• Anonym (Svårt)

Hur tusan ska man klä sig?

Om man inte är ung men inte heller gammal.
    Inte är tjock men inte heller jättesmal.
    Vill visa lite hud för att slippa se ut som en katolsk skolflicka men inte se ut som en go-go dansare.
    Vill ha bekväma kläder men inte se ut som om man är professionell soffliggare.
    Vill kunna springa i skorna utan att ha sneakers och höga klackar är någon cm och då inte stilettklackar.
    Vill vara vardagssnygg och behöver sällan verkligen klä upp sig.

Hur klär man sig med dessa önskningar?

Bilder säger mer än tusen ord så visa gärna så om ni vill.

• Svar på tråden Hur tusan ska man klä sig?
  • Anonym (M)

Vet inte om jag lyckades med bilderna.

Men, supermjuka stretchjeans, en T-shirt av bra kvalite med v-ringning, kofta/kavaj över det. Sen Ecco skor. Alla deras är ju som att få på moln och håller i evigheter.

• Primulina

Jag har typ svarta tights och klänning. Finns både mjuka mysklänningar och lite striktare men klänningen innebär alltid att man ser lite uppklädd ut så inga problem med möten som hux flux dyker upp.

• Anonym (Svårt)
    M- Dom svart/vita kläderna tycker jag är jättesnyggt på någon annan men när jag själv tar på mig det så känner jag mig som en nunna pga tröjan och skjortan som går ända upp i halsen. Första bilden är också snyggt men jag brukar ha en snygg kofta istället för en stel kavaj fast kavaj vore ju stiligare förstås.

Hur gör man när man verkligen inte har kroppen för skinny jeans? Jag har för mycket rumpa och lår för att det ska vara snyggt på mig. Bootcut och bredare byxor passar mig bra men blir lätt tältkänsla och att jag ser större ut än vad jag är när man har något större/boxigare upptill. Hur löser man det problemet?
    Primulina skrev 2018-02-25 16:28:15 följande:
    Jag har typ svarta tights och klänning. Finns både mjuka mysklänningar och lite striktare men klänningen innebär alltid att man ser lite uppklädd ut så inga problem med möten som hux flux dyker upp.
    Klänning går jag med hela sommaren men på vintern tycker jag det är så knepigt med jacka/kappa eftersom att jag gillar längre klänningar. Vilken längd och vilken sorts jacka/kappa ska man ha till för att det ska se snyggt ut?
  • Anonym (Svårt)

Är jag den enda som inte kan klä mig? Oskyldig

• Anonym (tips)

En bra basgarderob tror jag är en bra start! Se till att ha:
    - 2-3 par jeans som sitter bekvämt och ser bra ut på
    - Några olika linnen i olika färg (svart, vit, beige, någon rolig färg)
    - Koftor! 
    - Kavaj (behöver inte vara en superstrikt, kolla istället efter någon lite roligare)
    - Skjortor i olika modell och färg (tex loose fit och tight fit)
    - Tjocktröjor (tex stickade)
    - Byxor i annat material (kanske med mönster, olika passform osv)
    - Någon kjol och klänning om du tycker om att bära det

Slänger med några bilder på exempel, allt på varje bild är kanske inte det bästa, men ger en idé och känsla iaf. 

• Anonym (tips)
    Anonym (tips) skrev 2018-02-26 20:12:48 följande:

En bra basgarderob tror jag är en bra start! Se till att ha:
    - 2-3 par jeans som sitter bekvämt och ser bra ut på
    - Några olika linnen i olika färg (svart, vit, beige, någon rolig färg)
    - Koftor! 
    - Kavaj (behöver inte vara en superstrikt, kolla istället efter någon lite roligare)
    - Skjortor i olika modell och färg (tex loose fit och tight fit)
    - Tjocktröjor (tex stickade)
    - Byxor i annat material (kanske med mönster, olika passform osv)
    - Någon kjol och klänning om du tycker om att bära det

Slänger med några bilder på exempel, allt på varje bild är kanske inte det bästa, men ger en idé och känsla iaf. 

