• tuntemattomana

    Finns det lag på hur gammalt ett babyskydd får vara?

    Jag köpte ett beg babyskydd av en bekant. Hon sa att skyddet var max 5 år vilket jag tyckte var ok då jag hört att skydden ska vara max 5-7 år.

    Nu är det dags att göra sig av med det och jag kollade under på märkningen och det visade sig att babyskyddet var från 2008 :(
    Jag har alltså åkte med min bebis i ett för gammalt babyskydd?

    Tänkte sälja vidare detta för typ 100 kr med bas ifall någon behöver ha som extra hos en farmor eller liknande och jag skulle självklart vara ärlig med åldern på skyddet.
    Nu har en kompis till mig sagt att det är lag på att skyddet inte får vara mer än 10 år.. någon som vet om det stämmer?
    Känns väldigt onödigt att bara kassera det och har man det som extra så är det väl ok? tänk på hur många barn i världen som sitter i mammans knä i bilen, helt utan skydd..

    så; finns det en lag på att babyskyddet inte får vara mer än 10 år??

  • Svar på tråden Finns det lag på hur gammalt ett babyskydd får vara?
  • EpicNurse

    Har du läst på NTF? Där brukar stå det mests gällande sånt!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Jemp

    Lag tror jag inte men jag hade inte sålt vidare skyddet. Samma säkerhet behövs ju oavsett om skyddet är "extra" eller inte. Är olyckan framme så är den.

  • Anonym (V)

    Lagen säger vilket godkännande en bilbarnstol ska ha. Just nu är ece R44/03 och nyare reglementen godkända. Bilstolar började godkännas enligt r44/03 1995. Bilstolar som är äldre än så är inte lagliga att använda.

  • Anonym (Sara)

    Så du tycker det är ok att något annat barn använder babyskyddet men du var inte glad när du upptäckte att din bebis använt det? Hur tänker man då undrar jag. Det är väl inget att fundera över, släng det. Och det har ingen som helst betydelse för hur ofta den används eftersom Olyckan inte bryr sig om det. Jag skulle aldrig ha samvete att låta någon annan använda gammalt skit, som för länge sedan passerat bäst-före datum. Men tyvärr finns det människor som inte tänker så mycket på säkerheten som jag gör.

  • Anonym (Upprörd)
    tuntemattomana skrev 2018-02-15 20:19:53 följande:

    Jag köpte ett beg babyskydd av en bekant. Hon sa att skyddet var max 5 år vilket jag tyckte var ok då jag hört att skydden ska vara max 5-7 år.

    Nu är det dags att göra sig av med det och jag kollade under på märkningen och det visade sig att babyskyddet var från 2008 :(
    Jag har alltså åkte med min bebis i ett för gammalt babyskydd?

    Tänkte sälja vidare detta för typ 100 kr med bas ifall någon behöver ha som extra hos en farmor eller liknande och jag skulle självklart vara ärlig med åldern på skyddet.
    Nu har en kompis till mig sagt att det är lag på att skyddet inte får vara mer än 10 år.. någon som vet om det stämmer?
    Känns väldigt onödigt att bara kassera det och har man det som extra så är det väl ok? tänk på hur många barn i världen som sitter i mammans knä i bilen, helt utan skydd..

    så; finns det en lag på att babyskyddet inte får vara mer än 10 år??


    Som de andra säger så finns det ingen lag om ålder. Däremot är det ju helt hjärnsläpp att köpa ett begagnat babyskydd! Du vet inte vad det har varit med om, om det har varit inblandat i en krock osv. Det betyder isf att babyskyddet är skadat och oanvändbart, dvs farligt till och med eftersom det inte ger fullgott skydd längre.

    Och inte verkar du ha någon skam i kroppen att sälja det vidare till någon annan, som inte heller kan lita på att det fungerar som det ska! Vi snackar hundra spänn som du vill tjäna och eventuellt riskera någon annans barns liv! Släng det där på tippen och köp i fortsättningen NYA barnstolar eller babyskydd!
  • Anonym (!!!)

    NEJ släng INTE det!

    Lämna in det på loppis!

    Det finns de som inte har råd med bilstol och bättre en godkänd gammal stol än ingen alls. Våra grannar använder ingen alls tex. De har tre barn med ett år emellan. Yngsta är 6 mån och äldsta sitter i framsätet utan bälte

  • Anonym (Oops)

    Jag använde nog ett urgammalt till min första bebis. Bra om det ens var från 80-talet....^^ heh

    Och hade ungen i framsätet på min gamla nissan sunny, oxå den från 80 talet!

Svar på tråden Finns det lag på hur gammalt ett babyskydd får vara?