• Anonym (Panik)

Springmask, PANIK!

Sonen på 5 år vaknade natten mellan fredag till lördag och sa att det kliade i rumpan. Jag lös med ficklampa och fick se en mask! Efter det sov jag inte mer den natten och har fullkomlig panik! På morgonen tittade jag igen, och sonen hade då, vad jag tyckte det såg ut som, ägg i rumpan. Tvätt med tvål, rena underkläder och byxor på.

Vi vuxna i familjen tog en kur vanquin igår förmiddag. Sonen fick vermox utskrivet, som även lillebror på 2 år fick, och tog igår förmiddag. På eftermiddagen klagade sonen en gång på att det kliade, jag tittade och såg en mask som jag plockade bort. Har även smort honom med xylocain.

Och jag har panikstädat! Alla sängkläder, filtar i soffan, kuddfodral etc har åkt på 95 grader. Alla sonens kalsonger på 95 grader. Alla leksaker på nedanvåningen har tvättats. Dammsugit, torkat lister och fönsterkarmar med sprit. Torkat golv, dammsugit soffor, torkat handtag/kökshandtag/kylsdörr/diskmaskin etc med desinfektionsmedel. Kört textiltvätt på soffor och mattor. Tvättat hunden och hängt ut kuddar och täcken på vädring i ett dygn (hänger fortfarande ute). Tvättar händerna och spritar barnen och mig själv hela tiden...

Minstingen bajsade rött av medicinen imorse - inget i bajset och har inte sett något i rumpan på han. Jag själv hade inget i avföringen och har inga andra symtom, inte heller sambon.

Sonen sov med byxor inatt, när han vaknade tittade jag när jag tvättade. Såg ut som flera små maskar men inget som rörde sig. Har medicinen verkat då, eller kan det varit ägg jag såg?

Idag har jag spritat sovrum, tvättat allas sängkläder igen på 95 grader. Tagit bort alla handdukar och använder pappersservetter, förutom vid dusch och då åker dom direkt i tvätten.

Städat toaletten, dammsugit hela huset och torkat alla golv. Orken tryter till att tvätta alla leksaker på barnens rum, men jag har gått med sprayflaska och sprayat allt med sprit...

Första gången sonen klagade på kli var den natten jag upptäckte masken. Kan han ha haft mask länge och ?smittat? ner massa utan att jag märkt det? Han går gärna utan byxor hemma men har alltid kalsonger på och pillar sig aldrig i rumpan.

Han har inte varit och pillat efter masken heller, dubbla kalsonger och byxor både dag och natt, jag hjälper honom på toaletten och tvättar noga hans händer hela tiden. Är det troligt att han endå för runt smittan här hemma?

Ska jag fortsätta städa badrum minst en gång om dagen, och tvätta allas sängkläder i 95 grader varje dag i två veckor? Även minstingen och våra, trots att vi troligtvis inte har någon mask?

Är oddsen stora att medicinen kommer ta detta, med tanke på att det, troligtvis, var döds maskar i rumpan imorse? Man googlar ju och ser skräckexempel på folk som har det i flera år!

Och, kan man för säkerhetsskäl ta en dos om en vecka, sedan en ny dos efter ytterligare en vecka, och ev en ny efter det? Jag vill verkligen bli av med skiten!

• Svar på tråden Springmask, PANIK!
  • Anonym (Panik)
    Anonym (A) skrev 2018-03-04 18:49:23 följande:

Vi blev också av med det utan panikstädning. Tvätt av sängkläder, underkläder på, korta naglar, god handhygien och medicinering räckte.

Känner du dig väldigt nojig kan du eventuellt ta en extra behandling efter ytterligare 2 veckor...

Se till att informera på barnens förskola/skola, så att andra föräldrar är lite extra vaksamma och behandlar, eftersom det är stor risk att det sprids även där och största risken ligger i att ni får tillbaks det av någon annan.

Tack för ditt svar!

Ja enligt behandlingen bör man ta en dos till om två veckor, så det kommer vi att göra!

Ja jag ska säga till på förskolan, inte helt osannolikt att det är därifrån det kommer från början!
  • viseversa
    Anonym (Panik) skrev 2018-03-04 16:43:45 följande:
    Tack för ditt svar, det gör mig lugnare! Vet du om man kan ge barn vitlökskapslar?
    Ja jag känner mig helt hysterisk också, har nästan fått panikattacker av detta och det känns inte hälsosamt att detta stiger mig så åt huvudet! Hade man bara behövt sanera en gång och äta en kur på några dagar och sen kunnat känna sig lugn, hade det nog varit lättare, men att sista kuren inte ska tas förrän om två veckor gör mig så nojig och dessa veckor kommer snigla sig fram...
    Ja så länge dina barn tål vitlök så. Eller laga mat med mycket vitlök.
  • Anonym (Panik)

Nu när jag tvättade sonen för sänggående hittade jag en mask i rumpan. Dock död, då den inte rörde på sig alls. Men hur har den kunnat krypa ut om den inte lever? Han har inte bajsat sen medicinen han fick igår förmiddag, bara ytterst lite igår eftermiddag och då hade jag inte möjlighet att kolla avföringen så noga...

