• Tjejerna2

Hur mycket ansvar ger ni eran 8-10-åring?

Nyfiken på hur mycket ansvar och hemuppgifter ni ger era barn mellan 8 och 10 år. Jag är ensamstående på heltid och sönderstressad mellan ca 06-01 på vardagarna, och behöver verkligen hjälp hemma innan jag kraschar i väggen ännu en gång.

Jag har skrivit upp förslag till mina barn om hur man kan hjälpa till hemma, med belöningar, men just nu verkar det bara funka med att duka till middagen och packa sin skolväska på morgonen.

Skulle jag inte kunna begära lite till? Iallafall av 10-åringen? Tänker på vad jag själv gjorde när jag var 9-10 år och dukade, dammsög, tvättade och mer än så. (Och inte fick jag nån belöning för det ????)

Kommer det upp något oförväntat så sprängs ju hela mitt huvud..

Så hur mycket ansvar är normalt att ge sin 8- och 10-åring?

• Svar på tråden Hur mycket ansvar ger ni eran 8-10-åring?
  • Tjejerna2
    Lena skrev 2018-02-21 21:48:24 följande:

Det tjatas hos oss ibland med men ganska sällan men så började vi med barnen när de var fyra.

Ja, här börjades det nog så fort de kunde gå, så lekte vi leksakerna på plats, gick jättebra tills de blev 6-7 år. Måste ha nya knep..
  • sextiotalist

Det enda vi hade som förväntning var att han skulle hjälpa till vid behov. Eftersom varken jag eller sambon har haft "regler" för oss själva, så fanns det ingen anledning att ha regler för sonen.
    Huvudansvaret för hemmets skötsel har legat på oss vuxna, men vi inkluderade sonen efter behov.

Med facit i hand, han har nu flyttat hemifrån och fixar att sköta hem, tvätt, matlagning utan problem (OK han ringer och ber om tips).

• Anonym (AB Familjen Nilsson)
    Tjejerna2 skrev 2018-02-21 21:41:17 följande:

Det tror jag nog de kan lära sig mycket av.

Samtidigt skulle det nog vara lite mycket begärt för mina ungar som ska hinna med sina läxor, aktiviteter och bara få vara också.

Fast så mycket blir det inte per dag. Vi storstädar ju inte varje dag.

Flickorna har mycket tid till kompisar, läxor och annat. Det tar ju ingen tid att lägga trosorna i tvätten , hänga upp en handduk och skära en sallad till middagen. Utslaget per person blir det ju inte mer än så varje dag.

Om alla gör nånting varje dag slipper vi kaos. Vilket är hela vitsen med vår strategi.
  • Fru Ve

Min 10-åring gör det som hör till honom själv, d.v.s. städar sitt rum, håller ordning på sina egna saker, tar undan smutstvätt och disk/saker efter sig själv. Men inte så mycket annat som städning av huset eller så. Hjälper ibland till med dammsugning/ta ut sopor och dylikt men vi har en liten belöningslista som ger extra pengar för sånt.

• Tjejerna2
    Anonym (AB Familjen Nilsson) skrev 2018-02-22 09:36:46 följande:

Fast så mycket blir det inte per dag. Vi storstädar ju inte varje dag.

Flickorna har mycket tid till kompisar, läxor och annat. Det tar ju ingen tid att lägga trosorna i tvätten , hänga upp en handduk och skära en sallad till middagen. Utslaget per person blir det ju inte mer än så varje dag.

Om alla gör nånting varje dag slipper vi kaos. Vilket är hela vitsen med vår strategi.

Nej det har du rätt i! Det är tjatet som tar tid ????
  • Tjejerna2

Varje gång jag gör en smiley av ett slag så visar det istället en massa frågetecken ????

• Fjäril kär
    Tjejerna2 skrev 2018-02-22 11:23:03 följande:

Varje gång jag gör en smiley av ett slag så visar det istället en massa frågetecken ????

Du måste använda familjelivs egna smajlys. Använder du telefonen eller paddans egna blir det frågetecken.
  • Duckan

Vår nyblivna 11-åring har inte ett enda ansvarsområde. Pinsamt dåligt. Våra morgnar har varit träliga i alla år så där fixar jag så mycket det går för att underlätta för alla. Plocka i ordning på sitt rum får hon göra emellanåt.
    Inget annat städa, diska eller sånt.

• Anonym (Snart 9)

Vår son på snart 9 är inte så bra på att hålla koll på gympakläder/läxor osv. Vill att han tar mer ansvar men han glömmer lätt. Hans yngre syster har mer koll än honom.

Nu har han ändå tagit mer ansvar för läxorna. Annars har han inget ansvarsområde. Tänker att vi ska bli bättre på det.

• tvillingmammaVastmanland

TS, jag tror tyvärr att det kan vara svårt för dig att lära barnen att ta ansvar på ett pedagogiskt sätt, om du är så trött.

Vad är det som gör att du måste stressa från sex på morgonen till ett på natten! Har du lång pendling? Bor du ensam i hus? Har barnen mycket aktiviteter som kräver din tid?

Jag tycker du skall börja med att se över din livssituation, kan du byta jobb? Kan du laga enklare mat? Halvfabrikat är ju bättre för familjen än att du går i väggen.

Städa kan ni kanske göra alla tre tillsammans och avsluta med någon belöning, tex pannkakor med grädde och sylt. När du fått det lite lugnarekan du säkert på ett pedagogiskt sätt uppfostra dina barn.

Svar på tråden Hur mycket ansvar ger ni eran 8-10-åring?