• Anonym (Sara)

Finns det lag på hur gammalt ett babyskydd får vara?

Så du tycker det är ok att något annat barn använder babyskyddet men du var inte glad när du upptäckte att din bebis använt det? Hur tänker man då undrar jag. Det är väl inget att fundera över, släng det. Och det har ingen som helst betydelse för hur ofta den används eftersom Olyckan inte bryr sig om det. Jag skulle aldrig ha samvete att låta någon annan använda gammalt skit, som för länge sedan passerat bäst-före datum. Men tyvärr finns det människor som inte tänker så mycket på säkerheten som jag gör.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Upprörd) skrev 2018-02-15 21:57:30 följande:

Som de andra säger så finns det ingen lag om ålder. Däremot är det ju helt hjärnsläpp att köpa ett begagnat babyskydd! Du vet inte vad det har varit med om, om det har varit inblandat i en krock osv. Det betyder isf att babyskyddet är skadat och oanvändbart, dvs farligt till och med eftersom det inte ger fullgott skydd längre.

Och inte verkar du ha någon skam i kroppen att sälja det vidare till någon annan, som inte heller kan lita på att det fungerar som det ska! Vi snackar hundra spänn som du vill tjäna och eventuellt riskera någon annans barns liv! Släng det där på tippen och köp i fortsättningen NYA barnstolar eller babyskydd!

Det finns ju en anledning till att babyskydd har bäst före datum och det är för att efter ett visst antal år så är den inte säker och funktionsduglig längre. Jag förstår inte syftet med att hon vill sälja den vidare, med tanke på olycksrisken. Och dessutom blev ts själv illa till mods när hon märkte hur gammal den faktiskt var. Tänk om det är någon fattig förälder som inte har det så gott ställt som köper den och tänker liksom ts att den duger. Men tyvärr, så finns det ju människor som bara tänker på att tjäna någon hundring och skiter i andra.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (!!!) skrev 2018-02-15 22:01:36 följande:

NEJ släng INTE det!

Lämna in det på loppis!

Det finns de som inte har råd med bilstol och bättre en godkänd gammal stol än ingen alls. Våra grannar använder ingen alls tex. De har tre barn med ett år emellan. Yngsta är 6 mån och äldsta sitter i framsätet utan bälte

Är det ens lagligt och om det nu inte är det, varför har du inte anmält dem? Att använda sig av ett gammalt babyskydd fyller ingen funktion annat än att inge falsk trygghet.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (!!!) skrev 2018-02-15 22:29:51 följande:

De är nyanlända från Syrien och de verkar inte bry sig så mycket. De släpar runt sina ungar ända till 23 på kvällen.

Hur ska jag anmäla de?

De måste väl tas på bar gärning av en polis?

Det är bara att kontakta polisen och berättade vad du vet. Så kommer väl polisen och knackar på för att undersöka saken. De kommer säkert kolla upp om de äger några barnbilstolar och när grannarna inte kan visa upp några kommer de bli straffade. Eller så kommer de påstå att de aldrig åker bil när barnen är med, men hur som helst är det ju bättre att anmäla åtminstone. Kanske du kan filma de när de åker iväg?
Svar på tråden Finns det lag på hur gammalt ett babyskydd får vara?