• Anonym (Tröttast)

Hur sminkar jag trötta och tunga ögon?

Jag är blek med bleka färger och tunga, trötta ögon. Har tunga ögonlock och om jag inte spänner upp ögonen och med det rynkar pannan så är ögonen små och mandelformade. Hur sminkar jag ögonen på bästa sätt för att se lite mer vaken och pigg ut till vardags?

• Svar på tråden Hur sminkar jag trötta och tunga ögon?
  • Anonym (Resultat)
    SofieJ skrev 2018-03-05 01:59:02 följande:

Jag tror att du helt ska undvika mörkare färg såsom kajal/eyeliner på övre ögonlocket om du inte vill sminka rejält ända upp mot ögonbrynen.

Se detta exempel:

Om man har något hängande ögonlock så "försvinner" hela ögonlocket när man målar kajal/eyeliner där. Ser typ avklippt ut. Blir jättetydligt i videon ovan.

Andra kändisar med hooded eyes är Blake Lively, Jessica Biel och Emma Stone (tycker dock inte att Emma brukar ha så snygg makeup).

Ja inte dra en hel linje där, speciellt inte i svart. Däremot kan hon ta lite kajal precis längst ut och göra en liten vinge uppåt på översta som hon sen suddar. Men som jag skrev tycker jag inte hon ska ta hela vägen längs varken över eller undre. Men absolut mascara på dom undre fransarna!
  • Anonym (Tröttast)

Gud vad bra svar jag har fått! Skrattande Svarar lite bättre sen men undrar snabbt nu bara om jag ska undvika mörka färger på kajal, jag har använt ljusare brun oftast, vilken färg ska jag ha om mina ögon är blå som drar mot grått när ni skriver ljusare kajal?

• Anonym (Tröttast)

Nu har jag tittat på några tutorials och visst är det fint att sminka som dom gör men det är ju festsminkningar med all ögonskugga osv. Hur gör man en snygg vardagssminkning på hängande ögonlock? Helst så simpelt som möjligt. 

• SofieJ

Tyckte inte att det verkade så krångligt, så mycket brukar jag sminka mig till vardags :P Det går fort när man vant sig!

Jag tror att man får lägga ner den tiden om man vill skapa illusionen du är ute efter, tyvärr.

• Anonym (Tröttast)
    SofieJ skrev 2018-03-07 20:30:06 följande:
    Tyckte inte att det verkade så krångligt, så mycket brukar jag sminka mig till vardags :P Det går fort när man vant sig!
    Jag tror att man får lägga ner den tiden om man vill skapa illusionen du är ute efter, tyvärr.
    För någon som inte kan sminka sig så är det krångligt. Tungan ute Sen skulle jag vilja att det ser lite mer naturligt ut också. 
  • Anonym (Nina)

Skulle kolla på Lisa Eldridges videor på youtube och se om du hittar nåt du gillar. Tycker att hon är väldigt bra att förklara varför hon gör saker och att förklara tekniken.

Sen måste du ju inte följa hela tutorialen. Ta bara de bitar du gillar, och anpassa till dig själv. Testa dig fram och se vad du tycker blir bra.

• Anonym (Resultat)
    Anonym (Tröttast) skrev 2018-03-05 17:22:29 följande:

Gud vad bra svar jag har fått! Svarar lite bättre sen men undrar snabbt nu bara om jag ska undvika mörka färger på kajal, jag har använt ljusare brun oftast, vilken färg ska jag ha om mina ögon är blå som drar mot grått när ni skriver ljusare kajal?

Du kan ha svart om du gör som jag skrev, dvs mer som små skuggor effekter, absolut inte hela, tydliga sträck.

Mina ögon blir större (ser typ dubbelt så stora ut) med min teknik men om jag hade gjort traditionella eyeliner-sträck skulle dom nog drunkna lite.

Det beror också på lite vilka färger du har i ansiktet. Man kan ha mörkbrun mascara tex även om jag sällan hittar det bland dom mascaror jag vill ha.

Med ljusgrå ögon tror jag ändå det är snyggare med svart än brunt.
  • Vixen90
    Anonym (Tröttast) skrev 2018-03-07 20:48:20 följande:
    För någon som inte kan sminka sig så är det krångligt. Tungan ute Sen skulle jag vilja att det ser lite mer naturligt ut också. 
    Jag tror det naturliga kommer med vilka färger du väljer. Ha liksom inte lila om du inte vill se jättesminkad ut. Ha något jordtonat, som är nära din hudfärg. Ljusljusbrun/ljusorange/beige/rosa osv. Ljusa och neutrala färger.

