• BlackHoppy

    Vegetarisk skolmat

    Hej!

    Jag undrar om ni kan tala om vad era skolbarn blir serverade för vegetariska rätter på sin skola.

    På min dotters skola serveras oftast något som dom kallar gyllengul lasagne som ingen tycker om. När dom gång på gång tar upp på matrådet att ingen vill ha det, så svarar köket att dom inte kan servera någon annan vegetarisk rätt.

    Så jag tänkte med er hjälp bomba dom med lite förslag Skrattande

    Tack på förhand 

  • Svar på tråden Vegetarisk skolmat
  • LFF

    Nu går inte mina barn i skolan än men på en av de skolor som vi har som alternativ var det vegetarisk och fiskvecka förra veckan. Det som serverades som vegetariska alternativ var följande:

    Ostgratinerad pastagratäng
    Falafel med hummus och saffransbulgur
    Vegetarisk pizza
    Tomat & Basilikasoppa med risoni
    Toscansk grönsaksgratäng med basilikaolja

    Nästa veckas vegetariska alternativ är:

    Bouletter (vegbollar) med tomatsås och grönsaksbulgur
    Sojastroganoff med grönsakspytt och gräddfil
    Potatisbullar
    Krämig sparrissoppa

  • nenanr1

    Jag jobbar som kock i förskolekök, och dom rätterna som barnen uppskattar är.

    Vegetarisk lasagne men tomatsås med linser i, brukar även smyga in lite fin riva morötter eller zucchini ;)

    Vegetarisk currygryta med blomkål och kikärtor

    Broccoli gratäng

    Spagetti med morotssås

    Pasta med paprikasås

    Vegetarisk gryta med linser och kikärtor

    Vegetarisk wook

    Sen finns det massor med soppor man kan göra

    Morotssoppa, broccolisoppa, blomkålssoppa osv

  • cosinus
    nenanr1 skrev 2018-03-02 13:29:13 följande:

    Jag jobbar som kock i förskolekök, och dom rätterna som barnen uppskattar är.

    Vegetarisk lasagne men tomatsås med linser i, brukar även smyga in lite fin riva morötter eller zucchini ;)

    Vegetarisk currygryta med blomkål och kikärtor

    Broccoli gratäng

    Spagetti med morotssås

    Pasta med paprikasås

    Vegetarisk gryta med linser och kikärtor

    Vegetarisk wook

    Sen finns det massor med soppor man kan göra

    Morotssoppa, broccolisoppa, blomkålssoppa osv


    Bra sammanfattning, det är på ett ungefär det jag får rapporter om hemma också att barnen fått.

    Någon gång har de fått tacos med sojafärs också, det var väldigt uppskattat.

    Den enda som inte är nöjd när det är vegetarisk på skolan är den soja/baljväxtallergiske sonen för där verkar fantasin ta slut hos köket när de inte kan basera maten på framförallt baljväxterna och ofta får han något halvdant svampsubstitut (t ex svampröra ist för sojafärs till tacos)
  • nenanr1
    cosinus skrev 2018-03-02 15:44:10 följande:

    Bra sammanfattning, det är på ett ungefär det jag får rapporter om hemma också att barnen fått.

    Någon gång har de fått tacos med sojafärs också, det var väldigt uppskattat.

    Den enda som inte är nöjd när det är vegetarisk på skolan är den soja/baljväxtallergiske sonen för där verkar fantasin ta slut hos köket när de inte kan basera maten på framförallt baljväxterna och ofta får han något halvdant svampsubstitut (t ex svampröra ist för sojafärs till tacos)


    Dåligt av kockarna. Det finns massor av saker att göra utan soja/baljväxter. Man kan tex enkelt slänga ihop flera olika vegetariska biffar, pastasåser mm. Så det är enbart lathet från kockarnas sida att sin son får något halvdant. Säg åt dom att googla lite. Det gör jag ibland när fantasin går lite trögt :)
Svar på tråden Vegetarisk skolmat