Är vi ihop?
Bästa sättet brukar vara att rakt och tydligt tala om vad man själv vill, utan att ställa aktiva krav på den andra.
Säg t ex "Du, jag vill vara tydlig med att jag inte dejtar casual hur länge som helst. Jag letar en seriös relation. Hur tänker du om det?"
Alltså, inga ultimatum eller liknande. Och inget argumenterande i stil med "Nu har vi dejtat så länge, så jag tycker faktiskt det är rimligt att..."
Du ska ju inte övertala honom in i något, utan du vill få hans uppriktiga svar, för att se om ni ens vill samma sak. Lyssna noga på vad han säger.
Försöker han förhala svaret? Slingra sig? Byta samtalsämne? Det är förstås tecken på att han inte ser lika seriöst på det hela som du. Åtminstone inte än. Då får du ta ställning till det, och fundera över hur mycket mer tid du vill ge honom.
Eller kanske säger han som min pojkvän gjorde i motsvarande situation. Vi hade dejtat allt tätare i flera månader, utan att uttryckligen bestämma om vi var tillsammans eller inte. Till sist tog jag upp ämnet och sade ungefär som jag skrev här ovanför.
Han svarade förvånat "Jag trodde att vi redan hade en seriös relation?"
Då har du ett tydligt bevis på att han redan ser er som ett par, men han kanske inte är typen som anser att man måste uttala det formellt.
Oj, det var raskt marscherat! Det skulle jag aldrig kunna veta. Inte i närheten.