• bamse1

besviken med fibromyalgi

Jag är så besviken så ville skriva av mig. 
    Träffade en läkare som jag tyckte var så bra och som jag talade så gott om. Han förstod mig när jag beskrev att jag har ständig värk i kroppen och en massa andra besvär. Alla 18 trigger Points hade jag och allt annat med som stämmer in för att få diagnosen fibromyalgi. Han tog en massa andra tester för att utesluta annan sjukdom samt reumatism. 
    Idag ringer han och säger att jag är frisk då proverna var bra och dom kan inte hjälpa mig mer. Han skulle kunna säga att jag har fibromyalgi då han vet det men finns inget som heter det utan det är ökad smärtkänslighet säger han. 
    Diagnosen på papper fick därför bli myalgi. What?! Är jag frisk, ja inte känner jag mig frisk i alla fall. Tacksam att proverna visade bra då jag inte vill vara sjuk men alla ni med fibromyalgi vet ju hur man mår. 

Jag mår inte bra, vem är han att säga att jag är frisk. Går dom bara inom ramarna och lyssnar inte alls på personen eller vad?

Någon här med fibromyalgi som vill berätta hur ni fick diagnosen? Hur mycket orkar ni med att jobba och hur ser era dagar ut?

• Svar på tråden besviken med fibromyalgi
  • Anna60

Det där är svårt. Vissa läkare anser inte att sjukdomen finns, precis som man slogs för utbrändhet i många år - den fanns inte. Försäkringskassan ansåg inte heller att fibromyalgi fanns, inte heller kunde man bli sjukskriven för utbrändhet. 

Jag tycker du skall söka en annan läkare. Få en second opinion. 

• Anonym (Maa)

Men hur kan DU veta vad du har för sjukdom? Kanske har du inte alls fybro? Det är ju ändå han som är läkare

• tusenordförsnö
    bamse1 skrev 2018-02-27 09:10:54 följande:
    Träffade en läkare som jag tyckte var så bra och som jag talade så gott om. Han förstod mig när jag beskrev att jag har ständig värk i kroppen och en massa andra besvär. Alla 18 trigger Points hade jag och allt annat med som stämmer in för att få diagnosen fibromyalgi. Han tog en massa andra tester för att utesluta annan sjukdom samt reumatism. 
    Idag ringer han och säger att jag är frisk då proverna var bra och dom kan inte hjälpa mig mer. Han skulle kunna säga att jag har fibromyalgi då han vet det men finns inget som heter det utan det är ökad smärtkänslighet säger han. 
    Diagnosen på papper fick därför bli myalgi. What?! Är jag frisk, ja inte känner jag mig frisk i alla fall. Tacksam att proverna visade bra då jag inte vill vara sjuk men alla ni med fibromyalgi vet ju hur man mår. 

Jag mår inte bra, vem är han att säga att jag är frisk. Går dom bara inom ramarna och lyssnar inte alls på personen eller vad?

Någon här med fibromyalgi som vill berätta hur ni fick diagnosen? Hur mycket orkar ni med att jobba och hur ser era dagar ut?
    Du måste söka en second opinion. Gå till en annan läkare. Har du fibromyalgi så finns det ju medicinering du måste få prova ut, samt få smärtrehabilitering/ få hjälp på smärtklinik! De flesta blir inte så mkt bättre, men en del blir ju, och du har ju all rätt att få behandling om diagnosen är fibromyalgi, oavsett vad denne läkare anser om den diagnosens varande el icke varande.
    Jag tror man räknar f som en neurologisk sjukdom.

kram, stå på dig el be nån närstående närvara nästa gång!
  • EnAnonumius
    Anonym (Maa) skrev 2018-02-27 13:14:34 följande:
    Men hur kan DU veta vad du har för sjukdom? Kanske har du inte alls fybro? Det är ju ändå han som är läkare
    Nu vill ju jag inte misskreditera läkare i största allmänhet. Det är inte detta det handlar om.

Dock så skall man hålla i minnet att bara för att någon är läkare så är de även människor med och de KAN fel diagnostisera de med.
    Sedan så finns det faktiskt läkare som inte alls tror på att fibromyalgi existerar som sjukdom.

