• Äldre 19 Feb 10:52
    15054 visningar
    8 svar
    8
    15054

    Sova själv i vår säng på kvällen

    Jag samsover och helammar min dotter som nu är 7 månader gammal. Hon har alltid haft ett väldigt stort närhetsbehov (hatade liggvagnen, tar inte napp eller flaska, ammar myycket och har varit mycket svår att lägga ifrån sig under tupplurer) och hon sover i min famn på dagarna och på nätterna samsover vi, hon ammar fritt. Jag bär henne mycket och försöker alltid tillgodose hennes behov så bra jag kan.  Det fungerar bra och vi sover bra på nätterna så länge hon har fri tillgång till mig och mitt bröst ???? . Hon är en mycket tillfreds o glad tjej nästan alltid.

    Nu till problemet. Hon somnar runt 19 på kvällen och vi går och lägger oss runt kl 22. Under de timmarna skulle jag och min man verkligen tycka att det vore skönt att få vara lite fysiska oss emellan och faktiskt få vara lite tillsammans. Men vi kan inte få henne att sova tryggt i vår sång under tiden. Jag liggammar henne till sömns och jag kan gå därifrån, men hon vaknar med högst 10 min mellanrum (oftare 5 minuter), gnällgråter o vill ha bröstet. Jag går självklart fort in och ger henne det och hon somnar om direkt och jag kan gå ut igen efter kanske endast 2-3 minuter. Men efter 5 minuter får jag springa in igen. Och så fortsätter det tills vi går och lägger oss. Förstår ju att det hon egentligen vill är att jag ska vara kvar där inne, eller att få sova ute i min famn i soffan. Problemet är tudelat med det. Dels så är hon så lättväckt att vi i så fall få sänka Tv:n massor och viska bara få ord till varandra och dels så får ju jag och min man noll närhet till varandra. Hur ska jag göra? Finna mig i det och sitta med henne i famnen tysta i soffan några månader till, fortsätta springa fram o tillbaka, eller har någon något annat förslag som vi kan testa?

  • Svar på tråden Sova själv i vår säng på kvällen
  • Norbot­tensfi­a
    Äldre 19 Feb 11:39
    #1
    +1

    Vi har haft det precis likadant. Det man måste göra är att dra ut bröstvårtan innan bebisen somnar.... i början kunde det ta hur många ggr som helst eftersom hon vaknade direkt jag tog bort och det blev skrik och panik. Bara börja om, amma och ta bort just innan de somnat... till sist var hon så trött så hon struntade i det. Nu är hon 11 mån och vi ammar bara en gång per dag, hon somnar utan bröstet och sover många ggr hela natten :) lycka till :)

  • Äldre 19 Feb 12:05
    #2

    Tack så mycket för ett bra råd.! Jag ska absolut testa detta. Det svåra är väl att veta när den rätta tiden för att dra ur är? Antingen tar man den för tidigt och då accepteras det inte eller så tar man för sent och hon har redan somnat..

    Kommer du ihåg hur lång tid det tog innan du började märka en förändring med den här metoden?

  • Äldre 19 Feb 15:33
    #3
    Norbottensfia skrev 2018-02-19 11:39:05 följande:

    Vi har haft det precis likadant. Det man måste göra är att dra ut bröstvårtan innan bebisen somnar.... i början kunde det ta hur många ggr som helst eftersom hon vaknade direkt jag tog bort och det blev skrik och panik. Bara börja om, amma och ta bort just innan de somnat... till sist var hon så trött så hon struntade i det. Nu är hon 11 mån och vi ammar bara en gång per dag, hon somnar utan bröstet och sover många ggr hela natten :) lycka till :)


    Det kanske är citera man ska göra när man svarar på någons kommentar? Sry... Är ny på sidan så vet inte riktigt hur normen går ????
  • Norbot­tensfi­a
    Äldre 19 Feb 18:14
    #4

    Du märker ju om bebisen somnat, ta hellre bort för tidigt. Det är nog helt olika hur det fungerar också. För oss var det en lång process att sluta söva med bröstet :)

  • Äldre 19 Feb 18:31
    #5

    Har inte haft problemet med att dottern var så beroende av just mig och bröstet. Däremot ville hon också gärna att vi skulle sova med henne och vaknade många gånger/kväll. Vi upplevde att hon sov lugnare om vi tog av oss en tröja vi haft på oss hela dagen och la hos henne. Det kändes som att hon sov bättre då. Men mellan 7-9 månaders ålder så är barnen extra känsliga för förändring och separation och det märktes tydligt på vår dotter. Hon sov ruskigt dåligt på kvällarna i den åldern.

    Lycka till!

  • Anonym (Maja)
    Äldre 19 Feb 20:26
    #6

    Akta bara så att inte bebisen rullar i golvet. Runt 7 mån brukar de kunna röra sig mer och man vet aldrig när första gången blir så att säga...

    Annars har jag inga bra tips, min bebis var inte riktigt lika fäst vid bröstet.

  • Äldre 23 Feb 10:45
    #7

    Har en son som är exakt likadan o är snart 7 månader. Du vill inte höra detta : ) men vi har gett upp kvällarna! Jag lägger mig kl 20 med honom o samsover. Det blev bara ett massa spring precis som du beskriver innan dess. Dock har jag insett att han sover bäst tidig morgon så då brukar jag istället smyga iväg (babymonitor på) och gå upp till min man som sover i gästrummet o ha egen tid : )! Ofta är ju barnen generellt mer trygghetssökande på just kvällen.

    Våra vänner har en liten tjej som är precis likadan o de kör istället sele, hon somnar gott i den o pappan bär henne medan de tittar på tv ihop eller ger mamman egen tid tills hon vill sova!

    Sen fick jag tips om att se till att barnet sover på eller med något som luktar som du? Ex en gammal t shirt som du sovit i eller så, då kandu luktvägen lura bebisen att du är kvar.

    Om vi är borta på middag eller har gäster eller så vid nattning så byter vi om till pyjamas osv o sen får sonen sova i min famn tills vi ska hoppa i säng!

    Vår son sover dock bra i babyskyddet o numera utomhus i vagnen så om jag söver under promenad kan jag ofta få 30-45 mi. Egen tid vid hemkomst !

    Jag försöker intala mig att det är en begränsad tid!

  • Anonym (I)
    Sat 11 Mar 2023 18:29
    #8

    Vi har det precis likadant, det skulle kunna varit vår tjej du beskriver! Hon är dock bara 3,5 månad än så länge, men funderar redan nu på hur länge det ska vara såhär. Hittills låter jag henne sova på en kudde i knät, och sedan tar vi med henne upp till vår säng när vi ska sova. Men det blir ingen egentid för mig och min man  :( Jag försöker tänka att det här är en begränsad tid, och att hon är en glad, nöjd och pigg tjej när vi tillgodoser hennes behov av närhet. Försöker att inte jämföra med hur andra har det med sina bebisar 

Svar på tråden Sova själv i vår säng på kvällen