• Anonym (Bonusmamman)

Ha bonusbarnen "extra" hela tiden

Då var vi där igen. Jag är föräldraledig med tvillingar på under halvåret. Sedan tidigare har sambon två barn, 9 och 13 år gamla. Jag har ett barn på 9 år. Alla bor varannan vecka.

Sen jag gick hem på föräldraledigt har vi haft hans barn så mycket oftare. Mamman har åkt på flera veckors semester, det är utbildningar, affärsresor och middagar där barnen inte kan följa. Hon ringer (ofta med kort varsel, inte vid de längre resorna dock) och frågar om vi kan ta barnen. Min man svarar ja varje gång utan en tanke på att fråga mig först. Eftersom det är jag som går hemma är det jag som får ta hand om dem med skjuts till/från skolan, aktiviteter han inte hinner skjutsa på med tanke på hans jobbtider etc.

Mitt barn har vi varannan vecka med ytterst få undantag, inte ett undantag sedan tvillingarna kom faktiskt. Mitt ex och jag (bra relation) har kommit fram till att vi löser våra egna veckor i största möjliga mån.

Nu är vi där igen. Mannens ex ringer och frågar om barnen kan komma torsdag-lördag (byte söndagar) då hon ska på viktig affärsresa. Hon kommer hem varje kväll men barnen fixar inte att göra lunch själva. Barnen ska tillbaks till henne på lördag em och sen till oss igen på söndag (så låter det, de kommer att stanna hos oss på lördag också, det är så besvärligt att skjutsa för en natt kommer det att låta till helgen). Det går bra! Svarar min man i telefon utan att tveka. Jag då? Tänk om jag hade planerat något annat? Han jobbar dessa dagar. Barnen har dessutom lov och han lovar i samma samtal att vi kan åka skidor torsdag eller fredag (vi bor på en skidort). Det får ju jag lösa då. Eftersom jag är hemma.

Det som känns jobbigast är att mitt barns pappa jobbar hela lovet och kommer att gå på fritids varje dag. Samtidigt som jag ska ta hand om bonusarna på två lovdagar då de inte vill gå på fritids för att det är tråkigt.

Naturligtvis har jag tagit upp det här med mannen många gånger men han bara rycker på axlarna och säger att det är klart att vi måste ställa upp. Dessutom är han livrädd att göra något så att barnen vill flytta till mamman på heltid. Inte vågar han säga nej till henne heller.

Vad kan jag göra? Nu hade jag faktiskt sett fram emot en vecka där jag helhjärtat kunde ägna mig helt åt tvillingarna, det var snart 3 månader sedan vi hade en riktig "varannan vecka". Det har gått så långt att det pirrar oroligt i magen varje gång mannens ex ringer, är det bara en glömd gympapås eller är det ändring i umgänget igen? Är så ledsen över det här.

• Svar på tråden Ha bonusbarnen "extra" hela tiden
  • Anonym (Emlan)
    Brumma skrev 2018-03-05 11:45:59 följande:

Varför inleda en relation med någon om man inte tänker inkludera dem i beslut som nästan enbart påverkar den nya partern?

När jag var föräldraledig var jag hemifrån mycket.sov över hos mina föräldrar, min farmor osv. Över dagen åkte jag till mina syskon och lediga vänner.

Min bonus var ofta hemma extra hos oss under denna perioden MEN med min medverkan i besluten. Mun man tar inte för givet att jag inte har andra planer. Inkluderar mig i ALLA beslut som påverkar mig. Att man planerat annat innebär INTE att man anser bonus vara en börda. För mina biologiska barn skaffar jag barnvakt om jag har planer utan dem - med en bonus planerar man saker när barnet enligt överenskommelse ska vara hos den andra föräldern.

HUR kan begäran om delaktighet för dig förvandlas till att man gnäller och ser barnen som en börda?Har man barnen på heltid planerar man efter det. Skaffar barnvakt tex.. nu HAR de inte barnen på heltid.

Jag tycker så. Att ha barn är inte alltid en dans på rosor, varken bio eller bonus. För mig är alla barnen våra barn. Allt annat skulle kännas väldigt fel.
  • Anonym (Förstår!)
    Anonym (Emlan) skrev 2018-03-05 11:59:13 följande:

Jag tycker så. Att ha barn är inte alltid en dans på rosor, varken bio eller bonus. För mig är alla barnen våra barn. Allt annat skulle kännas väldigt fel.

Men nu står det ju rätt tydligt att det inte är barnen som är problemet utan ts sambo. Eller skulle du resonera likadant om din sambo tog beslut med sina andra barns mamma och inte kollade med dig sen förväntade sig att de är du som ska ta hand om dem och han är bortrest och du har gjort andra planer? På riktigt. Märk väl att han INTE pratar med dig om det utan du ska bara göra det dom bestämt, punkt slut.
  • Anonym (Emlan)
    Anonym (Förstår!) skrev 2018-03-05 12:06:42 följande:

Men nu står det ju rätt tydligt att det inte är barnen som är problemet utan ts sambo. Eller skulle du resonera likadant om din sambo tog beslut med sina andra barns mamma och inte kollade med dig sen förväntade sig att de är du som ska ta hand om dem och han är bortrest och du har gjort andra planer? På riktigt. Märk väl att han INTE pratar med dig om det utan du ska bara göra det dom bestämt, punkt slut.

Klart man bör prata om det. Inte det jag vill få fram. Men livet med barn är ett pussel.

