• Anonym (En vän)

    Ange?

    Om man vet om en kvinna som medvetet blir gravid med en man och sedan när barnet är fött inte erkänner detta när faderskapet skall fastställas. Fadern är med på att hon inte berättar något om honom. De är inte tillsammans men har kontakt. Hon får till det så att barnen får "fader okänd" hos kommunen (de gör inga större efterforskningar). Och alla är nöjda.

    Kan man tipsa kommunen anonymt i detta läget om att de har kontakt och skall man lägga sig i och göra det? Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Ange?
  • Anonym (.)

    Jag antar att hon får underhåll från försäkringskassan då fadern är okänd? Dvs bidragsfusk. Ja fusk skall man anmäla.

    Barnet har ju även rätt till arv med mera, och att veta vem pappan är. Så ja, jag tycker du kan anmäla. Vet dock inte vart du ska lämna denna information.

  • Anonym (En vän)

    Tack för ditt svar. Ja, det borde vara det som är mest rätt för barnetskull.

    Finns det föer som har synpunkter på hur man bör göra?

  • Anonym (Musse)

    Kan en pappa tvingas till ett dna-test..kan man undra..?

  • Anonym (ja)
    Anonym (Musse) skrev 2018-03-01 23:33:09 följande:

    Kan en pappa tvingas till ett dna-test..kan man undra..?


    Ja
  • Anonym (Fyll i anonym signatur.)
    Anonym (En vän) skrev 2018-03-01 23:18:00 följande:

    Finns det föer som har synpunkter på hur man bör göra?


    Japp, har synpunkter Barn har rätt till sitt biologiska ursprung och ska därför ha  rätt föräldrar registrerade om det är möjligt.

    Är åt helvete egoistisk och korkat att undanhålla barnet vem som är pappa och kan i värsta fall få väldigt tragiska konsekvenser.
    Därför tycker jag det är allas moraliska skyldighet att göra vad de kan för att tillvarata barnets intresse.
  • Anonym (En vän)
    Anonym (Fyll i anonym signatur.) skrev 2018-03-02 16:32:05 följande:

    Japp, har synpunkter Barn har rätt till sitt biologiska ursprung och ska därför ha  rätt föräldrar registrerade om det är möjligt.

    Är åt helvete egoistisk och korkat att undanhålla barnet vem som är pappa och kan i värsta fall få väldigt tragiska konsekvenser.

    Därför tycker jag det är allas moraliska skyldighet att göra vad de kan för att tillvarata barnets intresse.


    Vet du om man kan tipsa kommunen anonymt utan att mamman förstår vem det är som sagt något? Det skulle behövas en visselblåsarfunktion för det.
  • Kjell2
    Anonym (En vän) skrev 2018-03-07 12:46:17 följande:
    Vet du om man kan tipsa kommunen anonymt utan att mamman förstår vem det är som sagt något? Det skulle behövas en visselblåsarfunktion för det.
    Det är bara att du skriver ett anonymt brev, inte email, och skickar till kommunen. Tänka på att alla kan läsa brevet.


  • Anonym (Fyll i anonym signatur.)
    Anonym (En vän) skrev 2018-03-07 12:46:17 följande:
    Vet du om man kan tipsa kommunen anonymt utan att mamman förstår vem det är som sagt något? Det skulle behövas en visselblåsarfunktion för det.
    Som privatperson har du alltid rätt att vara anonym i kontakten med socialtjänsten. Tänk dock på att inte röja din identitet.Går inte att ringa och säga att jag heter Anna Annasson och vill vara anonym. Samma ska om du mailar så blir din mailadress anonym.
    För att säkert få fram informationen hade jag om jag var du ringt och bett att få göra en orosanmälan kring ett barn. Du får då prata med en handläggare som tar emot anmälan. Sen är det bara att berätta att du har kännedom om barnet XX med mamman yy. Uppge att du har har uppgift om att hon medveten undanhåller identiteten på fadern som du vet är zz.
    På följdfrågorna om varför du anmäler, din relation till barnet etc uppger du bara att du inte vill uppge men erbjud dig att ringa tillbaka efter en vecka om det finns följdfrågor (typ de inte kan hitta barnet eller fått identiteten på de uppgivna fel).

    Du kan såklart bara skicka ett brev med infon också men genom att lämna informationen som en orosanmälan då undviker du att informationen kommer fel eller missförstås.
  • Anonym (Vet Du?)

    Vet du att de inte berättar för barnet heller? Barnet kanske får veta utan att kommunen vet och känner på så sätt till sitt ursprung.

  • Anonym (asså)

    Jag tycker inte du ska lägga näsan i blöt.

    Det där är något mellan dem två och inget som du behöver ha med att göra.
    Sköt ditt så sköter dom sitt.

    kort och gott.

Svar på tråden Ange?