Är 19 år idag och hjälpte till mycket hemma när jag var liten. När jag var 10 tog jag mig själv till skolan och hem, städade rummet, hjälpte till med matlagning, diskade, dammsög osv. Var runt 11 när jag började laga mat.
Har dock sen tidig ålder brottats med psykisk ohälsa, så vet inte om det var det som gjorde att jag fick ett ?vuxnare tänk? fortare än mina övriga vänner. Gick trots allt runt och grubblade över världsproblem medan jämnåriga lekte med leksaker haha..
Men kan du inte göra upp ett schema vad som behövs göras hemma innan barnet får tex använda ipaden, se på tv eller träffa vänner? Utan att det blir för diktatoriskt. Tex
Måndag: duka, städa rummet och göra läxor. Sen får barnet göra vad hen vill. Så fortsätter det så under några dagar i veckan.
Du kan fortsätta ge belöningar veckovis som en mindre veckopeng eller rolig aktivitet som verkligen lockar. Och följer hen inte schemat så blir det inget med det.
Eller ett slags poängsystem, typ ?städa = 1 stjärna? och när 15 stjärnor är uppnådda så hittar ni på nåt roligt tillsammans. Så hade vi det i skolan :)
Eller så får du helt enkelt försöka förklara att det är jättetufft för dig att sköta allting själv, och att du vill att ni ska ha det så bra slm möjligt, därför måste hen hjälpa till ibland. Och ge några exempel som passar barnets ålder. Typ ?På rasterna hjälps ni ju åt att ta in alla leksaker tillsammans, och så är det hemma också. Tänk vad trist det hade varit om du/din kompis hade fått gå runt och plocka efter alla andra.?
Kanske inte de bästa tipsen. Har själv inte barn så vet inte riktigt hur jobbigt det är med inlärning hos sina egna barn osv. Veta iaf att poängsystemet med stjärnor funkade i skolan trots att vår klass var världens stökigaste. ;)