• Bjoer

    Moral kring otrohet

    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-21 13:55:04 följande:

    Jag tänker ur den bedragnas perspektiv. För mig hade det varit värre om jag blivit bedragen med en vän till mig. För då hade jag blivit sviken av två personer. Dubbel olycka. Dels min kille och min vän. Jag förväntar mig inte lika stor hänsyn av en person jag inte känner, som kanske dessutom fått höra massa lögner om mig eller vår relation av den otrogna partnern. Att min partner är otrogen med någon jag inte känner, lägger jag ingen skuld på henne, annars hade han väl bara gått till någon annan. Otrohetsbeteendet sitter ju i honom. Men jag kan tycka det är både hedersvärt och klokt att inte ligga med en otrogen kille. Men blir man kär, och tror att de ska göra slut, så kan jag förstå att det kan bli så, så ingen skuld på den andra personen.


    Jag håller till viss del med här. Omständigheterna är viktiga. Men ändå, om man vet om att den andra är i ett förhållande och man ändå har sex med den så är man ju en bidragande faktor. Det är inte säkert att den skulle vara otrogen ändå, och även om den skulle det så är det inte en bra ursäkt.
  • Bjoer
    Anonym (T) skrev 2018-02-21 15:47:54 följande:
    Det är mycket enklare att fråga folk som är otrogna varför de är det och dessa finns alltid oftast samlade på samma plats eftersom de har en sak gemensamt som är väldigt svart på vitt jämfört med de som tycker motsatsen , att de har eller hade rätt att vara otrogna.
    Fast det är skillnad på att fråga folk på en otrohetssite, som ju uppenbarligen är där av en anledning, än att fråga folk som är otrogna pga. att tillfället gavs. Är man medlem på en site är det ju planerat på ett helt annat sätt och dina svar kommer ju spegla det. Vill du ha en representativ bild måste du ta ett slumpurval bland alla otrogna och ställa frågan.

    Sen förutsätter det att folk svarar ärligt också. Enkäter är aldrig speciellt tillförlitniga. Många vet säkert inte ens varför de gör saker. De bara gör och sen försöker de efterrationalisera handlingarna.
  • Bjoer
    Anonym (man) skrev 2018-02-21 15:25:47 följande:
    Det är inte så komplext det är bara du som inte verkar kunna förstå att kärlek inte ger folk rätt att betet sig som de vill mot andra. Om du tar ner just kärlek från den pedestal du satt den på och likställer den med precis vilken annan känsla som helst, ilska, sorg, lycka, etc så blir det lite tydligare. Får man bete sig som man vill mot andra bara för att man känner ilska? Nej det kan man inte... Får man bete sig som man vill mot andra för att man känner kärlek? Nej det får man inte.

    Det finns andra sätt och bättre sätt att ta sig ur en relation än svek och lögner. Svaghet och oförmåga att hantera saker på ett värdigt sätt är ingen ursäkt för att bete sig som en skithög mot andra. 
    Men nog är vi väl ändå mer förlåtande mot någon som gör något dumt av ilska eller sorg än någon som gör samma sak helt likgiltigt eller bara för sin egen njutnings skull? Starka känslor är förmildrande omständigheter.
  • Bjoer
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-21 14:32:52 följande:
    Jag håller inte med. Jag tycker inte det är självs "ligget" som är det värsta. Skulle tycka det var precis lika illa om min killa hade raggat på och velat ligga med en tjej som sa "nej tack, du är upptagen".

    jag tycker inte att den andre personen bidrar till sveket. Skulden ligger helt hos den otrogne, och inte om denne får napp eller inte.
    Om det är tvärt om då? Om den andra raggar på din kille, som hon vet är upptagen, och lyckas förföra honom till att ha sex med henne? Fortfarande bara hans fel?

    Eller vi kan dra det ännu längre. Hon ogillar dig för att du fick bättre betyg i 9:an och vill hämnas, så hon super ner din kille och får honom att ha sex med henne. Fortfarande bara hans fel?

    Nog måste det väl ändå vara en skala från "bara partnerns fel" till "lika mycket bådas fel" eller kanske till och med "mest den andras fel"?
  • Bjoer
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-21 17:30:15 följande:
    Jag står fast vid att det bara är hans fel. Hon har inte lovat mig något. Och jag vill inte behöva kontrollera alla potentiella sexpartners till min kille för att han inte ska vara otrogen. Han måste kunna dtå emot en tjej oavsett fylla eller tjejer som limmar.
    Du tycker alltså det inte är moraliskt fel att försöka få någon att vara otrogen? Det måste jag säga är rätt anmärkningsvärt. Gäller det andra saker också? Be din polare att kalla den mobbade tjejen i skolan för hora är inte omoraliskt eftersom det inte är du som skriver hora? Ge en unge en kniv och säga åt den att hugga sin polare, helt moraliskt ok efter man själv inte utför handlingen? Indoktrinera andra till att bli självmordsbombare. Helt ok, eftersom man själv inte utför dådet.