Den här tex, har ju ögonskugga, men i en ljus neutral färg, som funkar bra till vardags:
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Vixen90

Ytterligare ett tips, om du inte vill se så sminkad ut är att fransmarkera, istället för att köra all in på eyeliner/mascara. Det innebär att du tar exempelvis lite brun ögonskugga på en smal snedskuren platt borste och trycker det längs insidan (mot ögat) av den övre ögonfransraden för att få bort eventuella mellanrum mellan fransarna så de ser fylligare ut. Det kanske går lite snabbare att göra också.

• Vixen90
    Anonym (Resultat) skrev 2018-03-05 01:57:04 följande:

Just det, läste din ts igen. Jag sminkar mig blekare än vad jag är för det gör att jag ser ännu yngre ut och det framhäver min hår och ögonfärg. Istället för att använda en tonad dagkräm och på så sätt byta hudton tycker jag du ska framhäva din bleka ton vilket kan vara hur vackert som helst!

(Scarlett Johansson, Kate Winslet, Sophie Turner igen osv)

Använd den ljusaste foundation som finns och ha concealer under ögonen och runt näsan osv. Använd rouge eller solpuder bara för att markera kindbenen (och som med mina andra tips; sudda så det inte blir skarpa kanter).

Jätteljus hy är supersnyggt till ljus läppstift. Vad har du för hårfärg? Testa att köpa ett paket slingor med 2-4 nyansers blekning och gör några stycken, speciellt runt ansiktet. Det ger lite guldiga slingor och dessutom mjuka kontraster när man bara tar 2-4 nyanser.

Det ger ett piggt och ungdomligt intryck och smickrar resten av det du beskrivit :)

Tror du kommer se dig i spegeln och känna dig som en riktig pingla med lite nya färger/sminkning/slingor :)

Ursäkta för lite kapning av tråden, men vilken är den ljusaste foundation du kommit över någonsin? Är nämligen såååå blek själv att det är svårt att hitta en bra. Och problem nummer två blir då automatiskt att hitta en LJUSARE concealer... Äger därför ingen sådan. Tips? Vill helst inte betala för att bli test-sminkad på kicks. Och de har ofta svårt att hitta en foundation som är ljus nog för mig ändå. Concealer har jag som sagt inte ens vågat lägga energi på...
  • Anonym (Nina)
    Vixen90 skrev 2018-03-08 09:40:19 följande:

Ursäkta för lite kapning av tråden, men vilken är den ljusaste foundation du kommit över någonsin? Är nämligen såååå blek själv att det är svårt att hitta en bra. Och problem nummer två blir då automatiskt att hitta en LJUSARE concealer... Äger därför ingen sådan. Tips? Vill helst inte betala för att bli test-sminkad på kicks. Och de har ofta svårt att hitta en foundation som är ljus nog för mig ändå. Concealer har jag som sagt inte ens vågat lägga energi på...

Tycker att Illamasqua har ett bra utbud av ljusa foundations. Annars har ju flera märken vita foundations som du kan använda för att ljusa upp någon foundation du redan har som är för mörk.
  • SofieJ

Är också väldigt blek och använder MAC, de har riktigt ljusa färger :D
  • Vixen90

Tack. Ska kika på MAC och Illamasqua.

• Anonym (Resultat)

Ah! Lollo, haha. Tycker det är så vackert med porslinshy (även naturligt medelhavs-ljusbrun och alla nyanser av mörkare till mörkast :) ) Jag har bara någon tråkvariant, är inte Ivory men köpte Ivory senast från Lumene. Vet inte hur bra den är jämfört med andra men det blir snyggt på mig :) Jag tror att jag har en neutral hudton som är nästan den ljusaste men sen har jag lite svaga pigementfläckar sen graviditeten vilket får hyn att se lite varmare ut än neutral.

Hm, om du går omkring på Åhléns och provar alla olika Ivory av olika märken, finns det ingen som är tillräckligt ljus?

Concealer håller jag med om, tycker dom ofta är för gula.

Jag hade en gång en som var nästan vit. Tyckte JAG. Svårt eftersom jag köper en nyans ljusare än min egen ton, allt blir ju ljust på mig då :)
  • Anonym (Resultat)

*Lyllo skulle det stå ;D

Ts: Här är en tutorial. Hon gör lite annorlunda än mig, jag ska testa detta nästa gång det är lite fest ;) ingen vardagsmakeup för Mig (men många tjejer sminkar sig såhär mycket till vardags och det tycker jag är kul, gillar smink).

