• Äldre 26 Feb 01:19
    3730 visningar
    10 svar
    10
    3730

    FSH 15,6 och tre antrala folliklar

    Har i dagarna fått svar på mina prover tagna hos min vanliga gynekolog, men blev inte det minsta klokare.

    Ålder: 35

    FSH dag 3: 15,6

    Amh: 1,2

    VUL visade en äggstock utan äggblåsor/folliklar och på den andra sågs tre stycken enligt läkaren antrala folliklar.

    Han sade att min fertilitet såg bra ut men något nedsatt?

    När jag googlar själv ser det inte alls lika bra ut? Bara tre folliklar och ett FSH på 15,6 verkar ju inte ens vara Okay att göra IVF med? Bör inte alla provsvar vävas samman? Kan jag lita på den här läkarens omdöme? Han googlade för övrigt på vad AMH värdet stod för när han skulle förklara dess innebörd för mig då han inte enligt egen utsago hade så bra koll på detta. Ska självfallet konsultera någon mer läkare men någon här inne kanske vet mer?

  • Svar på tråden FSH 15,6 och tre antrala folliklar
  • Äldre 26 Feb 05:45
    #1

    Amh mäter äggreserven men inte kvalitén på äggen.

    Vid ålder 29 hade jag amh 1,8 och fick göra ivf. Mitt amh är lägre än dem flesta vid samma ålder.

  • Äldre 26 Feb 10:06
    #2

    Tack för svar ???? Minns du vad ditt FSH var på?

  • Äldre 26 Feb 10:43
    #3

    Jag gjorde fertilitets utredning när jag var runt 33-34 år. Hade 14 i FSH( räknades som okej men förhöjt) o 0,6 i amh vilket räknas som låg fertilitet o är gränsen för ivf . Gjorde sedan tre ivf behandlingar landstingsfinansierat o fick en son i somras .

  • Äldre 26 Feb 11:15
    #4
    memmlis skrev 2018-02-26 10:06:04 följande:

    Tack för svar ???? Minns du vad ditt FSH var på?


    FSH: 6,2
  • Äldre 26 Feb 13:53
    #5

    Jag var 38år(är40nu) och fick reda på att mitt fsh låg på 26 och amh på 0,3. Vilket värkligen såg dåligt ut. Jätte små äggstockar och bara 1 blåsa i vardera äggstock. Vet ej om mognaden. Det var inte frågan om IVF eller någon hjälp(har barn sedan tidigare) Det kändes helt kört. Jag satt i många timmar och läste om naturlig fertilitet och la om kost och tog ca 8-10 olika kosttillskott som jag läst kunde hjälpa. Plus akupunktur. Om det var det som hjälpte kan jag inte säge men jag är nu gravid naturligt i v19 med en sprattlande bebis i magen och alla testeroch ultraljud har sett bra ut hitt tills.

  • Äldre 27 Feb 22:57
    #6
    InaLo skrev 2018-02-26 13:53:34 följande:

    Jag var 38år(är40nu) och fick reda på att mitt fsh låg på 26 och amh på 0,3. Vilket värkligen såg dåligt ut. Jätte små äggstockar och bara 1 blåsa i vardera äggstock. Vet ej om mognaden. Det var inte frågan om IVF eller någon hjälp(har barn sedan tidigare) Det kändes helt kört. Jag satt i många timmar och läste om naturlig fertilitet och la om kost och tog ca 8-10 olika kosttillskott som jag läst kunde hjälpa. Plus akupunktur. Om det var det som hjälpte kan jag inte säge men jag är nu gravid naturligt i v19 med en sprattlande bebis i magen och alla testeroch ultraljud har sett bra ut hitt tills.


    Låter helt fantastiskt! Ett stort grattis! All lycka till dog och er. Solskenshistoria verkligen och sådana får hoppet att växa.

    Vad åt du för olika kosttillskott?

