• Magdaaa

Kan en bebis öka för mycket i vikt? 3 1/2 veckors bebis ökar mycket varje vecka

kan en bebis öka för fort i vikt?

Har en snart 4 veckors bebis som ökat 500 g vid varje mätning efter mätningen där dom går ber i början, och undrar om det är normalt??

Hon har haft jobbigt och skrikigt en del och velat äta mycket har försökt lirka med napp som hon hatar och vägrar och Babysitter och annat men det enda som duger ibland är bröstet och hon blir riktig arg och hackar på hela bröstkorgen och inget annat än mat duger då:(

Sen är det egentligen inte nåt snuttande utan hon verkligen klunkar !

dom sa på bb var ju att i den här åldern ska dom få äta när dom vill och det har jag ju lyssnat på men nu börjar jag bli orolig då jag läst att dom brukar gå upp 1-200 ?

Vill ju inte göra så det blir jobbigt för henne på nåt vis, nån som har tips?

Är de vanligt eller är jag ensam om de här? Ska på BVC om två dagar och gruvas nästan

• Svar på tråden Kan en bebis öka för mycket i vikt? 3 1/2 veckors bebis ökar mycket varje vecka
  • Meriall

Hur mycket väger hon nu och när hon föddes? Min bebis gick också upp massor i början :)

• Magdaaa
    Meriall skrev 2018-02-26 19:06:13 följande:

Hur mycket väger hon nu och när hon föddes? Min bebis gick också upp massor i början :)

Hon vägde 3256 och har sen dess gått ner första svängen men sen upp 500 på en vecka sen nu upp 500 på 5 dagar igen efter det..så 4200 låg hon på nu..

Skönt att höra!! Man är ju jätteglad att hon äter men inte om de på nåt sätt skulle va dåligt för dom.

Hur blev det sen för din då? Fortsatte de så hela tiden eller var det ett tag i början?

Och fortsatte du amma som vanligt eller ammade du på tider?om du ammade såklart:)

Mycket frågor här:)
  • Meriall

Bara roligt med frågor :) Min vägde bara ca 2000g vid födseln och gick också ner lite i början som vanligt men vid drygt en månads ålder hade hon gått upp 1,5 kg (!) På 7 veckor hade hon fördubblat sin vikt! Vi fick höra att det var bara bra :) Hon fortsatte gå upp i samma snabba takt (växte fort på längden också men inte lika så blev lite knubbig kan man säga) till hon blev ca ett år. Då började hon förskolan och blev sjuk jättemycket och åt sämre så nu skulle jag tro att hon bara ligger snäppet över medel och ser inte knubbig ut längre utan bara normalrund :) Är väldigt glad att hon gick upp så mycket i början så att hon klarade sjukdomarna så bra. Tror att hon kommer följa normalkurvan i fortsättningen för nu tycker hon det är roligare att springa runt än att äta och man får truga lite :) Hon är 16 månader nu.

Hon fick bara bröstmjölk i början och sedan bara ersättning från en veckas ålder ungefär. Jag matade på tider med ca 3-4h emellan men det blev svårare ju äldre hon blev och ville småäta hela tiden och då fick hon det.

Jag tror det bara är bra att de äter mycket och speciellt om du ammar :) om du orkar alltså ;)

• violis

Alla mina ungar har gått upp minst 500g i veckan så länge jag helammande dem dvs till de var ca 6 månader...i dag är de alla normalviktiga tonåringar , min barnmorska brukade skämta om att jag inte hade mjölk i brösten utan grädde , ungarna var runda och goa med veck på veck på armar och ben men så fort de började krypa och senare gå så sprang de av sig det fort Fördelen var verkligen de gånger de blev sjuka...då hade de en reserv att ta av

• emc85

När de enbart ammar så får de gå upp hur mycket som helst. Min son gick också upp jättemycket i början och vägde 11,9 kg vid 9 månaders kontrollen. Amma fritt och var glad över att det fungerar så bra. Då har hon lite att ta av om hon blir förkyld och aptiten minskar.

• Jemp

Ingen fara med fullgången bebis (fått höra att prematurer inte är ska gå upp för fort dock men det är andrahandsinfo). Min son gick upp nåt liknande i början. Som tvååring ligger han idag strax under standardkurvan.

