• Anonym (Hm)

Olika behov hos barnen - hur gör ni?

Jag har flyttat ihop med en man som har barn i samma ålder som mitt barn, 11 år. Hans barn la sig tidigare en timma tidigare än mitt barn.

När vi flyttade ihop ville vi att barnen skulle ha samma läggtider. Så vi bestämde att läggtiden är en timma senare för hans barn.

Min sambos ex ifrågasätter detta och menar att deras barn behöver den timmans sömn. Jag måste medge att hon nog har rätt, barnet är väldigt trött på morgnarna.

Men min sambo vill absolut inte att vi har olika läggtider för barnen och jag tycker också det skulle bli lite märkligt eftersom de är lika gamla. Vill inte heller att mitt barn ska vara behöva lägga sig tidigare då hens sovtider fungerar.

Hur sjutton löser vi detta?

• Svar på tråden Olika behov hos barnen - hur gör ni?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (.) skrev 2018-02-17 09:13:09 följande:

Vissa ät kvällspigga o lite morgontrötta, andra är tvärsom. När jag var i den åldern styrde jag läggdags lite själv.

När går barnen och lägger sig och när går de upp?

Vi har varit ganska hårda med läggtiderna så de lägger sig precis vid läggdags. Annars skulle nog båda vara uppe mycket längre.

De lägger sig vid nio och stiger upp vid sex.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (stora barn) skrev 2018-02-17 09:09:24 följande:

Men de är 11? De är ju inga pyttesmå barn. Varför ha så otroligt strikt att de MÅSTE lägga sig tex kl 20 (eller vad ni nu har tänkt). Jag trodde först texten handlade om dagisbarn. 

Jag menar strikt i den bemärkelsen att de måste lägga sig samtidigt. Är det för att du och mannen vill ha egentid på kvällen? 

Så stora barn anser jag nog kan glida lite på tiden, nån halvtimme åt ena eller andra hållet. Är ni så strikta i övrigt? Jag menar, vissa saker är inte lika viktiga i takt med barnets stigande ålder. 

Ja, vi tycker att struktur och regler är viktigt. De skulle nog inte gå och lägga sig förrän väldigt sent annars. Tycker inte de är så stora att de kan bestämma själva när de ska gå och lägga sig.
  • Anonym (Hm)
    NELJ skrev 2018-02-17 09:24:02 följande:

Till att börja med ska ju inte exet lägga sig i.

Men blir pappans barn väldigt trött behöver ni göra anpassningar. Man kan inte förvänta sig att barn i samma ålder har samma sömnbehov.

Delar de rum? Kan de göra sig i ordning samtidigt men det kvällspigga barnet får stanna uppe? Eller om det känns för orättvist, kan det få ligga i sängen och läsa en längre stund?

Mina barn är olika ålder men delar rum och lägger sig samtidigt. Om den äldre inte är sömnig så får han läsa. Det funkar bra för oss.

Det hade nog kunnat funka att göra som ni gör om vi gjort det från början och levt i en kärnfamilj eller båda varit mina barn. Men mitt barn har lagt sig vid nio nu i mer än ett år. Det är väl det som blir märkligt, att helt plötsligt ändra det.

För min sambo är det inte aktuellt att ha olika regler på något alls för barnen. Jag förstår honom men vet inte hur vi ska lösa det...
  • Anonym (Hm)
    Anonym (.) skrev 2018-02-17 09:25:55 följande:

Tycker den läggtiden känns rätt rimlig för den åldern. Vad säger barnet som är trött på morgonen då, vill den gå o lägga sig tidigare? Det är ju rätt svårt att få en 11 åring att sova alltför tidigt på kvällen i alla fall

Barnet vill absolut inte gå och lägga sig tidigare. Men skulle behöva.
Svar på tråden Olika behov hos barnen - hur gör ni?