16år gamla hund ville jag dö själv med hunden. Men så hade jag en hund till och det gjorde mig om än lite mindre nere. det är heller inget som går över direkt även om det gör mindre ont med tiden, så om man redan är deprimerad kan jag inte ens föreställa mig den psykiska smärtan. Ett förslag är att du försöker med en hund som måste omplaceras,via hundstall/blocket etc, så att din vän känner att din vän måste finnas till och hjälpa hunden.

Så du vill Också manipulera en vuxen, myndig människa att fatta beslut hon inte fått tid att tänka igenom? 

Fy farao.  

• DeathByPickles
    Sphynxey skrev 2018-02-16 09:07:21 följande:
    Fast nu gör du det igen: läser in saker som ingen faktiskt sagt. Det Hundmänniskainorr skriver är att hon tycker att det är bäst att skaffa en ny hund innan den gamla dör. Hon säger inget om att JAG eller NÅN ANNAN ÄN MIN VÄN ska skaffa ny hund. I den mån hon öht har ett subjekt till hundinförskaffandet så är subjektet hon själv: "JAG hade skaffat en ny...", eller hur? Det kan ju vara kort för "Jag hade skaffat... om jag vore HON", lika väl som "...om jag vore DU", eller hur? Jag förstår mycket väl din upprördhet över folk som försöker manipulera och styra, men du ska kanske vara lite försiktig med att läsa in manipulation i allting... Jag skriver inte detta för att jag är sur eller stött (jag blev helt ärligt lite lessen första gången, då när du skrev det om att vara gräslig, och att inte tänka längre än näsan räcker, men jag förstår din reaktion nu, även om den var missriktad), utan helt enkelt för att jag tycker att det är synd att du ska göra dig ovän med folk bara för att du har dragit lite förhastade slutsatser. Absolut inget illa ment.

Hundmänniskainorr föreslår att: 

"Ett förslag är att du försöker med en hund som måste omplaceras,via hundstall/blocket etc, så att din vän känner att din vän måste finnas till och hjälpa hunden."

Med andra ord att du ska spela på vännens samvete. Det låter inte alls okej på min radar och är Aldrig rätt plattform för någon att skaffa ett djur.
    Jag bryr mig faktiskt inte om huruvida jag gör mig ovän med någon eller inte utan står fast vid åsikten att skaffar djur gör man bara om man noga övervägt hur och var och varför och vilket. Det är ett enormt ansvarstagande
    Jag förstår var din vän är i livet (tror jag.) och tycker fortfarande att folk kommer med helt tokiga förslag. Initiativet till en ny hund Måste komma från henne. Det är ett nytt liv, ett nytt, stort ansvar. En hund borde inte införskaffas som någon slags flytväst. 

Jag hade inte varit i livet idag om det inte vore för min hund. Mina närmaste och anhöriga är införstådda med detta... det innebär inte att de bakom ryggen på mig försöker förebygga min sorg när hon går ut tiden. 
    Sedan kan jag tycka att om din vän inte klarar av vardagen utan konstant stöttning och listor är det inte lämpligt med en ny hund i hushållet. 

Lycka till, hur som helst. Jag hoppas att allt går vägen men också att du och vännen låter den eventuella nya hundens behov styra, inte rädslan för självmord. 

Svar på tråden Döende hund - HJÄLP!!!