• linda011

Kan min man ta föräldrarpenning ensam?

Hej!

Jag behöver lite hjälp!!

Om jag inte har inkomst på papper kan då min man ta hela föräldraledigheten samt föräldrarpenning även om vi kommer att ha gemensam vårdnad av barnet? 

Vi konstaterar nu att vi gjorde nog det mest idiotiska grejen man kunde göra...vi jobbade båda i samma eget företag och allt är registrerad på honom bara för enkelhetens skull och vi delade inkomsten hemma... Han kan dock inte jobba utan mig eller jag utan honom i det här skitföretaget...

"Hans" inkomst är beslutat av FK på 470tkr för de senaste 3 åren i enskild firman.

Tacksam för lite tips!

• Svar på tråden Kan min man ta föräldrarpenning ensam?
  • Meriall

Ja förutom de 4 (?) månaderna som är låsta på dig. Du kan alltså ge honom de av dina månader som inte är låsta.

• Anonym (Ja)

90 dagar är låsta till varje förälder. Resten av dagarna kan ni själva bestämma vem som tar.

• linda011

Tack för ditt svar! 

Menar du de 90 dagarna som är reserverade för varje förälder?

Stämmer att om jag ger honom mina 195 dagar räknas dessa då på hans inkomst? Han har väl 39tkr per månad så vi skulle nog klara oss med föräldrarpenning från hans inkomst...annars blir nog en abort ((((

• Anonym (K)

Ja du kan ge honom alla dagar utom 90 dagar som är låsta till dig. Men om du inte har någon registrerad inkomst kan du ju inte få någon sjukersättning eller pension. Så kan du ju inte ha det!

• Meriall
    linda011 skrev 2018-03-02 16:29:30 följande:

Tack för ditt svar! 

Stämmer att om jag ger honom mina 195 dagar räknas dessa då på hans inkomst? Han har väl 39tkr per månad så vi skulle nog klara oss med föräldrarpenning från hans inkomst...annars blir nog en abort ((((

De räknas på hans inkomst ja.
  • linda011

Ja, sjukersättning och pension vet jag att jag inte har just nu men vi ska lösa det i framtiden så att jag får lön på papper.

Är det 100% att jag kan ge honom av mina dagar även om jag inte har inkomst just nu?

• Anonym (K)

Tack för ditt svar! 

Taket ligger på 443 000 per år dock så mer än så får gan inte trots sin lön. Tänk också på att han endast får strax under 80 procent av den lönen (taket) om han tar ut 7 dagar i veckan. 7 dagar i veckan med endast hans dagar SGI-dagar räcker inte så långt.
  • Anonym (K)
    linda011 skrev 2018-03-02 16:37:10 följande:

Ja, sjukersättning och pension vet jag att jag inte har just nu men vi ska lösa det i framtiden så att jag får lön på papper.

Är det 100% att jag kan ge honom av mina dagar även om jag inte har inkomst just nu?

Ja det spelar ingen roll om man har inkomst eller ej. Man kan ge bort alla dagar utom 90.
  • Kerubmamman
    Tack för ditt svar!  Menar du de 90 dagarna som är reserverade för varje förälder? Stämmer att om jag ger honom mina 195 dagar räknas dessa då på hans inkomst? Han har väl 39tkr per månad så vi skulle nog klara oss med föräldrarpenning från hans inkomst...annars blir nog en abort ((((

Du kan bara ge honom 105 sgi-dagar.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Kan min man ta föräldrarpenning ensam?