• Anonym (Hm)

    Olika behov hos barnen - hur gör ni?

    Jag har flyttat ihop med en man som har barn i samma ålder som mitt barn, 11 år. Hans barn la sig tidigare en timma tidigare än mitt barn.

    När vi flyttade ihop ville vi att barnen skulle ha samma läggtider. Så vi bestämde att läggtiden är en timma senare för hans barn.

    Min sambos ex ifrågasätter detta och menar att deras barn behöver den timmans sömn. Jag måste medge att hon nog har rätt, barnet är väldigt trött på morgnarna.

    Men min sambo vill absolut inte att vi har olika läggtider för barnen och jag tycker också det skulle bli lite märkligt eftersom de är lika gamla. Vill inte heller att mitt barn ska vara behöva lägga sig tidigare då hens sovtider fungerar.

    Hur sjutton löser vi detta?

  • Svar på tråden Olika behov hos barnen - hur gör ni?
  • Anonym (stora barn)

    Men de är 11? De är ju inga pyttesmå barn. Varför ha så otroligt strikt att de MÅSTE lägga sig tex kl 20 (eller vad ni nu har tänkt). Jag trodde först texten handlade om dagisbarn. 

    Jag menar strikt i den bemärkelsen att de måste lägga sig samtidigt. Är det för att du och mannen vill ha egentid på kvällen? 

    Så stora barn anser jag nog kan glida lite på tiden, nån halvtimme åt ena eller andra hållet. Är ni så strikta i övrigt? Jag menar, vissa saker är inte lika viktiga i takt med barnets stigande ålder. 

  • Anonym (.)

    Vissa ät kvällspigga o lite morgontrötta, andra är tvärsom. När jag var i den åldern styrde jag läggdags lite själv.

    När går barnen och lägger sig och när går de upp?

  • Anonym (Hm)
    Anonym (.) skrev 2018-02-17 09:13:09 följande:

    Vissa ät kvällspigga o lite morgontrötta, andra är tvärsom. När jag var i den åldern styrde jag läggdags lite själv.

    När går barnen och lägger sig och när går de upp?


    Vi har varit ganska hårda med läggtiderna så de lägger sig precis vid läggdags. Annars skulle nog båda vara uppe mycket längre.

    De lägger sig vid nio och stiger upp vid sex.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (stora barn) skrev 2018-02-17 09:09:24 följande:

    Men de är 11? De är ju inga pyttesmå barn. Varför ha så otroligt strikt att de MÅSTE lägga sig tex kl 20 (eller vad ni nu har tänkt). Jag trodde först texten handlade om dagisbarn. 

    Jag menar strikt i den bemärkelsen att de måste lägga sig samtidigt. Är det för att du och mannen vill ha egentid på kvällen? 

    Så stora barn anser jag nog kan glida lite på tiden, nån halvtimme åt ena eller andra hållet. Är ni så strikta i övrigt? Jag menar, vissa saker är inte lika viktiga i takt med barnets stigande ålder. 


    Ja, vi tycker att struktur och regler är viktigt. De skulle nog inte gå och lägga sig förrän väldigt sent annars. Tycker inte de är så stora att de kan bestämma själva när de ska gå och lägga sig.
  • NELJ

    Till att börja med ska ju inte exet lägga sig i.

    Men blir pappans barn väldigt trött behöver ni göra anpassningar. Man kan inte förvänta sig att barn i samma ålder har samma sömnbehov.

    Delar de rum? Kan de göra sig i ordning samtidigt men det kvällspigga barnet får stanna uppe? Eller om det känns för orättvist, kan det få ligga i sängen och läsa en längre stund?

    Mina barn är olika ålder men delar rum och lägger sig samtidigt. Om den äldre inte är sömnig så får han läsa. Det funkar bra för oss.

  • Anonym (.)
    Anonym (Hm) skrev 2018-02-17 09:17:45 följande:

    Vi har varit ganska hårda med läggtiderna så de lägger sig precis vid läggdags. Annars skulle nog båda vara uppe mycket längre.

    De lägger sig vid nio och stiger upp vid sex.


    Tycker den läggtiden känns rätt rimlig för den åldern. Vad säger barnet som är trött på morgonen då, vill den gå o lägga sig tidigare? Det är ju rätt svårt att få en 11 åring att sova alltför tidigt på kvällen i alla fall
  • Anonym (Hm)
    NELJ skrev 2018-02-17 09:24:02 följande:

    Till att börja med ska ju inte exet lägga sig i.

