• Anonym (bruden)

Budgetbröllop! Era bästa tips.

Jag vill höra era bästa tips för ett budgetbröllop! Har mer och mer börjat inse att det bröllop jag egentligen drömmer om kommer bli alldeles för dyrt. Visst, vi hade väl kunnat spara ihop till det på en 5 år ungefär, men nja... Samtidigt känns det lagom onödigt för oss att satsa den summan på en enda dag.

Så för att vara realistisk behöver jag era bästa tips på hur man får till ett mysigt och härligt budgetbröllop. Vad kan man dra in på och vad bör man satsa på? Ingenting är hugget i sten, så jag är öppen för alla förslag!

• Svar på tråden Budgetbröllop! Era bästa tips.
  • lövet2

Vi hade festen hemma och anpassade antalet gäster därefter. Förklarade att vi inte ville ha traditionella bröllopspresenter utan i stället få mat, tårta och champagne (fritt fram att fördela det hur de ville). Mat och lokal blev alltså helt gratis.
    Vi köpte ringarna från "fjolårets kollektion", vilket gjorde att vi fick betala halva priset. Jag hyrde klänning och brudgummen hade sin relativt nya kavaj. Det vi kostade på ett normalpris var brudbuketten och bröllopskorten.

• BuoBä

Håll tyst om att det är till bröllop när du beställer saker. En "festfrisyr" eller -makeup kostar mindre än en "bruduppsättning". Samma med tex tårta och blommor.

De lägger säkert mer tid på bröllopsvarianterna, men är man ingen bridezilla utan nöjer sig med "bra nog" kan man spara in en del där.

Allra billigast är det såklart att fixa hår, makeup, tårta och bordsdekorationer själv.

• Anonym (Brrr)
    Anonym (bruden) skrev 2018-02-26 23:13:06 följande:

Jag vill höra era bästa tips för ett budgetbröllop! Har mer och mer börjat inse att det bröllop jag egentligen drömmer om kommer bli alldeles för dyrt. Visst, vi hade väl kunnat spara ihop till det på en 5 år ungefär, men nja... Samtidigt känns det lagom onödigt för oss att satsa den summan på en enda dag.

Så för att vara realistisk behöver jag era bästa tips på hur man får till ett mysigt och härligt budgetbröllop. Vad kan man dra in på och vad bör man satsa på? Ingenting är hugget i sten, så jag är öppen för alla förslag!

* Hur många personer till att börja med

* Kan ni tänka er att hyra ett
    tält
    lada
    äng

* Vad vill ni äta?

• SofieJ

Det beror ju heeeelt på vad ni tycker är viktigt och mindre viktigt.

Finns väldigt snygga vita klänningar som inte är brudklänningar. Köpte min för ca 1300 kr från England/Monsoon. Asos.com har bröllopsklänningar som är jättefina också och bra pris!

Köpte helt vanliga tårtor.

Övade på att fixa mitt eget hår.

Sminkade mig själv.

Fixade naglarna själv.

Struntade i blombukett.

Hyrde lokal där man fick ta med egen alkohol. Mycket billigare.

Köpte vin/öl/sprit i Tyskland

Hade cateringfirma, buffé med serveringspersonal, ville INTE behöva tänka på att koka kaffe eller plocka fram/undan.

• SofieJ

Oh btw, vår budget var 30.000 kr för ALLT inkl. våra kläder och ringar. Vi hade ca 35 gäster.

• LillaTjockaBertil

Vi körde borglig vigsel med bröllopsmiddag för närmsta familjen (25 gäster varav 5 barn under 5år) på restaurang där vi bjöd på huvudrätt, efterrätt och en valfri dryck. Inkluderat ringar, kläder, brudbukett och vigselavgift gick hela kalaset på strax under 20 000 kr.

• Anonym (K)

- Vi gifte oss borgerligt utomhus vid ett torp. Då kunde vi ha vigsel och fest på samma ställe. Vi köpte ett stort partytält om det skulle börja regna men öppnade det inte förrän vi visste om det skulle behövas. Det gjorde det inte så vi lämnade tillbaka det dagen efter bröllopet.