Bra att veta är att kurvan sen planar ut, särskilt vid amning (du kan googla amningspuckel). Inget att oroa sig för det heller, men det kommer senare.

• Meriall
    Jemp skrev 2018-02-26 20:19:50 följande:

Ingen fara med fullgången bebis (fått höra att prematurer inte är ska gå upp för fort dock men det är andrahandsinfo). Min son gick upp nåt liknande i början. Som tvååring ligger han idag strax under standardkurvan.

Bra att veta är att kurvan sen planar ut, särskilt vid amning (du kan googla amningspuckel). Inget att oroa sig för det heller, men det kommer senare.

Min bebis var prematur och då sade ingen något negativt. Vad har du hört ska vara dåligt med det? Jag fick höra att prematurer ofta går upp långsammare eller snabbare än fullgångna bebisar och att det var mkt bättre om de tillhörde den snabba gruppen.
  • Jemp
    Meriall skrev 2018-02-26 21:37:29 följande:

Min bebis var prematur och då sade ingen något negativt. Vad har du hört ska vara dåligt med det? Jag fick höra att prematurer ofta går upp långsammare eller snabbare än fullgångna bebisar och att det var mkt bättre om de tillhörde den snabba gruppen.

Jag vet inte varför, bara att det sas om en släkting. Slår mig dock att han hade sond så kanske var för att det inte var han själv som styrde?

Låter ju logiskt som du skriver.
  • Magdaaa
    Meriall skrev 2018-02-26 19:35:29 följande:

Bara roligt med frågor :) Min vägde bara ca 2000g vid födseln och gick också ner lite i början som vanligt men vid drygt en månads ålder hade hon gått upp 1,5 kg (!) På 7 veckor hade hon fördubblat sin vikt! Vi fick höra att det var bara bra :) Hon fortsatte gå upp i samma snabba takt (växte fort på längden också men inte lika så blev lite knubbig kan man säga) till hon blev ca ett år. Då började hon förskolan och blev sjuk jättemycket och åt sämre så nu skulle jag tro att hon bara ligger snäppet över medel och ser inte knubbig ut längre utan bara normalrund :) Är väldigt glad att hon gick upp så mycket i början så att hon klarade sjukdomarna så bra. Tror att hon kommer följa normalkurvan i fortsättningen för nu tycker hon det är roligare att springa runt än att äta och man får truga lite :) Hon är 16 månader nu.

Hon fick bara bröstmjölk i början och sedan bara ersättning från en veckas ålder ungefär. Jag matade på tider med ca 3-4h emellan men det blev svårare ju äldre hon blev och ville småäta hela tiden och då fick hon det.

Jag tror det bara är bra att de äter mycket och speciellt om du ammar :) om du orkar alltså ;)

tack för svar!!=)

Låter bra det där tycker jag! jag orkar absolut amma, tror jag ...:)
    Därför jag undrar är väl för att bvc sköterskan sa att det var bra men såg samtidigt inte helt trovärdig ut tycker jag men låter ju vettigt att dom har lite reserv att ta av och det är ju toppen!
  • Magdaaa
    violis skrev 2018-02-26 19:43:33 följande:

Alla mina ungar har gått upp minst 500g i veckan så länge jag helammande dem dvs till de var ca 6 månader...i dag är de alla normalviktiga tonåringar , min barnmorska brukade skämta om att jag inte hade mjölk i brösten utan grädde , ungarna var runda och goa med veck på veck på armar och ben men så fort de började krypa och senare gå så sprang de av sig det fort Fördelen var verkligen de gånger de blev sjuka...då hade de en reserv att ta av

Tack för svar! Haha Ja det kan man tro att jag också har!

Den här tjejen har börjat fått mysiga veck hon med och det är hur gosigt som helst så länge det inte blir negativt för dom och det verka det ju inte bli då kan jag vara lugn=)

• Fiorenza

Min son föddes lätt för tiden (3300 g i v 41+6) och gick upp i snitt 400 g/vecka i början. Stundtals hade han massor av goa bebisveck och så kom det ett växtryck på längden och jämnade ut sig, för att sedan börja om igen. Inget fel alls enligt BVC. Idag är han 2,5 år och ligger på +1-kurvan på både längd och vikt, så han är en stor kille, men helt proportionerlig.

Svar på tråden Kan en bebis öka för mycket i vikt? 3 1/2 veckors bebis ökar mycket varje vecka