Ops, blev lite knas med bilder och texten men tror det går bra ändå!
  • Anonym (Svårt)
    Tips  - ditt inlägg var jättebra och kläderna superfina. Skrattande
    Det enda är att min kropp inte är gjord för klänningar som den svarta eller tajta pennkjolar. Jag måste ha utsvängda kjolar/klänningar för att jag är tjock och bred över magen och rumpa/lår. Skäms

Koftan och linnet med jeans är verkligen min stil. Men hur är det nu med skinny jeans...? Jag kan absolut inte ha det med min kroppsform om inte överdelen går väldigt långt ner till mitten på låren typ. Hur gör jag med just jeans till kofta/tunika/top om jag ska undvika att se ut som ett hus? Mina boobs är onödigt stora också och gör att jag ser tyngre ut än vad jag är. Jag vill undvika att visa dom i urringat men inte heller se ut som en nunna så det leder till problem när jag ska köpa kläder. Obestämd

Är det inte så också att tjocka kläder får en att se större ut? Jag har funderat på att använda scarf mer just för att dölja boobsen men gör det att man ser tjockare ut med allt extra tyg?
  • Anonym (tips)
    Anonym (Svårt) skrev 2018-02-26 20:39:45 följande:
    Tips  - ditt inlägg var jättebra och kläderna superfina. Skrattande
    Det enda är att min kropp inte är gjord för klänningar som den svarta eller tajta pennkjolar. Jag måste ha utsvängda kjolar/klänningar för att jag är tjock och bred över magen och rumpa/lår. Skäms

Koftan och linnet med jeans är verkligen min stil. Men hur är det nu med skinny jeans...? Jag kan absolut inte ha det med min kroppsform om inte överdelen går väldigt långt ner till mitten på låren typ. Hur gör jag med just jeans till kofta/tunika/top om jag ska undvika att se ut som ett hus? Mina boobs är onödigt stora också och gör att jag ser tyngre ut än vad jag är. Jag vill undvika att visa dom i urringat men inte heller se ut som en nunna så det leder till problem när jag ska köpa kläder. Obestämd

Är det inte så också att tjocka kläder får en att se större ut? Jag har funderat på att använda scarf mer just för att dölja boobsen men gör det att man ser tjockare ut med allt extra tyg?

Linnen kan vara nice att ha under något annat, tex skjorta, tröja etc. 

Svårt att ge några direkta svar på de frågorna men kanske nåt mer åt det här hållet? Många koftor men en del annat också. 

Scarf tycker jag du ska testa! Har du bra bh:ar (iom att du skriver att du ser tyngre ut pga brösten)? Kanske ska testa att inte försöka dölja brösten utan ha kläder som sitter snyggt över bysten och sen en fin scarf till?

Istället för att dölja din kropp (vilket i min erfarenhet ofta gör att man ser större ut och framhäver inte ens former alls) hitta kläder som sitter bra på dig!

• Anonym (XYZ)

TS, Pinterest och Youtube är guldgruvor för sådant här.
    Beroende på dina preferenser så sök på tex "plus size fashion/plus size kläder" eller "womens fashion/kvinnligt mode" eller "clothes for my bodytype" eller "vårkläder/spring outfits" osv. Det KRYLLAR av tips och trix på internet. Ibland är det mesta på engelska, men går att hitta även på svenska. Gör en bildgoogling, så hittar du många ideer. Försök hitta tex en Youtubekanal där innehavaren har din kroppstyp, och så ser du vad som ser snyggt ut på den. Sedan letar du efter liknande plagg i butiker eller nätbutiker.

Konkret tips:
    - ha tajta kläder antingen upp till eller ned till, inte både och samtidigt. Det blir tältigt, som du sa
    - fokusera inte på att dölja det du ogillar utan försök framhäva det du gillar - dvs försök hitta färgglada/mönstrade byxor om du är nöjd med dina ben, kanske tom korta byxor om du har fina vader, och ha en enklare topp som inte riktar uppmärksamheten mot magen. Eller så har du en snygg urringning med ett flott halsband, färgglada skor och något armband som står ut, och neutrala kläder, så att man inte fokuserar på att du har en fyllig rumpa som du helst inte vill framhäva tex. Försök lura ögat helt enkelt. Bestäm vad vi ska titta på. Välj ut punkter som vi FÅR titta på, som du är bekväm med.
    - ha en kofta/jacka utanpå för att dölja ev. valkar på sidorna av ryggen.
    - ha en enklare/billigare basgarderob med tex vita och svarta enfärgade toppar och byxor, och köp dyrare/mer iögonfallande extraplagg som en färgglad kofta, ett par lyxiga skor eller ett stort skärp, som du kan mixa och matcha för att förnya looken.

Lycka till.

• Anonym (XYZ)

Här är ett exempel: 

Jag vet inte din ålder eller stil, TS, men kolla lite här, och testa klicka vidare på videor som rekommenderas så kanske du hittar något som faller dig i smaken.
    I ca mitten av videon provar kvinnan alltså olika kläder, så man kan se hur olika plagg sitter, hur hon matchar dem och vad man då tycker är snyggt och som gör sig bra om man har den kroppsformen.