    Men blir pappans barn väldigt trött behöver ni göra anpassningar. Man kan inte förvänta sig att barn i samma ålder har samma sömnbehov.

    Delar de rum? Kan de göra sig i ordning samtidigt men det kvällspigga barnet får stanna uppe? Eller om det känns för orättvist, kan det få ligga i sängen och läsa en längre stund?

    Mina barn är olika ålder men delar rum och lägger sig samtidigt. Om den äldre inte är sömnig så får han läsa. Det funkar bra för oss.


    Det hade nog kunnat funka att göra som ni gör om vi gjort det från början och levt i en kärnfamilj eller båda varit mina barn. Men mitt barn har lagt sig vid nio nu i mer än ett år. Det är väl det som blir märkligt, att helt plötsligt ändra det.

    För min sambo är det inte aktuellt att ha olika regler på något alls för barnen. Jag förstår honom men vet inte hur vi ska lösa det...
  • Anonym (Hm)
    Anonym (.) skrev 2018-02-17 09:25:55 följande:

    Tycker den läggtiden känns rätt rimlig för den åldern. Vad säger barnet som är trött på morgonen då, vill den gå o lägga sig tidigare? Det är ju rätt svårt att få en 11 åring att sova alltför tidigt på kvällen i alla fall


    Barnet vill absolut inte gå och lägga sig tidigare. Men skulle behöva.
  • NELJ
    Anonym (Hm) skrev 2018-02-17 09:36:35 följande:

    Det hade nog kunnat funka att göra som ni gör om vi gjort det från början och levt i en kärnfamilj eller båda varit mina barn. Men mitt barn har lagt sig vid nio nu i mer än ett år. Det är väl det som blir märkligt, att helt plötsligt ändra det.

    För min sambo är det inte aktuellt att ha olika regler på något alls för barnen. Jag förstår honom men vet inte hur vi ska lösa det...


    Tja... Det blir så klart svårt när ni vill ha fasta tider och ni vill ha samma tider för båda barnen men barnen har olika behov.
  • Anonym (Läsa)

    Fast läggtid för 11-åringar låter lite styrt. Om 7 år får de lifta jorden runt på egen hand om de har lust, men men...

    Skulle köra mer på en 'släck och sov, du vet hur trött du blir i morgon bitti annars' runt åttasnåret till hans och uppmuntra ligga och läsa eller något i sängen för din istället för att tjata exakta tider.

  • Almina

    Du har ju fått flera förslag i tråden. Men om ni

    1. Vill ha strikta läggtider

    2. Vill att barnen lägger sig samtidigt

    3. Vill att de lägger sig vid 21

    Då låter det ju omöjligt att få mer sömntid åt det ena barnet. För jag antar att ni vill väcka barnen samtidigt...

    Så antingen får ni fundera över att rucka på något av ovanstående. Eller så kommer ju barnet som behöver mer sömn inte få det...

    Halv nio skulle inte kunna vara en kompromiss?

  • Plupp73

    Jag har tre barn. De är 15,13 och 9 år. På helger får de gå och lägga sig exakt när som helst, allihop. På veckodagarna går hela familjen inkl vuxna in i sina rum kl 20-21 efter kvällsmat, tandborstning osv

    Om man sedan somnar, läser, skriver eller annat i rummet avgör man själv. En 15-åring får absolut bestämma själv, men det handlar om att vi har tyst och släckt senast kl 21 om någon behöver sova. 9-åringen och 15-åringen har störst behov, medan 13-åringen ligger vaken längre.

    För oss funkar det bra, och accepteras av hela familjen. Det är också så att vi vuxna är rätt kvällströtta av oss....

  • Ess
    Anonym (Hm) skrev 2018-02-17 09:36:35 följande:
    För min sambo är det inte aktuellt att ha olika regler på något alls för barnen. Jag förstår honom men vet inte hur vi ska lösa det...
    Detta funkar inte i verkligheten, så det måste han släppa. Inte ens i en sk kärnfamilj funkar det att göra exakt likadant.

  • Anonym (Moa)
    Ess skrev 2018-02-18 09:31:29 följande:

    Detta funkar inte i verkligheten, så det måste han släppa. Inte ens i en sk kärnfamilj funkar det att göra exakt likadant.


    Nej men eller hur.. Barn är inte likadana bara för att dom är i samma ålder.. Min äldsta har alltid varit så kvällstrött och yngsta kvällpigg så ofta har äldsta lagt sig tidigare för att orka med... Yngsta är aldrig trött på morgonen så hon klarar av att vara uppe längre.

