• Anonym (?)

Kan sur uppstötning ge bröstsmärta?

Fick plötsligt en sur uppstötning. Inget jag har haft ofta. Tvärtom ytterst sällan. Men nu ca en timme efter detta har jag som bröstsmärta. Inget ihållande. Mer som det kommer och går. Och smärtan sitter under bakom brösten.

Drack kaffe nån timme innan den sura uppstötningen och åt fikabröd. Brukar inte dricka kaffe vid den tiden.

• Svar på tråden Kan sur uppstötning ge bröstsmärta?
  • Anonym (Anna)

Inte lönt att oroa sig när du ändå inte kan göra något åt det. Reflux blir värre av stress.

Ring VC imorgon kl.08:00

• Anonym (?)
    Anonym (Anna) skrev 2018-02-20 15:52:14 följande:

Inte lönt att oroa sig när du ändå inte kan göra något åt det. Reflux blir värre av stress.

Ring VC imorgon kl.08:00

Passande, för morgonen var mer stressande än någonsin här Kanske därför det blev som det blev. Är sjukskriven för depression. Är mer orolig än tidigare.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (?) skrev 2018-02-20 15:57:59 följande:

Passande, för morgonen var mer stressande än någonsin här Kanske därför det blev som det blev. Är sjukskriven för depression. Är mer orolig än tidigare.

OM det är reflux så blir den värre av stress.

Angående morgonen; på alla vårdcentraler i mitt område kan man bara ringa på sekunden när de öppnar om man vill få en tid-annars får man vänta till nästa dag

om det är akut får man sitta av tiden minst 5 timmar på akuten för 400/500 kr.
  • Anonym (?)
    Anonym (Anna) skrev 2018-02-20 16:00:34 följande:

OM det är reflux så blir den värre av stress.

Angående morgonen; på alla vårdcentraler i mitt område kan man bara ringa på sekunden när de öppnar om man vill få en tid-annars får man vänta till nästa dag

om det är akut får man sitta av tiden minst 5 timmar på akuten för 400/500 kr.

Här kostar vc besök och akutenbesök samma summa, 200kr

Men vill ju inte åka in på akuten, om det inte blir riktigt ont. Men är numera lätt oroad och nu när jag googlade om sura uppstötningar och bröstsmärta så var det ju även en del träffar på hjärtinfarkt mm. Så då drog oron igång.

Känns liksom fel ställe att ha ont på.
  • Anonym (halsbränna)
    Anonym (?) skrev 2018-02-20 15:47:48 följande:
    Smärtan som kommer och går sitter under solrosen på bilden. Känns fel ställe för att bero på sura uppstötningen eller någon som upplevt smärta där? Börjar nästan bli orolig för hjärtat. Googlade sura uppstötningar men som alltid får man mer info än man önskar.

Precis där sitter magsäcken. Kan det vara magkatarr kanske? Inte ovanligt att få om man varit stressad ett tag.
  • Anonym (?)
    Anonym (halsbränna) skrev 2018-02-20 16:18:12 följande:

Precis där sitter magsäcken. Kan det vara magkatarr kanske? Inte ovanligt att få om man varit stressad ett tag.

Magkatarr än inte heller omöjligt.

Har hemsk halsbränna nu
  • Anonym (Anna)
    Anonym (?) skrev 2018-02-20 16:20:37 följande:

Magkatarr än inte heller omöjligt.

Har hemsk halsbränna nu

Drick pepsi MAX

INTE någon med socker

Alla Pepsiddrycker är gjorda för magen från början. Så coca cola pepsi med mera men du måste ta sockerfria.

Jag har alltid en burk pepsi max ståendes hemma för hemska plågsamma reflux.
  • Anonym (halsbränna)
    Anonym (?) skrev 2018-02-20 16:20:37 följande:
    Magkatarr än inte heller omöjligt. Har hemsk halsbränna nu

Kan du ta dig till ett apotek så gör det och be personalen där om råd. Det finns receptfria läkemedel som ger bra lindring.
  • Anonym (?)

Men visst kan man ha sur uppstötning o halsbränna utan att det är reflux? Har ju knappt hänt tidigare detta. Eller är det alltid reflux?

• 1234568

Finns receptfria mediciner på apoteket. Testa omeprazol, det hjälper om det är magen.

• Anonym (Anna)
    Anonym (?) skrev 2018-02-20 16:30:04 följande:

Men visst kan man ha sur uppstötning o halsbränna utan att det är reflux? Har ju knappt hänt tidigare detta. Eller är det alltid reflux?

Jag är inte helt säker. Det är lite svårt att få en övergripande blick.

Vad jag förstått heter det reflux men de som bara får det nån gång ibland tror det kallas sura uppstötningar pga all reklam för samarin m.fl.
  • Harvester

Jag åkte in till akuten mitt i natten då jag trodde jag fick en infarkt (jag går typ aldrig till läkaren annars).

Skarp smärta i närheten av hjärtat så jag fick svårt att andas, fick hjärtklappning och domningar i händer och fötter. Fick diagnosen reflux. Kände mig rätt fånig.

Svar på tråden Kan sur uppstötning ge bröstsmärta?