• Anonym (Tröttast)

Hur sminkar jag trötta och tunga ögon?

Jag är blek med bleka färger och tunga, trötta ögon. Har tunga ögonlock och om jag inte spänner upp ögonen och med det rynkar pannan så är ögonen små och mandelformade. Hur sminkar jag ögonen på bästa sätt för att se lite mer vaken och pigg ut till vardags?

• Svar på tråden Hur sminkar jag trötta och tunga ögon?
  • Anonym (Resultat)

Gör en ögonlocksoperation, alltså skär bort överflödig hud och lyft. Gärna också pannan. Sen kan du seminariers in (håller 5 år) eyeliner och kanske även bryn.

• Anonym (Tröttast)
    Anonym (Resultat) skrev 2018-03-04 23:52:38 följande:
    Gör en ögonlocksoperation, alltså skär bort överflödig hud och lyft. Gärna också pannan. Sen kan du seminariers in (håller 5 år) eyeliner och kanske även bryn.
    Operation har jag tänkt på men tror jag avstår om det inte blir riktigt illa. Sminktips vill jag gärna ha dock. Vore lugg bättre eller sämre för den typen av ögon?
  • SofieJ

Svårt att förstå hur dina ögon ser ut, bara på texten. Om du googlar "hooded eyes", stämmer det med ditt utseende? :)

I så fall finns mycket bra tutorials på Youtube.

• Anonym (Resultat)
    Anonym (Tröttast) skrev 2018-03-05 00:07:25 följande:

Operation har jag tänkt på men tror jag avstår om det inte blir riktigt illa. Sminktips vill jag gärna ha dock. Vore lugg bättre eller sämre för den typen av ögon?

Ok men ha då ljus ögonskugga, concealer under ögonen. Lite kajal under ögonfransarna du kan sudda ut.

När du lägger kajal så markera inte runt hela ögonen utan bara två punkter mitt under varje pupill som du suddar, sedan ner lite under varje yttre ögonvrå och upp lite i varje yttre ögonvrå.

Mascara med massor av volym och böj upp fransarna med tång först.

Gör dock inte fransförlängning då det kan skymma ögonen.

Markera ögonbrynen!

Finns inget som säger att stora ögon är vackrare än små, du ska bara framhäva dina!

Lugg kan gå bra. Tänk på Jennifer Lawrence, hon är jättesöt, passar i lugg och har inte jättestora ögon :)

Du kan också markera dina läppar fint med ett nude-läppstift och läppenna Samt göra lite snygg contouring.

Framhäv även andra saker du är stolt över som tex en smal midja, snygg rumpa, snygga ben, bröst, hår osv!
  • Anonym (Tröttast)
    SofieJ skrev 2018-03-05 00:11:40 följande:
    Svårt att förstå hur dina ögon ser ut, bara på texten. Om du googlar "hooded eyes", stämmer det med ditt utseende? :)
    I så fall finns mycket bra tutorials på Youtube.
    Det stämmer. Jag har sett något liknande men tycker det kräver så mycket ögonskuggor och meck och jag är ute efter något mer simpelt och vardagsaktigt.
  • Anonym (Tröttast)
    Anonym (Resultat) skrev 2018-03-05 00:20:23 följande:
    Ok men ha då ljus ögonskugga, concealer under ögonen. Lite kajal under ögonfransarna du kan sudda ut.
    När du lägger kajal så markera inte runt hela ögonen utan bara två punkter mitt under varje pupill som du suddar, sedan ner lite under varje yttre ögonvrå och upp lite i varje yttre ögonvrå.
    Mascara med massor av volym och böj upp fransarna med tång först.
    Gör dock inte fransförlängning då det kan skymma ögonen.
    Markera ögonbrynen!
    Finns inget som säger att stora ögon är vackrare än små, du ska bara framhäva dina!
    Lugg kan gå bra. Tänk på Jennifer Lawrence, hon är jättesöt, passar i lugg och har inte jättestora ögon :)

Du kan också markera dina läppar fint med ett nude-läppstift och läppenna Samt göra lite snygg contouring.
    Framhäv även andra saker du är stolt över som tex en smal midja, snygg rumpa, snygga ben, bröst, hår osv!
    Vilken bra tutorial! Jag har alltid haft kajal på hela övre fransraden och halva undre mot utsidan men jag bör bara ha halva både uppe och nere istället? Concealer ska jag införskaffa för det har jag aldrig använt under ögonen utan bara färgad dagkräm.

Är det fel att bara ha kajal och mascara på övre fransraden? Jag har läst att det öppnar upp ögat när man inte har något nertill men jag tycker att ögat försvinner och ser blekt ut då så jag vet inte vad som är rätt.