    En fråga till, kan ett högt FSH innebära att kvalitén på äggen är sämre och att det föreligger en högre risk för missfall eller innebär det bara att det är svårare att väl bli gravid?
  • Äldre 28 Feb 05:03
    #7

    Ett högt FSH innebär att äggstockarna reagerar dåligt och behöver mer hormoner för att äggen ska mogna och släppa och ju högre fsh ju sämre värkar äggstockarna funka. Lågt AMH tyder på låga äggrederver som ofta är till följd av dålig äggkvalitet. Äggen dör snabbare då. Men det behöver ej vara så särskilt om man är yngre.

    Oj. Listan jag tog var lång. Jag kollade massa på youtube på Hethir Rodriguez och naturalfertility jag köpte inte deras saker utan hittade på amazon och hälsokost men de har massa bra tipps om tillskott och kost.

    Jag hade kanske bara tur men detta är vad jag tog/gjorde.

    Maca pulver ger energi och stabiliserar hormoner.

    Spiulinapilver massa vitaminer

    Vetegräs

    Bipollern

    Brukade ha detta i en grön smithe. Köpt på Ica kvantum billigare en hälsokosten. Köpte mig en bra ochbkraftig Mexer.

    Även sambon fick massa gröna smothees.

    Tillskott

    Mitt val kvinna från Apoteket

    Omega 3, 2000mg (jag äter ingen fisk)

    Bidrottninggelé

    Angus castus (hormonstabiliserande)

    Q10 (ubiqnol ej ubiqnon) 600-900 mg är jätte dyrt att köpa i Sverige men finns som japansk ubiqunol på amazon.

    Ketos-7

    Massa nötter Och grönsaker och frukt.

    Åt så mycket ekologiskt jag kunde. Slutade ved kaffe och svart te. Drack rött te och små mängder grönt te. Minskade mjölkprodukter och de mjölkprodukter jag åt var ekologiska.

    Alkoholen försökte jag begränsa men ville inte sluta helt även om det reckomenderades. Drack då ekologiskt vin.

    Mina favoriter är maca pulvret som ger energi som ersatte kaffet. Tyckte även om q10 som sägs ge energi till alla kroppens celler. Q10 finns i alla kroppens celler ich minskar ju äldre man blir.

    Jag bytte ut tvålar och hudprudukter till ekologiskt.

    Gjorde några omgångar av akupunktur och hittade klip på youtube om acupressur vid infertilitet.

    Jag tempqde för att hitta ägglossning

    Många utav tillskotten måste man fråga sin läkare om man kan ta om man tar läkemedel.

    Min mens ändrades efter några månader från 23-24dagar(vanligtvis högt fsh)till 27 dagar och blöde i5-6 dagar måttligt i stället för 3 dagar mycket sparsamt. Min lutealfas ändrades från 12-13 dagar till 15 dagar. Så något hände.

    Jag blev gravid i juli men fick missfall, blev sedan gravid i början av november igen och är nu enligt ul i går i V 20 och bebisen såg frisk ut

    Jag skrev en tråd för ca 1årsedan själv ledsen efter att fått reda på mitt fsh och amh. Ska försöka hitta länken.

    Säger inget om detta verkligen funkar men jag är nöjd att jag provade allt jag kunde eftersom att söka hjälp via läkare inte var aktuellt för oss.

  • Äldre 28 Feb 05:17
    #8

    Hittade min gamla tråd från förra året efter att jag fått reda på mitt fsh och amh och allt kändes trisst och hopplöst. Hann träffa två läkare och började sedan läsa om naturlig fertilitet. Blev gravid på 14:e(mf)och nu på 17:e försöket.

    www.familjeliv.se/forum/thread/77567169-hogt-fsh-ar-det-kort-nu

  • Äldre 28 Feb 08:35
    #9
    InaLo skrev 2018-02-28 05:03:23 följande:

    Ett högt FSH innebär att äggstockarna reagerar dåligt och behöver mer hormoner för att äggen ska mogna och släppa och ju högre fsh ju sämre värkar äggstockarna funka. Lågt AMH tyder på låga äggrederver som ofta är till följd av dålig äggkvalitet. Äggen dör snabbare då. Men det behöver ej vara så särskilt om man är yngre.

