• Anonym (Panik)

Springmask, PANIK!

Sonen på 5 år vaknade natten mellan fredag till lördag och sa att det kliade i rumpan. Jag lös med ficklampa och fick se en mask! Efter det sov jag inte mer den natten och har fullkomlig panik! På morgonen tittade jag igen, och sonen hade då, vad jag tyckte det såg ut som, ägg i rumpan. Tvätt med tvål, rena underkläder och byxor på.

Vi vuxna i familjen tog en kur vanquin igår förmiddag. Sonen fick vermox utskrivet, som även lillebror på 2 år fick, och tog igår förmiddag. På eftermiddagen klagade sonen en gång på att det kliade, jag tittade och såg en mask som jag plockade bort. Har även smort honom med xylocain.

Och jag har panikstädat! Alla sängkläder, filtar i soffan, kuddfodral etc har åkt på 95 grader. Alla sonens kalsonger på 95 grader. Alla leksaker på nedanvåningen har tvättats. Dammsugit, torkat lister och fönsterkarmar med sprit. Torkat golv, dammsugit soffor, torkat handtag/kökshandtag/kylsdörr/diskmaskin etc med desinfektionsmedel. Kört textiltvätt på soffor och mattor. Tvättat hunden och hängt ut kuddar och täcken på vädring i ett dygn (hänger fortfarande ute). Tvättar händerna och spritar barnen och mig själv hela tiden...

Minstingen bajsade rött av medicinen imorse - inget i bajset och har inte sett något i rumpan på han. Jag själv hade inget i avföringen och har inga andra symtom, inte heller sambon.

Sonen sov med byxor inatt, när han vaknade tittade jag när jag tvättade. Såg ut som flera små maskar men inget som rörde sig. Har medicinen verkat då, eller kan det varit ägg jag såg?

Idag har jag spritat sovrum, tvättat allas sängkläder igen på 95 grader. Tagit bort alla handdukar och använder pappersservetter, förutom vid dusch och då åker dom direkt i tvätten.

Städat toaletten, dammsugit hela huset och torkat alla golv. Orken tryter till att tvätta alla leksaker på barnens rum, men jag har gått med sprayflaska och sprayat allt med sprit...

Första gången sonen klagade på kli var den natten jag upptäckte masken. Kan han ha haft mask länge och ?smittat? ner massa utan att jag märkt det? Han går gärna utan byxor hemma men har alltid kalsonger på och pillar sig aldrig i rumpan.

Han har inte varit och pillat efter masken heller, dubbla kalsonger och byxor både dag och natt, jag hjälper honom på toaletten och tvättar noga hans händer hela tiden. Är det troligt att han endå för runt smittan här hemma?

Ska jag fortsätta städa badrum minst en gång om dagen, och tvätta allas sängkläder i 95 grader varje dag i två veckor? Även minstingen och våra, trots att vi troligtvis inte har någon mask?

Är oddsen stora att medicinen kommer ta detta, med tanke på att det, troligtvis, var döds maskar i rumpan imorse? Man googlar ju och ser skräckexempel på folk som har det i flera år!

Och, kan man för säkerhetsskäl ta en dos om en vecka, sedan en ny dos efter ytterligare en vecka, och ev en ny efter det? Jag vill verkligen bli av med skiten!

• Svar på tråden Springmask, PANIK!
  • Anonym (Panik)

Verkligen ingen av alla som läst som varit med om mask på barn?!

• Anonym (Socker)

Medicinen bet inte på oss men att äta pumpafrön brukar funka.

Ät massa: lök, vitlök, surkål, vinäger, morötter, blåbär och rödbetor.

Maskarna älskar socker, även mjölksocker så att skippa bröd, bakverk, mjölkprodukter och sött gör att maskarna svälter.

Vi städade massa första ggr men gav upp och det som var effektivast var att ändra kosten och som sagt tugga orostade pumpafrön

• Anonym (Panik)

Fick ni mask hela familjen? Har alla nu bytt kost helt och hållet; äts det aldrig bröd och socker längre?

• viseversa

Tror verkligen din städning räcker. Nästan lite överdrivet. Ja mina barn hade mask. Behandlade bytte sängkläder och pyjamas lite mer ofta klippte ner naglarna och tvättade en del tyger. Inte så hysteriskt som du ts dock. Masken försvann och har inte kommit tillbaka. Det är flera månader sen nu.