Ni som överlevt masken, hur lång tid tog det innan de dog? Kollade ni/tvättade morgon och kväll, och hur länge tog det innan det var ?rent? från ägg & mask?

• Anonym (Socker)
    Anonym (Panik) skrev 2018-03-04 16:34:07 följande:

Fick ni mask hela familjen? Har alla nu bytt kost helt och hållet; äts det aldrig bröd och socker längre?

Mannen har klarat sig varje ggn. Själv har jag fått tillbaka det några ggr. Brukar försvinna när jag äter rå lök, pumpafrön och surkål. Äter jag mycket socker kommer det tillbaks lätt. Är inte väldigt petig med kosten men kan vara bra att tänka på det ett tag. Märker även på barnen att det blivit värre efter kalas el då det varit mycket fika o godis. Brukar ge pumpafrön ett tag så försvinner det. Gav upp medicinering då barnen blev dåliga i magen och de hjälpte inte på mig.
  • Anonym (Socker)
    Anonym (Panik) skrev 2018-03-04 16:43:45 följande:

Tack för ditt svar, det gör mig lugnare! Vet du om man kan ge barn vitlökskapslar?

Ja jag känner mig helt hysterisk också, har nästan fått panikattacker av detta och det känns inte hälsosamt att detta stiger mig så åt huvudet! Hade man bara behövt sanera en gång och äta en kur på några dagar och sen kunnat känna sig lugn, hade det nog varit lättare, men att sista kuren inte ska tas förrän om två veckor gör mig så nojig och dessa veckor kommer snigla sig fram...

Jag åt vitlökskapslar men de hjälpte inte på mig. Rå lök har funkat bättre men till barn tycker jag pumpafrön som tuggas väl är bäst och våra barn älskar vinäger
  • Anonym (Sara)

Drick rödbetsjuice efter kuren, varje dag. Ät pumpafrön också, det gillar de inte. Och undvik socker såsvälter du ut dem.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Panik) skrev 2018-03-04 17:01:06 följande:

För att jag tycker det är så äckligt, tycker synd om min son som har det, har läst för många skräckexempel på nätet där folk får det hela tiden och inte blir av med det.

Magsjuka tex, det märker du ju oftast om du blivit smittad av inom 48 timmar, samt att man VET att det går över relativt fort. Visst kan det också cirkulera in en familj, men det är ju inte små parasiter som man har inuti kroppen...

Folk blir inte av med det för att deras kost är rik på socker. Flingor till frukost, mackor, juice, kakor, bullar, oboy... då trivs masken. Vi hade detta i höstas men det försvann med vanquin.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Sara) skrev 2018-03-04 21:17:01 följande:

Folk blir inte av med det för att deras kost är rik på socker. Flingor till frukost, mackor, juice, kakor, bullar, oboy... då trivs masken. Vi hade detta i höstas men det försvann med vanquin.

Nu känner man ju att man aldrig mer vill ge varken barnen eller sig själv något med socker i... Och socker finns det ju i allt!

BArnen dricker bara mjölk eller vatten, läsk kan slinka ner på helgen. Inga bullar/kex/kakor/godis i veckorna. Visst kan stora få en glass då och då. Men annars är frukosten Lingongrova (inte helt nyttigt det) med leverpastej, youghurt, ägg, smoothie. Stora är jättedålig på att äta frukost och vill gärna ha korvbröd med ketchup, och det antar jag inte heller är så bra. Pannkakor på helgen ...Annars är det lunch på förskolan, frukt till mellis hemma, middag på kvällen och sen inget mer innan läggdags...

Kan även barn äta pumpafrön? Kan man äta för mycket, eller rättare sagt - hur mycket bör man äta?

Är rödbetsjuice något som barn gillar, och hur mycket sånt bör man dricka?
  • Ka11e

Varför kunde inte barnen äta vanquin? Våra ungar fick mask och vaknade precis som du skriver mitt i natten av att det killade och sved. Vi tvättade alla sängkläder och köpte vanquin som de fick äta på vägen till förskolan.

Jag och frun äter mycket rå vitlök och har klarat oss men barnens bajs var ju fullt av döda maskar några dagar senare..

• Anonym (Panik)
    Ka11e skrev 2018-03-04 22:50:15 följande:

Varför kunde inte barnen äta vanquin? Våra ungar fick mask och vaknade precis som du skriver mitt i natten av att det killade och sved. Vi tvättade alla sängkläder och köpte vanquin som de fick äta på vägen till förskolan.

Jag och frun äter mycket rå vitlök och har klarat oss men barnens bajs var ju fullt av döda maskar några dagar senare..

Dom har svårt med tabletter och vermox är flytande!

Tvättade ni bara sängkläderna en gång? Åt ni kuren igen sen två veckor senare? Inte fått tillbaka det igen?
  • Ka11e

Ja. Vi tänkte kanske ta kuren en gång till nu när det gått ytterligare några veckor.