Som du ser är det viktigt att ha mascara både uppe och nere och en volym-mascara om du vill öppna ögonen och få dom se större ut. Hon jobbar också med skuggor, highlights och effekter, några som jag aldrig provat :)

• Vixen90
    Anonym (Resultat) skrev 2018-03-08 15:47:31 följande:

Ah! Lollo, haha. Tycker det är så vackert med porslinshy (även naturligt medelhavs-ljusbrun och alla nyanser av mörkare till mörkast :) ) Jag har bara någon tråkvariant, är inte Ivory men köpte Ivory senast från Lumene. Vet inte hur bra den är jämfört med andra men det blir snyggt på mig :) Jag tror att jag har en neutral hudton som är nästan den ljusaste men sen har jag lite svaga pigementfläckar sen graviditeten vilket får hyn att se lite varmare ut än neutral.

Hm, om du går omkring på Åhléns och provar alla olika Ivory av olika märken, finns det ingen som är tillräckligt ljus?

Concealer håller jag med om, tycker dom ofta är för gula.

Jag hade en gång en som var nästan vit. Tyckte JAG. Svårt eftersom jag köper en nyans ljusare än min egen ton, allt blir ju ljust på mig då :)

Ja... Jag är utav den typiska 'blek hy - rödlätt - fräknar'-varianten. När jag en gång köpte solkräm i maj så sade apotekaren något i stil med att hon såg på mig varför jag var så tidigt ute, att hon kände igen min typ.... Hade även en skolpersonal som på riktigt sade åt mig att äta mer grönsaker för att jag var "lika vit som tallriken". Då var jag 6-7 år.... Schyst.

Men ja, nu för tiden har jag accepterat det och kan tycka det är fint (främst på andra, ironiskt nog). Jag har ändå aldrig varit road av att sola, så jag har medvetet slutat eftersträva en brunare hy. It's just not who I was born to be. Men det är trist när det är en kamp att hitta en matchande foundation. Jag går inte gärna ner i stan utan smink heller, men jag får väl göra det en gång för att prova ut rätt nyans riktigt grundligt, så jag blir nöjd.
  • Anonym (Resultat)
    Vixen90 skrev 2018-03-08 16:12:22 följande:

Ja... Jag är utav den typiska 'blek hy - rödlätt - fräknar'-varianten. När jag en gång köpte solkräm i maj så sade apotekaren något i stil med att hon såg på mig varför jag var så tidigt ute, att hon kände igen min typ.... Hade även en skolpersonal som på riktigt sade åt mig att äta mer grönsaker för att jag var "lika vit som tallriken". Då var jag 6-7 år.... Schyst.

Men ja, nu för tiden har jag accepterat det och kan tycka det är fint (främst på andra, ironiskt nog). Jag har ändå aldrig varit road av att sola, så jag har medvetet slutat eftersträva en brunare hy. It's just not who I was born to be. Men det är trist när det är en kamp att hitta en matchande foundation. Jag går inte gärna ner i stan utan smink heller, men jag får väl göra det en gång för att prova ut rätt nyans riktigt grundligt, så jag blir nöjd.

Det är så snyggt. Tycker alla hudtoner är snygga förutom min egen men det är väl pga min hy är lite ojämn och genomskinlig på nåt sätt.

Iofs en retuscherad bild men om vi ändå pratar smink och styling.

Jag ser mer ut såhär fast med ljusa ögon och mörkare hår, nån slags hasselnötsbrunt hår.

Konstig kombination tycker jag. Nån som har tips till mig? Haha, vet inte vilken hårfärg jag ska välja till våren. Har lite småvarm hy, gröngrå ögon (ljusa) och nån slags guldbrun hårfärg naturligt med både ask och koppartoner (olika hårstrån).

Funderar både på silverblond balayage, djupare kastanjebrun och att bara låta det vara :/
  • Vixen90

Min hy är inte heller jämnljus, sådär vackert som på bilden. Jag blir lätt rosig/rödflammig. Därav behovet av foundation

Ofta vet naturen faktiskt vilken hårfärg man passar bäst i Möjligen att man kan slinga det lite, annars tror jag på att köra på sin naturliga färg. Det klär man ofta bäst i.

• Anonym (Resultat)
    Vixen90 skrev 2018-03-08 16:32:28 följande:

Min hy är inte heller jämnljus, sådär vackert som på bilden. Jag blir lätt rosig/rödflammig. Därav behovet av foundation

Ofta vet naturen faktiskt vilken hårfärg man passar bäst i Möjligen att man kan slinga det lite, annars tror jag på att köra på sin naturliga färg. Det klär man ofta bäst i.

Mm, det säger min farmor också, haha! Jag blir bara så uttråkad i längden när jag inte färgat eller blekt på länge.
Svar på tråden Hur sminkar jag trötta och tunga ögon?