Det du kan göra i förebyggande är att äta mat dom inte gillar.
    Bla....
    Blåbär
    Morötter
    Rödbetor
    Vitlök
    Vinäger
    Köp hem vitlökskapslar och ta några dagligen. Dom är äckliga ja men sköra och dör om man gör tarmen obehaglig för dom.

• Anonym (Panik)
    viseversa skrev 2018-03-04 16:39:48 följande:

Tror verkligen din städning räcker. Nästan lite överdrivet. Ja mina barn hade mask. Behandlade bytte sängkläder och pyjamas lite mer ofta klippte ner naglarna och tvättade en del tyger. Inte så hysteriskt som du ts dock. Masken försvann och har inte kommit tillbaka. Det är flera månader sen nu.

Det du kan göra i förebyggande är att äta mat dom inte gillar.

Bla....

Blåbär

Morötter

Rödbetor

Vitlök

Vinäger

Köp hem vitlökskapslar och ta några dagligen. Dom är äckliga ja men sköra och dör om man gör tarmen obehaglig för dom.

Tack för ditt svar, det gör mig lugnare! Vet du om man kan ge barn vitlökskapslar?

Ja jag känner mig helt hysterisk också, har nästan fått panikattacker av detta och det känns inte hälsosamt att detta stiger mig så åt huvudet! Hade man bara behövt sanera en gång och äta en kur på några dagar och sen kunnat känna sig lugn, hade det nog varit lättare, men att sista kuren inte ska tas förrän om två veckor gör mig så nojig och dessa veckor kommer snigla sig fram...
  • Anonym (Mår du bra?)
    Anonym (Panik) skrev 2018-03-04 16:43:45 följande:
    Tack för ditt svar, det gör mig lugnare! Vet du om man kan ge barn vitlökskapslar?

Ja jag känner mig helt hysterisk också, har nästan fått panikattacker av detta och det känns inte hälsosamt att detta stiger mig så åt huvudet! Hade man bara behövt sanera en gång och äta en kur på några dagar och sen kunnat känna sig lugn, hade det nog varit lättare, men att sista kuren inte ska tas förrän om två veckor gör mig så nojig och dessa veckor kommer snigla sig fram...
    Varför får du sån panik?
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Mår du bra?) skrev 2018-03-04 16:56:04 följande:

Varför får du sån panik?

För att jag tycker det är så äckligt, tycker synd om min son som har det, har läst för många skräckexempel på nätet där folk får det hela tiden och inte blir av med det.

Magsjuka tex, det märker du ju oftast om du blivit smittad av inom 48 timmar, samt att man VET att det går över relativt fort. Visst kan det också cirkulera in en familj, men det är ju inte små parasiter som man har inuti kroppen...
  • Anonym (Överdrivet)

Förlåt men det låter totalt överdrivet...

Mitt barn fick det, klagade i 1 vecka på att det kliade innan vi upptäckte maskarna. Hela familjen tog en kur, bytte sängkläder och handdukar 2 dagar, dammsög golven 2 dagar och rengjorde toaletterna 2 dagar. Familjen tig en kur till efter 3 veckor men barnet vägrade svälja tabletten men det gick bra ändå. Ingen mask kom tillbaka.

• Anonym (Panik)
    Anonym (Överdrivet) skrev 2018-03-04 17:04:48 följande:

Förlåt men det låter totalt överdrivet...

Mitt barn fick det, klagade i 1 vecka på att det kliade innan vi upptäckte maskarna. Hela familjen tog en kur, bytte sängkläder och handdukar 2 dagar, dammsög golven 2 dagar och rengjorde toaletterna 2 dagar. Familjen tig en kur till efter 3 veckor men barnet vägrade svälja tabletten men det gick bra ändå. Ingen mask kom tillbaka.

Ja jag vet att det är överdrivet, jag kan inte hjälpa det!

Men historier som din får mig att känna mig lite bättre, tack för du delade med dig!
  • Anonym (A)

Vi blev också av med det utan panikstädning. Tvätt av sängkläder, underkläder på, korta naglar, god handhygien och medicinering räckte.

Känner du dig väldigt nojig kan du eventuellt ta en extra behandling efter ytterligare 2 veckor...

Se till att informera på barnens förskola/skola, så att andra föräldrar är lite extra vaksamma och behandlar, eftersom det är stor risk att det sprids även där och största risken ligger i att ni får tillbaks det av någon annan.

Svar på tråden Springmask, PANIK!