Därför skadar det aldrig att man som patient är vaken själv och kanske går till en andra läkare för att kolla upp med denne.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • tusenordförsnö
    EnAnonumius skrev 2018-02-27 18:28:58 följande:
    Nu vill ju jag inte misskreditera läkare i största allmänhet. Det är inte detta det handlar om.

Dock så skall man hålla i minnet att bara för att någon är läkare så är de även människor med och de KAN fel diagnostisera de med.
    Sedan så finns det faktiskt läkare som inte alls tror på att fibromyalgi existerar som sjukdom.

Därför skadar det aldrig att man som patient är vaken själv och kanske går till en andra läkare för att kolla upp med denne.

Nej precis. Och detta är så absurt! Att man som legitimerad läkare kan på nåt vis exkludera diagnoser "man inte tror på" hej vilt, och fortfarande få utöva yrket?! Okej att man kanske diagnosticerar olika utifrån tolkningar av undersökningsfynd, anamnes och så, men att man faktiskt kan helt sonika låta folk få höra att just deras ev diagnos eller differentialdiagnos, den tror man inte på?
  • Meriall

Han kan ju inte sätta fibromyalgi på papper som diagnos om det inte finns någon sådan diagnos (som det lät på honom). De väljer ju diagnoser från en lista liksom och de mer "omtvistade" diagnoserna finns inte alltid med. Han gav dig myalgi vilket förmodligen är det som ligger närmast fibromyalgi. Så du har ju fått en diagnos?

• Meriall

Ser nu att det visst finns en sådan kod, du ska ha 79.9 istället för 79.1 som du fått. 

Men han kanske gav den för att myalgi räknas mer som en riktig sjukdom och försäkringskassan har större chans att godkänna den som anledning till sjukskrivning etc. 

När jag skulle bli sjukskriven fick jag också någon annan diagnos än jag egentligen hade (som var snarlik) för att läkaren kände till försäkringskassans normer och att de lättare godkänner sjukskrivning pga den sjukdomen. 

• Anonym (K)
    Meriall skrev 2018-02-28 08:20:58 följande:

Ser nu att det visst finns en sådan kod, du ska ha 79.9 istället för 79.1 som du fått. 

Men han kanske gav den för att myalgi räknas mer som en riktig sjukdom och försäkringskassan har större chans att godkänna den som anledning till sjukskrivning etc. 

När jag skulle bli sjukskriven fick jag också någon annan diagnos än jag egentligen hade (som var snarlik) för att läkaren kände till försäkringskassans normer och att de lättare godkänner sjukskrivning pga den sjukdomen. 

Nej M79.7 ska hon ha. M79.9 är ?Sjukdomstillstånd i mjukvävnad, ospecificerat? vilket ju inte stämmer.
  • Anonym (fibro)
    bamse1 skrev 2018-02-27 09:10:54 följande:

När det gäller fibromyalgi kan du få kämpa med vården och aldrig få hjälp. Min mamma har haft det i ca 30 år. Läkarna sa till henne att ta en alvedon. Tyvärr finns det de som inte tror på sjukdomen. 
    Sök en ny läkare. 
  • Anonym (fibro)
    Anonym (fibro) skrev 2018-02-28 13:19:52 följande:
    När det gäller fibromyalgi kan du få kämpa med vården och aldrig få hjälp. Min mamma har haft det i ca 30 år. Läkarna sa till henne att ta en alvedon. Tyvärr finns det de som inte tror på sjukdomen. 
    Sök en ny läkare. 
    Jag funderar på att utreda mig också. Min mamma och syster har det. Jag har i mååånga år haft mycket problem med rygg, nacke, huvud och mage. Ibland handleder. Och så en fruktansvärd trötthet. Jag har inte den extrema värken som min mamma har dock. Det har däremot inte hennes väninna heller som har diagnos, hon har mest den extrema tröttheten. 
    Plus att jag har några andra kroniska sjukdomar som gärna kommer ihop med fibromyalgi. Men jag vågar inte ringa vc och be om utredning, jag är rädd att att bli utskrattad/löjligförklarad eller att de tror att jag är hypokondriker eller nåt.
    Men försök besöka en annan läkare.
    Kram
  • Anonym (Fibromyalgi eller inte)

Hur länge har du mått som du gör? Hur mycket arbetar du? På vilket sätt har du problem varje dag?