Hoppas det ska ge dig inspiration!

• SofieJ

Jag tycker att alla kan ha skinny jeans, det är snyggt på alla kroppsformer, du kanske bara är ovan? :D

Vad man har till tycker jag avgör huruvida man ser tjock ut eller ej. Ett tight linne och en lite längre öppen kofta/skjorta samt skinny jeans tycker jag får mig att se smalare ut. Tunna blusar, typ chiffong är jättesnyggt och dressat, det blir inte bylsigt, se bara till att de når ner minst till halva rumpan.

Ledsen att säga det, men bootcutbyxor smickrar väldigt få figurer enligt mig. Är ganska omodernt också.

Låga skinnstövletter är skitsnyggt, passar till typ allt!

Klänningar som går in i midjan är snyggt på de flesta kroppsbyggnader. Väldigt sött och passar till vardags. Att framhäva midjan med ett bälte eller band ger ett lite smalare intryck, speciellt om man inte har en naturligt smal midja.

En sak som jag brukar tänka på när det kommer till att visa hud är att man får välja område man vill visa. Klyfta eller ben/lår. Visar du både klyfta och lår ser du lätt lite ut som en gogo-dansare :) Bara armar kan också ge intrycket av "för mycket hud" i kombination med bara lår/klyfta. Beror lite på outfitten i övrigt.

• Anonym (XL)

Jag har också svårt med kläder.

Kan någon tipsa var man ska köpa snygga svarta kostymbyxor, som passar en med typ stl XL? Jag tycker att de jag handlat på typ Dea, Kappahl osv som sitter ok sällan är snygga. Och det är knepigt med att de inte får vara för tunna i tyget då det framhäver alla valkar osv.

• Anonym (Svårt)

Vad jag uppskattar att ni tar er tid!

Jag är inte plus size även om det låter så. Jag väger "normalt" men det fett jag har sätter sig på mage, rumpa och lår och där skulle jag väl kunna gå ner 3-5 kg. Min kroppstyp är smal upptill och en storlek större nertill med extra fett just där Obestämd och så har jag ganska stora bröst. Så det är därför jag inte passar i skinny jeans och måste dölja mittdelen för jag tycker att det ser så dåligt ut annars. Brösten vill jag dölja för att jag inte vill att främlingar ska titta på mig som dom gör när det är det minsta urringat. Har redan rätt BH utprovad av proffs.

Jag är väldigt ovan med skinny jeans. Hade ett par för några år sen men vi kom aldrig överens och dessutom tycker jag det är så fult när byxan inte täcker skorna så jag vet inte ens vilka skor jag ska ha till. Men jag kanske borde ge det ett försök till. Att ha ett tajt linne och öppen kofta kommer inte att funka då linnet skulle rulla upp och dessutom skulle det ju framhäva magen. Andra förslag på toppar till skinny jeans? Min midja är smal men inte magen så det ser illa ut om jag drar åt något runt midjan plus att det är obekvämt.

Man ska visa det man är bekväm med men det finns ju inget jag är bekväm med att visa. Eller jo, ett par snygga bootcut eller bredare jeans och en kortare lös tröja då får jag komplimanger att jag ser smal ut.

Det här med youtubekanaler låter ju spännande men hur hittar jag en sån? Vet inte vad jag ska söka på? Skäms

• Anonym (A)

Tänk på att köpa jeans med hög midja!

• Anonym (Svårt)
    Anonym (A) skrev 2018-02-27 15:39:38 följande:
    Jag har börjat med det och vilken skillnad det gör.
  • SofieJ
    Anonym (A) skrev 2018-02-27 15:39:38 följande:

Tänkte samma sak, det är grymt! Döljer kärlekshandtagen perfekt (y)!
  • Anonym (Kläder)

Går det bra med en vit top med vita mjukisbyxor? Är det snyggt

• Anonym (:))

Klä dej som du vill och var inte så rädd för att bli ifrågasatt!

Jag förstår samtidigt din rädsla för vi kvinnor blir alltid ifrågasatta: du ska va sexig, men inte slampig, snygg, men inte för snygg, smal men inte för smal. Kör på bara!

• Anonym (Kläder)
    Anonym (:)) skrev 2021-08-09 07:57:07 följande:

Klä dej som du vill och var inte så rädd för att bli ifrågasatt!

Jag förstår samtidigt din rädsla för vi kvinnor blir alltid ifrågasatta: du ska va sexig, men inte slampig, snygg, men inte för snygg, smal men inte för smal. Kör på bara!

Tycker du det är en snygg still kläderna 5.56 in i klippet

Svar på tråden Hur tusan ska man klä sig?