• RJEL

    ändra föräldraledighet ?? tips

    Har en fråga.
    Jag har sagt ett datum till mitt jobb som jag kommer gå på mammaledighet. Vilket är 2veckor innan bf.
    Jag känner nu att jag skulle vilja gå en månad innan. Känner att de kommer bli riktigt jobbigt att jobba så länge.

    Kan man höra av sig till chefen och säga att man ändrat sig eller är det det bestämda datumet som gäller? Måste ja bli sjukskriven för att få gå tidigare än vad som är sagt?

  • Svar på tråden ändra föräldraledighet ?? tips
  • Anotherone

    Enligt lag ska du ansöka om föräldraledighet senast 2 mån innan. Kollektivavtal kan ge andra regler, tex 3 mån. Så om det är minst 2 mån kvar kan du absolut göra en ny ledighetsansökan. Ofta brukar chefer vara rätt tillmötesgående när det handlar om att man ska ha barn!

  • RJEL
    Anotherone skrev 2018-02-26 17:56:07 följande:

    Enligt lag ska du ansöka om föräldraledighet senast 2 mån innan. Kollektivavtal kan ge andra regler, tex 3 mån. Så om det är minst 2 mån kvar kan du absolut göra en ny ledighetsansökan. Ofta brukar chefer vara rätt tillmötesgående när det handlar om att man ska ha barn!


    De är ca 2 månader och 3 veckor till bf.
    Hur lägger man fram de på bästa sätt att man vill gå tidigare än vad man tidigare sagt
  • Jemp

    Säg som det är, att du känner att det börjar bli tungt och kommer vara svårt att prestera.

  • Anotherone
    RJEL skrev 2018-02-26 17:58:37 följande:

    De är ca 2 månader och 3 veckor till bf.

    Hur lägger man fram de på bästa sätt att man vill gå tidigare än vad man tidigare sagt


    Precis, säg som det är bara. Det brukar oftast gå bra, de flesta har väl förståelse för att det kan vara tufft på slutet och att saker och ting kan ändras under graviditetens gång.
  • AnkiC

    Du kan ta föräldraledigt. Graviditetspenning kan man också söka och gå tidigare beroende på vad det är för yrke man har. Alla yrken ger inte rätt till det. Sjukskrivning är svårt att få. Då ska man må väldigt dåligt i sin graviditet. 2 månader innan senast ansöker du om ledighet men så fort som möjligt är bra. Du behöver inte ange anledning egentligen men en bra kommunikation vinner man förståelse på.

  • RJEL

    Kollade och om jag vill gå 2 veckor tidigare än sagt så är det om 1 månad och 3 veckor. Vilket inte blir 2månader innan ledighet.
    Men jag kan väl endå förklara och se om det går bra.
    Jag jobbar som personligassistent och det är ensamarbete och man sover på jobbet. Så vill helst inte att de sätter igång när jag är på jobbet och de kan bli svårt att någon kan komma o ta över så snabbt om jag måste åka till förlossningen.
    Samt att de börjar bli väldigt tungt o jobbigt med magen nu.

  • AnkiC
    RJEL skrev 2018-02-26 19:02:05 följande:

    Kollade och om jag vill gå 2 veckor tidigare än sagt så är det om 1 månad och 3 veckor. Vilket inte blir 2månader innan ledighet.

    Men jag kan väl endå förklara och se om det går bra.

    Jag jobbar som personligassistent och det är ensamarbete och man sover på jobbet. Så vill helst inte att de sätter igång när jag är på jobbet och de kan bli svårt att någon kan komma o ta över så snabbt om jag måste åka till förlossningen.

    Samt att de börjar bli väldigt tungt o jobbigt med magen nu.


    Ja det är klart du ska höra med chefen ändå. Men är du personlig assistent borde du vara berättigad graviditetspenning. Har du kollat upp det?
  • mockingbird

    Klart du ska prata med chefen och förklara hur det känns.

    Regeln om 2 månader är endast för att arbetaren inte ska kunna sätta arbetsgivaren på pottkanten och stå där utan personal. Utan för att de ska ha god tid på sig att hitta en vikarie.

    Kan de bara hitta en lösning på ersättare snabbt så brukar de inte hålla så hårt på regeln.

  • RJEL

    Jag har inga tunga lyft i mitt jobb och heller inga risker. Därav jan jag inte söka gravidpenning

    Dom har en ersättare för mig redan. Grejen är bara om hon kan starta 2 veckor tidigare än sagt. Så jag ska kolla imorgon med min chef.

  • Hoppfullhet

    Vi har tex att OM du medl minst 2 månader i förväg KAN inte arbetsgivaren neka dig ledigt. Det är således inget krav att söka 2 mån innan, bara att de kanske ej blir beviljat. Så såklart bra att va ute i god tid om man kan, men som med mkt kan förutsättningar ändrad snabbt, godkänner inte din chef en tidigareläggning av din FL och du absolut inte orkar längre kan du alltid sjukskriva dig själv iaf en vecka utan intyg. Lycka till.

Svar på tråden ändra föräldraledighet ?? tips