Det finns ganska mycket man kan göra själv oavsett om det kallas för fibromyalgi eller myalgi. Jag förstår inte hur du vet att du reagerade på alla triggerpunkter. Har du hunnit läsa din journal redan eller är det så att du uppfattade det som att han verkligen anser att du är helt frisk?

• Söder73

Vilken idiot till läkare! Jag har fibromyalgi och jobbar dessutom på en vårdcentral. Fibromyalgi ÄR en diagnos och har en egen kod. Byt läkare! Jag fick byta två gånger, de första ville bara proppa i mig morfin. Jag fick min diagnos på Reumatologen. Sen fick jag remiss till Smärtmottagningen och de var helt fantastiska! Om läkaren inte vill skriva remiss så kan du skriva en egenremiss

• Anonym (mor)

OT OT *typ* När jag går till doktorn och får veta att jag är FULLT FRISK så vill jag krama om vederbörande och lycklig skuttar jag ut från sjukhus/vårdcentral.  Så tacksam till livet. FRISK! minns arbetskamraten som dog ifrån sina två små barn när hon var 30 år.........

• Anonym (Fliker in)

Detta kan uppfattas som stötande för vissa.

Jag såg ett tv-program för några år sedan där en läkare sa att fibromyalgi är en sjukdom för dom som vill vara sjuka och slippa jobba.

Man intalar sig så hårt att man är sjuk så man känner tillslut smärta, och då har man "lyckats" skapa fibromyalgi.
    Alltså det sitter mera i psyket än i fysiken.
    Jag tror på den läkaren. 

• Anonym (Fibromyalgi eller inte)
    Anonym (Fliker in) skrev 2018-03-01 08:45:15 följande:

Jag såg ett tv-program för några år sedan där en läkare sa att fibromyalgi är en sjukdom för dom som vill vara sjuka och slippa jobba.

Man intalar sig så hårt att man är sjuk så man känner tillslut smärta, och då har man "lyckats" skapa fibromyalgi.

Jag tror på den läkaren. 

Imponerande. Nu vet man dock bättre än vad någon påstod i ett program på tv för några år sedan. Vad tråkigt att du väljer att fastna i gamla påståenden istället för att ta till dig nya fakta.
  • Anonym (A)
    Söder73 skrev 2018-02-28 22:19:15 följande:

Vilken idiot till läkare! Jag har fibromyalgi och jobbar dessutom på en vårdcentral. Fibromyalgi ÄR en diagnos och har en egen kod. Byt läkare! Jag fick byta två gånger, de första ville bara proppa i mig morfin. Jag fick min diagnos på Reumatologen. Sen fick jag remiss till Smärtmottagningen och de var helt fantastiska! Om läkaren inte vill skriva remiss så kan du skriva en egenremiss

Håller med
  • Anonym (CBD)

Läs på om CBD olja ! kan vara värt att testa.

• Anonym (Q)
    Anonym (Fibromyalgi eller inte) skrev 2018-03-01 10:59:51 följande:

Imponerande. Nu vet man dock bättre än vad någon påstod i ett program på tv för några år sedan. Vad tråkigt att du väljer att fastna i gamla påståenden istället för att ta till dig nya fakta.

Det jag lyckas hitta så är det åt hittepå hållet. Det betyder ju givetvis inte att man hittar på men på ett eller annat sätt har hjärnan lärt sig att registrera lätt tryck på vissa punkter som smärta.
  • Söder73
    Anonym (Fliker in) skrev 2018-03-01 08:45:15 följande:

Jag tror på den läkaren. 

Välkommen till år 2018 och planeten jorden... Du har otur när du tänker va?
Svar på tråden besviken med fibromyalgi