Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Tips att tänka ang förskola!! Hjälp

Hade valt den privata. Relationen är det viktigaste, att man känner att man litar på personalen, att de vill barnets bästa och att de vill bygga en relation med barnet och ha en bra kommunikation med oss föräldrar. Vi har vår son på en privat liten förskola ca 10 min bort med cykel. De har officiellt tolv barn på tre vuxna men jag har aldrig sett tolv barn där samtidigt så det är oftast 2-3 barn per vuxen. Det är inte så jättestora lokaler och inte jättefärgglatt eller spexigt men det har vi inte hemma heller och för mig duger det gott att förskolan är lite som hemma. Känns tryggt och inte stressat när man kommer.

• Seven Costanza
    JohannaSaGo skrev 2018-02-15 21:55:21 följande:

det där kändes bra att läsa.. som hemma. Den privata är lite som hemma =) Väldigt vanligt.. inte för mycket.. medans den kommunala var lite för mycket :P

Jag som bara tror att han ska tröttna snabbt på den privata.. 

Jag såg så glad han blev på den kommunala idag. Han skrek och skrek glatt om allt han såg, inte sett honom så på den privata. Kändes som han ville vara där.

Det är synd att man måste ta ett beslut så snabbt. Man skulle vilja ha ett till besök och känna av läget igen. 

Jag vet inte om din son får titta på youtube och sådant men jag tänker lite att sådär överglad under tiden (och nästan hysterisk när det tar slut), så blir min tvååring när han får titta på något jättefärgglatt spexigt program - han tycker det är superspännande men det blir för mycket intryck och då blir han sur/ ledsen sedan när det tar slut. För mycket spex drar upp förväntningarna och det är inte bra heller känner jag. Så små barn tål ju egentligen inte så mycket intryck.

Fråga personalen på den privata hur de tänker kring leksaker och inredning - tanken är kanske just att prioritera relationsbyggande lekar istället för leksaker. Men kärnfrågan är ju vilket intryck du fick av personalen tycker jag - du har skrivit många olika barntrådar och verkar vara en lite känslig själ så det är ju väldigt viktigt att du känner att du har förtroende för personalens kompetens och vilja att göra det bästa för ditt barn, din lilla skatt. Att kunna känna sig trygg med dem man lämnar sitt lilla lilla barn till är viktigare än alla färgglada grejer i världen.
Svar på tråden Tips att tänka ang förskola!! Hjälp