Anser hon att han inte lyssnar får hon väl vägra ta dom. Verkar ju vara enda lösningen då.
  • Minimalen
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2018-03-05 10:58:27 följande:

Så blev det en tråd om elaka styvmamman och "du visste från början att han hade barn".

Jag tycker OM hans barn, jag vill inte vara utan dem! Det är INTE barnens fel att det blir så här, det är vi vuxna!

Jag tycker OM att ha dem här varannan vecka, jag tycker om att de kommer när de "inte ska" också, MEN då uppskattar jag att bli informerad i tid och kanske till och med tillfrågad om JAG har några andra planer (vilket jag nu hade och fick ställa in) då det är JAG som förmodas ta hand om dem då min man jobbar och ofta ligger ute på jobb, dvs inte kommer hem alls när vi har "storbarnsfri" vecka.

Jag har förstått att jag är en mes och måste ryta ifrån. Tack! Jag har faktiskt ringt honom på jobbet nu och förklarat hur jag känner (inte första gången vi pratar om det) och att det blev särskilt tokigt den här gången då jag hade sett fram emot torsdagen. Hans svar:" Hur tycker du vi ska lösa det då då? Ska *** stanna hemma från arbetsresan tycker du? Du är ju ändå hemma?" Så de kommer som de bestämt på torsdag morgon.

Vad menar han med "hur tycker du att VI ska lösa det". Det är ju DE som ska lösa det. Säg till honom att om du måste lösa det så skjutsar du dem till fritids på torsdagen innan du åker till din kompis och på fredagen så får de välja mellan fritids och att följa med till släktingarna (självklart utan minsta gnäll då det i så fall är deras eget val).
  • Anonym (Ewa)

Varför ska TS hela tiden ställa upp som barnvakt,när biomamman och pappan arbetar?Hon börjar tröttna på detta.Det är föräldrarnas ansvar att ta hand om sina barn,de har ju skaffat barnen.Om TS vill kan hon hjälpa ibland,men det är annan sak.

• Aiyana
    Träskvatten skrev 2018-03-05 08:43:56 följande:

Jag tycker att det är självklart att ställa upp på alla barn som ingår i familjen - mina barn, dina barn = allas barn.
    Även om det innebär att man ställer upp på ett ex.

Om det är orättvisa du reagerar på, att hans barn får mer tid än ditt eget barn, varför passar du inte på att ha ditt barn extra, speciellt när det nu är lov och barnet tvingas vara på fritis?

Men oavsett vad jag tycker så är enda lösningen att du och mannen kommunicerar, att ni lyssnar på varandra och inte bara hör orden som sägs, att ni tillsammans kommer fram till en lösning som passar er bägge.

Jaha, så du tycker det är helt ok att mannen bara säger ja utan att ens fråga TS om det passar henne? Ska en bonusmmama bara tas för given? Att bli utnyttjad är verkligen inte samma sak som att ställa upp!
  • Anonym (låtersjukt)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2018-03-05 10:58:27 följande:

Så blev det en tråd om elaka styvmamman och "du visste från början att han hade barn".

Jag tycker OM hans barn, jag vill inte vara utan dem! Det är INTE barnens fel att det blir så här, det är vi vuxna!

Jag tycker OM att ha dem här varannan vecka, jag tycker om att de kommer när de "inte ska" också, MEN då uppskattar jag att bli informerad i tid och kanske till och med tillfrågad om JAG har några andra planer (vilket jag nu hade och fick ställa in) då det är JAG som förmodas ta hand om dem då min man jobbar och ofta ligger ute på jobb, dvs inte kommer hem alls när vi har "storbarnsfri" vecka.

Jag har förstått att jag är en mes och måste ryta ifrån. Tack! Jag har faktiskt ringt honom på jobbet nu och förklarat hur jag känner (inte första gången vi pratar om det) och att det blev särskilt tokigt den här gången då jag hade sett fram emot torsdagen. Hans svar:" Hur tycker du vi ska lösa det då då? Ska *** stanna hemma från arbetsresan tycker du? Du är ju ändå hemma?" Så de kommer som de bestämt på torsdag morgon.

Det är DE som ska lösa problemet, din man och hans ex, inte du. Det är deras barn och deras ansvar. Det är för jädra fräckt av dem bägge två att bara ta dig för given och lasta över ansvaret på dig. Sätt ner foten och vägra! Så får de två lösa det med sina barn bäst de kan. 
  • Ess

Antingen får man en gång för alla säga stopp och nej, och ta den konflikten det blir när barnvaktsservicen dras in.
    Annars är det bara att se glad ut och dansa efter hans pipa nu och för alltid.

• Ess
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2018-03-05 11:30:46 följande:
    Det tror jag också men iom att det är mammavecka nu är mannen borta på jobb och kan inte bara åka hem.
    Jag hade ringt honom och upplyst honom om att nu åker jag iväg och lämnar dina barn ensamma, antingen kommer du hem och tar hand om dem annars får de klara sig själva.
  • fornminne

Jag tycker synd om alla "bonusmammor" som har det så här. Men ärligt talat får ni ju skylla er lite själva också. Ni ställer upp för mycket. Ni säger inte ifrån. I ett gemensamt hushåll hjälps man åt ja, men bioföräldrarna har huvudansvaret för sina barn, och du ska inte behöva ändra dina planer för att de bestämmer saker över ditt huvud. Just nu är du kungens lilla piga. Vill du fortsätta vara det? Ditt val.

Svar på tråden Ha bonusbarnen "extra" hela tiden