Barnen tyckte att tabletterna smakade godis

• Anonym (Panik)
    Ka11e skrev 2018-03-05 07:15:22 följande:

Ja. Vi tänkte kanske ta kuren en gång till nu när det gått ytterligare några veckor.

Barnen tyckte att tabletterna smakade godis

Okej, håller tummarna här att vi blir av med det lika enkelt!
  • Anonym (Socker)
    Anonym (Panik) skrev 2018-03-04 22:37:45 följande:

Nu känner man ju att man aldrig mer vill ge varken barnen eller sig själv något med socker i... Och socker finns det ju i allt!

BArnen dricker bara mjölk eller vatten, läsk kan slinka ner på helgen. Inga bullar/kex/kakor/godis i veckorna. Visst kan stora få en glass då och då. Men annars är frukosten Lingongrova (inte helt nyttigt det) med leverpastej, youghurt, ägg, smoothie. Stora är jättedålig på att äta frukost och vill gärna ha korvbröd med ketchup, och det antar jag inte heller är så bra. Pannkakor på helgen ...Annars är det lunch på förskolan, frukt till mellis hemma, middag på kvällen och sen inget mer innan läggdags...

Kan även barn äta pumpafrön? Kan man äta för mycket, eller rättare sagt - hur mycket bör man äta?

Är rödbetsjuice något som barn gillar, och hur mycket sånt bör man dricka?

Barn kan äta pumpafrön. Våra barn gillar inte rödbetsjos men den är rätt god. Kanske 1/2 dl kan vara bra.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-05 15:54:44 följande:

Barn kan äta pumpafrön. Våra barn gillar inte rödbetsjos men den är rätt god. Kanske 1/2 dl kan vara bra.

Tack!

Hur mycket pumpakärnor och hur ofta? Tydligen gick inte det heller hem hos sonen, men tänker att man kan mala det och hälla det på maten...
  • Anonym (Socker)
    Anonym (Panik) skrev 2018-03-06 15:59:51 följande:

Tack!

Hur mycket pumpakärnor och hur ofta? Tydligen gick inte det heller hem hos sonen, men tänker att man kan mala det och hälla det på maten...

Vi körde med ca 10st varje dag en kort period. Sen på med tjock/fet salva (vi hade weledas zinksalva) så blir det knepigt för maskarna att krypa ut och lägga ägg. Då dör de tids nog oavsett.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-06 16:02:59 följande:

Vi körde med ca 10st varje dag en kort period. Sen på med tjock/fet salva (vi hade weledas zinksalva) så blir det knepigt för maskarna att krypa ut och lägga ägg. Då dör de tids nog oavsett.

Jaha, så lite, jag trodde typ dom skulle få i sig en halv påse om dagen eller nåt! Köpte risenta, en gul påse, hoppas jag köpte rätt!

Ja jag har smort sonen med xylocain varje kväll nu, det var bara natten mellan fre-lör som han sa att det kliade och jag såg en mask. Sen har nätterna varit lugna. Ska man fortsätta smörja nu varje kväll i två veckor för att vara på säkra sidan? Det är drygt bara, att på morgonen är det ju rester av salvan kvar i rumpan, så svårt att se om där är äggrester eller något. Han har inte heller bajsat här hemma så jag har kunnat kolla avföringen...

Tvättar rumpa morgon och kväll, samt rena underkläder, går med byxor och sover med byxor. Har tvättat hans sängkläder varje dag nu i 95 grader, igår var första dagen jag inte tvättade resterandes familjs sängkläder... städar toalett och dammsuger hela huset dagligen. Tvättar händer innan måltid samt handspritar.... Åå vad jag hoppas att detta ska göra susen, men denna väntan på kur nr 2 är olidlig.... Funderar på att ge oss alla en kur nu på lördag (1vecka efter), samt då nästs vecka (2veckor efter). Kanske hjälper mitt psyke något iallafall....
  • Anonym (Panik)

Alltså jag går under!!!!!

Sonen bajsade precis, och det fanns levande maskar i bajset. Fanns säker 10-20 stycken, och kanske 3-4 som rörde på sig! Och det är ju tre dygn sedan vi tog medicinen!!!!! Betyder detta att maskarna inte reagerar på medicinen?! Jag kommer bli deprimerad av dethär!

• Ka11e

Bara det att de åker ut är väl ett gott tecken. Märkligt att de levde... Men nu är de ju på reningsverket

• Anonym (Panik)

Ikväll bajsade han igen, fanns kanske 10 maskar i bajset och ingen levde! Hoppas jag kan pusta ut lite nu iallafall och lätta lite på städningen...

Nu käkar vi pumpafrön, vitlökskapslar, dricker citronvatten och sonen får Sempers magtabletter. Kommer ge en dos vermox nu till helgen också, samt nästa helg och hoppas på att det aldrig mer kommer tillbaka!

Svar på tråden Springmask, PANIK!