• Oizenz

Extrem trötthet

Jag vet inte vad som händer med mig, men jag klarar knappt att vara vaken längre alls. Somnar vid 8 på kvällen och vaknar ca 8 på morgonen. Är sjukskriven så är hemma för det mesta vilket innebär att jag även sover 3-4 timmar under dagen också. Jag sover alltså mer än vad jag är vaken under dygnet. Är det någon mer som haft detta problemet? Och vad har ni gjort åt det?

Vet inte vad det kan bero på, har ständigt ont i magen, vet inte om de kan dra ner på energin...

• Svar på tråden Extrem trötthet
  • Anna60

Tycker du skall ringa din vårdcentral för en provtagning. Utefter det kan man se om du lider av olika bristsjukdomar, eller att njurarna fallerar, hur din sköldkörtel fungerar eller vad som helst. Finns många saker som gör att man är jätte-jättte-trött.

• Oizenz

Låter helt relevant att göra det. Men Har tyvärr extrem skräck för att få till vårdcetralen då dom alltid Är lika nonchalanta och otrevliga så blir nog inget med det :/

• Oizenz

Låter helt relevant att göra det. Men Har tyvärr extrem skräck för att få till vårdcetralen då dom alltid Är lika nonchalanta och otrevliga så blir nog inget med det :/

• Anna60
    Oizenz skrev 2018-02-26 15:18:41 följande:
    Och hur tänker du dig att få hjälp då? Sök till en annan vårdcentral i så fall. 
  • Alexi

Det är ju svårt att bli hjälpt om man inte vill ha hjälpt. Och är du sjukskriven så har du ju redan en läkarkontakt så då är det ju bara att prata med den läkaren om tröttheten.

Sen är det helt klart så att man blir tröttare av att bara vila. Så du behöver nog se till att komma ut mer, få dagsljus, motion osv.

• EnAnonumius
    Oizenz skrev 2018-02-26 13:21:13 följande:
    Jag vet inte vad som händer med mig, men jag klarar knappt att vara vaken längre alls. Somnar vid 8 på kvällen och vaknar ca 8 på morgonen. Är sjukskriven så är hemma för det mesta vilket innebär att jag även sover 3-4 timmar under dagen också. Jag sover alltså mer än vad jag är vaken under dygnet. Är det någon mer som haft detta problemet? Och vad har ni gjort åt det?
    Vet inte vad det kan bero på, har ständigt ont i magen, vet inte om de kan dra ner på energin...
    Prata med din läkare som sjukskrev dig.

Sedan så är det ju bra om du kommer ut och rör på dig lite, hur märkligt det än kan låta så kan en promenad på någon timme dagligen faktiskt motverka trötthet till en viss grad.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • LillemorR

Låter som utmattningssymdrom...

Nu är det ju som så att OM man har utmattningssymtom så spelar det ingen roll om man blir pigg av att går ut lite...finns inte energin till att gå ut sängen så finns den heller inte för en promenad..

Jag tror utan att veta så mycket att du behöver sova som du redan gör...men se till att ta extra med C och D vitamin. Visst tycker jag att du ska kolla upp om du har brister för har du det och du får hjälp blir ditt liv lättare att leva.
    I sinnom tid kommer du bli "trött på att vara trött" och bestämmer dig för att kke sticka ut näsan ändå...du måste ha mat...om du inte har någon som handlar åt dig...

Det kommer fina dagar framöver med mycket sol och då räcker det med att sitta på ballkongen och lapa sol och få lite sol på näsan..
    Rätt var det är så inser du att du tom har tagit en promenad i fina solskenet och faktiskt känner dig liiite piggare än dagen innan..

Lycka till från mig som är just sjukskriven för tredje ggr för uttmattning..
    (än har jag inte lärt mig)

• Anonym (narkolepsi)

Har du googlat vanliga symtom för trötthets- och sömnsjukdomar som narkolepsi och sömnapné exempelvis, för att se om det finns fler symtom som överensstämmer?

• Anonym (.)
    Oizenz skrev 2018-02-26 13:21:13 följande:

Är det inte bara att sova då?

Jag har haft två perioder där jag tagit ut mig enormt och sen behövt ta igen mig efter det.

Jag var också otroligt trött och sov hela tiden. Sista gången fick jag ett 48 timmars dygn. Jag var vaken 18 timmar, sov kanske 12 sen var jag vaken väldigt kort runt 6 timmar och sen sov jag 12 timmat till.

Väldigt konstigt. Tog lite mer än ett år att få tillbaka krafterna, men sen när jag började jobba igen var jag frisk och stark och redo att köra igen.

Du behöver ju inte vara sjuk.
  • Anonym (mor)
    Oizenz skrev 2018-02-26 15:18:41 följande:

Hela personalen? Man behöver ju inte träffa läkare om man ska ta prover.
Svar på tråden Extrem trötthet