- Anpassa antalet gäster efter vad ni har råd och plats med. Vi hade 50 gäster.

- Min mamma och hennes sambo gjorde all mat (tilltugg, buffé, tårta). Inköpen gjordes tidigt och så frös de in. Tårtan bestod t ex av mosade jordgubbar så då köpte de svenska jordgubbar så fort det var bra pris sen mosade de dem och frös in. Samma sak när det var extrapris på kött, kyckling mm. All mat gick på 5500 kr och då ingick även två korv med bröd per person att äta på natten.

- Dekorationer går att spara in på. Vi köpte billiga vita lakan på IKEA som dukar t ex. Köpte även ett billigt spetstyg på IKEA som jag klippte i breda remsor och knöt runt ryggstödet på stolarna. Till dekoration på borden nöjde vi oss med murgröna som låg längs borden och rosor i små vaser. Blommorna köpte vi på Hötorget kvällen innan bröllopsdagen då de började plocka ihop stånden och sålde ut blommor billigare. Vi gjorde även en bröllopsbukett av rosor som blev över.

- Kolla om du har någon som kan hjälpa till med hår och smink. Jag hade en kompis som hjälpte mig med det.

- Kläder går att spara på. Min man köpte visserligen en ny kostym eftersom hans gamla var den han hade när han tog studenten mer än 10 år tidigare så den var för liten. Själv köpte jag klänning i en outletbutik. Hittade dessutom en klänning som funkar att ha vid andra tillfällen också men köpte en spetstop att ha över för att den skulle se lite mer "bröllopig" ut. Jag var barfota men hade ett par tygskor mot slutet av firandet som jag köpte till halva reapriset på sommarrean.

- Mycket går att köpa begagnat som vaser, karaffer mm och annat går att hyra som t ex partytält. Kolla bröllopstorget.se.

- En kompis kompis tonåring hjälpte till med serveringen. Eller det var ju buffé men hon fyllde på buffébordet, dukade av mm.

- Min pappa var i Tyskland ett par månader innan bröllopet och köpte alkohol där. Vi tog även med sprit vi hade hemma i barskåpet och köpte till groggvirke så fick gästerna blanda egna drinkar. Köper ni på systemet, spara kvittot så kan ni lämna tillbaka det som blir över.

- Kolla om ni har någon kompis som är bra på att fota som kan ta bröllopsbilder och fota under dagen istället för att ha en bröllopsfotograf.

- Gör egna inbjudningskort istället för att beställa färdiga.

Det som kostade mest till vårt bröllop var min vigselring. Vi resonerade som så att när själva bröllopet var över skulle bara ringen och bilderna finnas kvar så då la vi hellre ner lite mer pengar på just ringen. Den kostade 8500 kr. Hela bröllopet gick på knappt 30 000 kr och då har vi räknat med allt.

En del tar ut en kuvertavgift för att bekosta en del av bröllopet. Eller tar betalt för alkoholen. Det gör man ju som man vill med men personligen ville vi bekosta vårt bröllop själva och bjuda gästerna på allt så vi anpassade antalet gäster och utgifter efter vad vi hade råd med.

• Anonym (catering)

Kontakta en restaurangskola och se om de kan ordna mat och servering billigt. De har elever som kan göra jobbet billigt som utbildning och sen får ni välja en meny som ni har råd med.

Om de har konditorutbildning kan de göra tårtan billigt också.

• GAndrea
    SofieJ skrev 2018-02-27 02:11:02 följande:

Oh btw, vår budget var 30.000 kr för ALLT inkl. våra kläder och ringar. Vi hade ca 35 gäster.

Vår budget var också 30 000, med 70 gäster :)
  • SofieJ
    GAndrea skrev 2018-02-27 08:48:51 följande:

Vår budget var också 30 000, med 70 gäster :)

Som sagt, beror ju helt på vilka val man gör :)
Svar på tråden Budgetbröllop! Era bästa tips.