    Det är bra att man försöker hålla samma linje i en bonuskonstellation men det får inte bli in i absurdum... Alla har inte samma behov.. Mitt ex.är hopplös och vill att allt ska vara exakt lika i sin nya familj så ibland kan han inte köpa skor till sina barn för då måste alla ha och det blir för dyrt "typ" sjukt frustrerande och ungarna är så less på att kopplas ihop i samma hög och inte ses som individer... Dom försökte också att alla i samma ålder skulle lägga sig samtidigt... En 10-11 åring som är van att vara uppe till 21 skulle helt plötsligt lägga sig halv åtta-åtta för det gjorde hennes barn... Sen att hennes kliver upp 1 timme tidigare för att åka på fritids glömde dom bort..
  • cosinus

    Behöver barnet sova så ja då får det lägga sig tidigare eller sova längre. Hade jag tvingat upp min son 06 på morgonen då hade han också behövt isäng tidigare än 21 (han är också 11). Dottern hade däremot klarat det i samma ålder.

    För mig är det jätteenkelt. Behöver hans son sova då får han lösa det utan att din son ska behöva vara rättvisealibi och lägga sig samtidigt.

  • IsDimma

    Själv anser jag att rättvisa inte är att dom sover mellan 21-06 varje vardag utan att dom sover så länge dom behöver för att inte vara trött.


    Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • Ess
    Anonym (Moa) skrev 2018-02-18 09:43:26 följande:
    Nej men eller hur.. Barn är inte likadana bara för att dom är i samma ålder.. Min äldsta har alltid varit så kvällstrött och yngsta kvällpigg så ofta har äldsta lagt sig tidigare för att orka med... Yngsta är aldrig trött på morgonen så hon klarar av att vara uppe längre.

    Det är bra att man försöker hålla samma linje i en bonuskonstellation men det får inte bli in i absurdum... Alla har inte samma behov.. Mitt ex.är hopplös och vill att allt ska vara exakt lika i sin nya familj så ibland kan han inte köpa skor till sina barn för då måste alla ha och det blir för dyrt "typ" sjukt frustrerande och ungarna är så less på att kopplas ihop i samma hög och inte ses som individer... Dom försökte också att alla i samma ålder skulle lägga sig samtidigt... En 10-11 åring som är van att vara uppe till 21 skulle helt plötsligt lägga sig halv åtta-åtta för det gjorde hennes barn... Sen att hennes kliver upp 1 timme tidigare för att åka på fritids glömde dom bort..
    Alla barn har ju olika behov vid olika tidpunkter. Tex växer det ena barnets fötter mycket ena året och kräver ett nytt par skor, nästa år så kanske ett av de andra barnens fötter växer extra mycket. Det viktiga är att alla barnen har skor som passar och är anpassade efter väder, det anser jag i alla fall är att behandla lika.
    Sen att man ställer samma krav på dem (efter ålder) att sätta in disken i maskinen efter sig och plocka ordning tex.
    Det du skriver om läggtiden, det kan man faktiskt motivera till hennes barn med att de stiger upp tidigare. 
  • Anonym (koijuh)

    Att göra exakt lika med alla barn innebär att de får en orättvis uppväxt. 

    Alla har olika behov, det behöver din sambo förstå. Antingen får ni köra på som nu och strunta i vad exet säger, ni bestämmer hos er, hon hos sig, eller så får ni rucka på läggtiderna för hans barn. 

    De får gå och lägga sig 20,30 kanske? Så får dina lägga sig 21 som vanligt. Delar de rum kan det förstås bli lite knepigt, då får ju antingen dina barn lägga sig tidigare, men ligga och läsa eller göra något tyst, eller så får de inte tillgång till sina rum mellan 20,30 och 21. 

    Ni har ju inga andra alternativ, än så länge blir hans tröttare än dina när de lägger sig samtidigt, ska ni lösa det måste han ta striden för att hans ska lägga sig tidigare än dina om det är en strid det kommer att bli. Antagligen är det vad han är rädd för, han vill inte ta konflikten. 

    Hur trötta är de? Påverkar det deras skolgång? Eller är de griniga när de kommer hem till mamman och vill lägga sig samma tid även hos henne? Eller är de trötta och griniga dagtid hos henne? Är de trötta och griniga dagtid hos er? 

  • Anonym (Men)

    Är väl inga problem? Barnen får lägga sig samtidigt (den tidiga tiden) och er son får läsa/pyssla på sitt rum en timme.

Svar på tråden Olika behov hos barnen - hur gör ni?