    Oj. Listan jag tog var lång. Jag kollade massa på youtube på Hethir Rodriguez och naturalfertility jag köpte inte deras saker utan hittade på amazon och hälsokost men de har massa bra tipps om tillskott och kost.

    Jag hade kanske bara tur men detta är vad jag tog/gjorde.

    Maca pulver ger energi och stabiliserar hormoner.

    Spiulinapilver massa vitaminer

    Vetegräs

    Bipollern

    Brukade ha detta i en grön smithe. Köpt på Ica kvantum billigare en hälsokosten. Köpte mig en bra ochbkraftig Mexer.

    Även sambon fick massa gröna smothees.

    Tillskott

    Mitt val kvinna från Apoteket

    Omega 3, 2000mg (jag äter ingen fisk)

    Bidrottninggelé

    Angus castus (hormonstabiliserande)

    Q10 (ubiqnol ej ubiqnon) 600-900 mg är jätte dyrt att köpa i Sverige men finns som japansk ubiqunol på amazon.

    Ketos-7

    Massa nötter Och grönsaker och frukt.

    Åt så mycket ekologiskt jag kunde. Slutade ved kaffe och svart te. Drack rött te och små mängder grönt te. Minskade mjölkprodukter och de mjölkprodukter jag åt var ekologiska.

    Alkoholen försökte jag begränsa men ville inte sluta helt även om det reckomenderades. Drack då ekologiskt vin.

    Mina favoriter är maca pulvret som ger energi som ersatte kaffet. Tyckte även om q10 som sägs ge energi till alla kroppens celler. Q10 finns i alla kroppens celler ich minskar ju äldre man blir.

    Jag bytte ut tvålar och hudprudukter till ekologiskt.

    Gjorde några omgångar av akupunktur och hittade klip på youtube om acupressur vid infertilitet.

    Jag tempqde för att hitta ägglossning

    Många utav tillskotten måste man fråga sin läkare om man kan ta om man tar läkemedel.

    Min mens ändrades efter några månader från 23-24dagar(vanligtvis högt fsh)till 27 dagar och blöde i5-6 dagar måttligt i stället för 3 dagar mycket sparsamt. Min lutealfas ändrades från 12-13 dagar till 15 dagar. Så något hände.

    Jag blev gravid i juli men fick missfall, blev sedan gravid i början av november igen och är nu enligt ul i går i V 20 och bebisen såg frisk ut

    Jag skrev en tråd för ca 1årsedan själv ledsen efter att fått reda på mitt fsh och amh. Ska försöka hitta länken.

    Säger inget om detta verkligen funkar men jag är nöjd att jag provade allt jag kunde eftersom att söka hjälp via läkare inte var aktuellt för oss.


    Tusen tack för ett så utförligt svar! Jag förstår ju självfallet att allting är individuellt men jag vill ju gärna tro att en kan förändra oerhört mycket bara gällande kosten så jag kommer anamma dina tips och sen får vi se vad som händer. Då har jag åtminstone gjort vad jag har kunnat. Hur lång tid tog det innan du blev gravid efter omställningen?

    Du ger mig hopp!
  • Äldre 28 Feb 11:37
    #10

    Allt som allt 17 försök och jag började lite smått med ändringar efter 5-6:e försöket. Fullt ut på 12:e försöket. Det tog lång tid att få ihop all info. Jag hade faktist nästan gett upp hoppet och var inte alls beredd när jag plötsligt märkte att mensen utebliv.

    Enligt infon som jag läste så tar det minst 90 dagar för ett ägg att mogna även upp till 150dagar och vad man gör under den tiden ska kunna påvärka. Många säger att man inte kan påverka äggqvaliten. Jag tror ändå man kan det.

    Vet att vanlig västerländsk läkarvård har svårt att hjälpa kvinnor med för högt FSH.

    Jag tror att många områden inom västerländskmedecin är inte några tillräckligt stora studier gjorta där det inte finns några pengar att tjäna. Många små sudier visar att de saker jag provat fungerar men är inte vetenskapligt bevisat och kan då inte reckomenderas av läkare.

    Glömde skriva i tidigare inlägg att jag även tog initiol2000mg

Svar på tråden FSH 15,6 och tre antrala folliklar