Markerade läppar kanske vore ett lättare alternativ... nu använder jag mest färgat lip balm så det är inte så mycket färg. Jag är stolt över mina hollywoodtänder så jag kanske borde framhäva dom istället för ögonen? Hur gör jag för att undvika att se ut som en clown eller Gwen S anno 2005?
  • Anonym (Resultat)
    Anonym (Tröttast) skrev 2018-03-05 00:45:53 följande:

Vilken bra tutorial! Jag har alltid haft kajal på hela övre fransraden och halva undre mot utsidan men jag bör bara ha halva både uppe och nere istället? Concealer ska jag införskaffa för det har jag aldrig använt under ögonen utan bara färgad dagkräm.

Är det fel att bara ha kajal och mascara på övre fransraden? Jag har läst att det öppnar upp ögat när man inte har något nertill men jag tycker att ögat försvinner och ser blekt ut då så jag vet inte vad som är rätt.

Markerade läppar kanske vore ett lättare alternativ... nu använder jag mest färgat lip balm så det är inte så mycket färg. Jag är stolt över mina hollywoodtänder så jag kanske borde framhäva dom istället för ögonen? Hur gör jag för att undvika att se ut som en clown eller Gwen S anno 2005?

Tack :) Du får testa och se själv :)

Ja, markera bara knappt en cm under ögat, precis under själva pupillen (lika lång sträcka som pupillen) och sudda sen så det blir som en liten svag skugga precis under själva pupillen. Lämna mellanrum och gör en liten vinge neråt i slutet av ögat (och sudda igen). Däruppe kan du göra en liten vinge uppåt du suddar. Det här gör mina ögon typ dubbelt så stora. Det är inga skarpa sträck.

Sen får du ju såklart prova, mina ögon är en blandning av mandelformade och runda och dom är inte små a?la Jessica Parker eller Renée Zellweger men kanske som Sophie Turner eller Megan Fox (inte stora)

Det med operation föreslog jag för att du skrev att du hade tunga ögonlock, vet att det kan ge huvudvärk att ha det tex.

Om man måste kämpa emot alltså lite hela tiden.

Jag tycker du ska framhäva ögon och mun! Googla Sophie Turner och Taylor Swift för inspiration. Man tänker inte på det men dom har förhållandevis små ögon. Megan Fox också.

För munnen med nude läppstift så köp ett nude som inte är för mörkt och ha läppenna i samma färg, inte i en tre nyanser mörkare som man hade på 90-talet. Jag har ett nude-stift som är ganska neutralt, lite ljusbrunt/guld/rosé kanske. :)

Det gör att läpparna ser fylligare ut samtidigt som det framhäver min ögonfärg (gröngrå).

Vad har du för ögonfärg? Använd färger i smink och kläder som framhäver den.

Alla tänker tex bara på att Megan Fox har snygga ljusblå ögon till svart hår (hon har dock färgade linser), inte på att ögonen inte är så stora. Mindre ögon kan tindra som små stjärnor och vara jättevackra! :)

Speciellt om du tänker på helheten med hår, kläder, resten av makeupen osv.
  • Anonym (Resultat)

Just det, läste din ts igen. Jag sminkar mig blekare än vad jag är för det gör att jag ser ännu yngre ut och det framhäver min hår och ögonfärg. Istället för att använda en tonad dagkräm och på så sätt byta hudton tycker jag du ska framhäva din bleka ton vilket kan vara hur vackert som helst!

(Scarlett Johansson, Kate Winslet, Sophie Turner igen osv)

Använd den ljusaste foundation som finns och ha concealer under ögonen och runt näsan osv. Använd rouge eller solpuder bara för att markera kindbenen (och som med mina andra tips; sudda så det inte blir skarpa kanter).

Jätteljus hy är supersnyggt till ljus läppstift. Vad har du för hårfärg? Testa att köpa ett paket slingor med 2-4 nyansers blekning och gör några stycken, speciellt runt ansiktet. Det ger lite guldiga slingor och dessutom mjuka kontraster när man bara tar 2-4 nyanser.

Det ger ett piggt och ungdomligt intryck och smickrar resten av det du beskrivit :)

Tror du kommer se dig i spegeln och känna dig som en riktig pingla med lite nya färger/sminkning/slingor :)

• SofieJ

Jag tror att du helt ska undvika mörkare färg såsom kajal/eyeliner på övre ögonlocket om du inte vill sminka rejält ända upp mot ögonbrynen.

Se detta exempel:

Om man har något hängande ögonlock så "försvinner" hela ögonlocket när man målar kajal/eyeliner där. Ser typ avklippt ut. Blir jättetydligt i videon ovan.

Andra kändisar med hooded eyes är Blake Lively, Jessica Biel och Emma Stone (tycker dock inte att Emma brukar ha så snygg makeup).

• Anonym (Resultat)

*nude läppstift skulle det stå, inte ljus! Autocorrect...

Svar på tråden Hur sminkar jag trötta och tunga ögon?