Inlägg från: Anonym (HA) |Visa alla inlägg
  • Anonym (HA)

Moral kring otrohet

Om det var din partner som snackade om att det inte finns rätt eller fel kring otrohet så är du tillsammans med någon som bedrar dig, har gjort eller kommer göra. Det är otrognas icke-moral.

Kriminella tycker såklart inte heller att det finns rätt eller fel, att det kan vara samhällets fel osv, dom dömer iaf inte andra kriminella ;)

Snarare alla pretton som följer lagen.

Otrogna ser ner på trogna människor och ser dom som onaturliga, omänskliga, att dom förtrycker sin natur osv.

Förutom då att dom får spel om partnern skulle vara det.

• Anonym (HA)
    Physalis skrev 2018-02-22 19:26:10 följande:

Den otrogne är direkt omoralisk då denne bryter ett löfte denne givit sin partner, oavsett övriga omständigheter.

"Medhjälparen" bryter inget löfte, alltså räcker det inte att ha sex med den otrogne för att vara omoralisk. Denne måste också ha kunskapen om att den otrogne upptagen samt ha ont uppsåt för att anses omoralisk enligt mig.

Finns ju massa omoraliska saker man kan göra utan att bryta löften, herregud!

Om du går förbi en gammal tant som ramlat och brutit benet och skriker och gråter med motiveringen ?Det där är inte min farmor, jag känner inte henne, jag pallar inte? så bryter du varken ett löfte eller har ett ONT uppsåt (du går inte förbi för att du vill vara elak utan för att du skiter i andra människor om du inte lovat dom nåt) men du är ändå ett omoraliskt svin.
  • Anonym (HA)
    Physalis skrev 2018-02-26 15:56:06 följande:

Eh? Jag sa att den otrogne är omoralisk då denne bryter ett löfte. Inte att det enda som kan klassas som omoraliskt är att bryta löften.

Jo det sa du. Det var exakt det du sa. Att man måste bryta ett löfte eller ha ont uppsåt för att anses omoralisk och det är ju bara den otrogne som är tillsammans med den bedragna.
    Physalis skrev 2018-02-22 19:26:10 följande:

Den otrogne är direkt omoralisk då denne bryter ett löfte denne givit sin partner, oavsett övriga omständigheter.

"Medhjälparen" bryter inget löfte, alltså räcker det inte att ha sex med den otrogne för att vara omoralisk. Denne måste också ha kunskapen om att den otrogne upptagen samt ha ont uppsåt för att anses omoralisk enligt mig.

Svar på tråden Moral kring otrohet