    Nog mäste väl ändå vara rätt moraliskt förkastligt att försöka få någon att såra sin partner?
  • Bjoer
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-22 10:04:46 följande:
    Jättespännande liknelser, ser tyvärr inte kopplingen alls. Men eftersom du verkar gilla liknelser, ska jag försöka knåpa ihop några för att se om du förstår hur jag menar.

    Jag tycker inte "ha sex med någon" är likställt med att "hugga någon med kniv".

    Jag skulle i så fall skriva en jämförelse som denna.

    -lena har lovat sin mamma att inte äta godis på ett år. Anja kommer med en godispåse och säger "vill du smaka?"

    Har Anja då svikit Lena eller Mamman? Eller är detta någon som Lena måste ta ansvar för själv?

    Om du vill ha en liknelse med knivhugg skulle jag skriva så här.

    Anders (den otrogne) vill hugga någon med kniv (vara otrogen med någon). Han springer runt med kniven i högsta hugg, men lyckas inte träffa någon med kniven(alla nobbar honom). Vad bra alltså har Anders inte stuckigt någon och heller inte gjort något fel ?(enligt dig). Men om han hade fått till ett stick(varit otrogen), om något offer inte skyddat sig från knivmannen (då hade offret varit medskyldig till mordet/hugget)?

    Hopps du förstår mina liknelser.
    Om Anja vet om att Lena lovat att inte äta godis på ett år och ändå kommer och suktar Lena med godis så anser jag det nog lite skitstövligt av Anja.

    Den andra liknelsen är väldigt märklig, måste jag säga.
  • Bjoer
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-22 11:07:46 följande:
    Ja men frestelser finns över allt, man kan inte lägga skulden på andra. Man måste själv ta ansvar för sina handlingar.

    Ja det blir lätt märkligt när man likställer sex med

    mord, det var du som började med det.
    Visst finns frestelser, men att medvetet utsätta någon för en frestelse är väl ändå taskigt? Fråga en före detta alkoholist om den inte ska ha en jävel till sillen till exempel. Inte speciellt schysst. Sen är ju alla ytterst ansvariga för sina handlingar. Jag har aldrig påstått att den otrogna inte har någon skuld i det. Däremot anser jag att det är omoraliskt att hjälpa till.

    Problemet med din liknelse är inte att den blandar in mord, utan att offer, förövare och medhjälpare är helt blandade med vad som gäller när någon är otrogen.
  • Bjoer
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-22 11:29:50 följande:
    När du skriver alkoholist, då skulle jag koppla ihop det med sexmissbrukare. Och då är det väldigt mycket otrohet inblandat, och en problematik som ligger hos den otrogne, inte hos de han ligger med.

    Många otrogna ljuger dessutom för att få ligga. Säger att de inte är i en relation etc.
    Det känns som du missar poängen. Ja, en alkoholist eller sexmissbrukare har viss problematik som ligger hos personen själv, men om du som tredje part är medveten om den problematiken så är det väl ändå rätt tasktigt att spela in i den? Om jag vet om att någon är en före detta alkoholist och att om den dricker så finns det stor risk att den faller tillbaka i beroende med allt vad det innebär, tycker du inte då att det skulle vara jävligt svinigt av mig att bjuda den personen på alkohol? Även om den borde säga nej så är det ju onödigt av mig att sätta personen i en risksituation medvetet. Är man schysst så hjälper man ju personen med sina problem, inte tvärt om.

    Samma sak med Anja och Lena ovan. En schysst polare bjuder inte sin kompis på godis om den vet att den försöker hålla ett löfte om att inte äta godis.
  • Bjoer
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-02-22 12:19:44 följande:
    Jag håller med om att det inte är juste. Men att som bedragen skuldbelägga andra eller andra omständigheter än den otrogne själv tror jag är en destruktiv verklighetsflykt.

    En som blir bedragen ska heller aldrig anklaga sig själv. Tyvärr blir det ofta så, och det är väldigt destruktivt. Därför vill jag lägga skammen och skulden där den hör hemma, hos den otrogna personen.
    Visst, och jag tror ingen här menar att man ska lägga skulden på tredje part istället för den som är otrogen. Däremot kan man ju lägga skuld på den personen också. Iaf. om den visste om att den den låg med är i ett förhållande.
  • Bjoer

    Tja, jag har ju också varit där. Mitt ex. hade skaffat ny kille men vi umgicks lite fortfarande, dumt nog. Så då blev det som det blev. Vet inte om han fick reda på det senare men de var inte ihop så länge efter det.

  • Bjoer
    Physalis skrev 2018-02-22 19:26:10 följande:

    Den otrogne är direkt omoralisk då denne bryter ett löfte denne givit sin partner, oavsett övriga omständigheter.

    "Medhjälparen" bryter inget löfte, alltså räcker det inte att ha sex med den otrogne för att vara omoralisk. Denne måste också ha kunskapen om att den otrogne upptagen samt ha ont uppsåt för att anses omoralisk enligt mig.


    Varför krävs uppsåt? Räcker det inte med att man skiter i ifall man sårar nån annan? Dvs, man vet att den andra är upptagen men bryr sig inte om man sårar tredje part.
Svar på tråden Moral kring otrohet