• Anonym (Bonusmamman)

Ha bonusbarnen "extra" hela tiden

Då var vi där igen. Jag är föräldraledig med tvillingar på under halvåret. Sedan tidigare har sambon två barn, 9 och 13 år gamla. Jag har ett barn på 9 år. Alla bor varannan vecka.

Sen jag gick hem på föräldraledigt har vi haft hans barn så mycket oftare. Mamman har åkt på flera veckors semester, det är utbildningar, affärsresor och middagar där barnen inte kan följa. Hon ringer (ofta med kort varsel, inte vid de längre resorna dock) och frågar om vi kan ta barnen. Min man svarar ja varje gång utan en tanke på att fråga mig först. Eftersom det är jag som går hemma är det jag som får ta hand om dem med skjuts till/från skolan, aktiviteter han inte hinner skjutsa på med tanke på hans jobbtider etc.

Mitt barn har vi varannan vecka med ytterst få undantag, inte ett undantag sedan tvillingarna kom faktiskt. Mitt ex och jag (bra relation) har kommit fram till att vi löser våra egna veckor i största möjliga mån.

Nu är vi där igen. Mannens ex ringer och frågar om barnen kan komma torsdag-lördag (byte söndagar) då hon ska på viktig affärsresa. Hon kommer hem varje kväll men barnen fixar inte att göra lunch själva. Barnen ska tillbaks till henne på lördag em och sen till oss igen på söndag (så låter det, de kommer att stanna hos oss på lördag också, det är så besvärligt att skjutsa för en natt kommer det att låta till helgen). Det går bra! Svarar min man i telefon utan att tveka. Jag då? Tänk om jag hade planerat något annat? Han jobbar dessa dagar. Barnen har dessutom lov och han lovar i samma samtal att vi kan åka skidor torsdag eller fredag (vi bor på en skidort). Det får ju jag lösa då. Eftersom jag är hemma.

Det som känns jobbigast är att mitt barns pappa jobbar hela lovet och kommer att gå på fritids varje dag. Samtidigt som jag ska ta hand om bonusarna på två lovdagar då de inte vill gå på fritids för att det är tråkigt.

Naturligtvis har jag tagit upp det här med mannen många gånger men han bara rycker på axlarna och säger att det är klart att vi måste ställa upp. Dessutom är han livrädd att göra något så att barnen vill flytta till mamman på heltid. Inte vågar han säga nej till henne heller.

Vad kan jag göra? Nu hade jag faktiskt sett fram emot en vecka där jag helhjärtat kunde ägna mig helt åt tvillingarna, det var snart 3 månader sedan vi hade en riktig "varannan vecka". Det har gått så långt att det pirrar oroligt i magen varje gång mannens ex ringer, är det bara en glömd gympapås eller är det ändring i umgänget igen? Är så ledsen över det här.

• Svar på tråden Ha bonusbarnen "extra" hela tiden
  • LittleSunshine84

Din man behöver vara föräldrarledig och rodda allt själv hör jag! Då kan han få känna hur det är att bara vara hemma.

Tyvärr är det enda lösningen. Då kan han curla sina tidigare barn/ex bäst han vill. Han kan prata hur mkt han vill om att du bara är hemma men det kommer att bli annorlunda när han själv är hemma. Förstår att du kanske inte vill bryta fl pga att barnen är små och ammar. Men din man pushar gränserna här.

Det är inte du som skiljer på barnen det är han. Det är han som får den här situationen att uppstå. Bonusbarnens mamma borde veta hur mkt jobb det ligger bakom småbarn och hon borde avlasta er i detta läget och inte tvärtom.

Att biobarnens curlade rycker upp spädbarn i minusgrader pga ovilja att åka buss är skandal!

När han annars har jobbat färdigt så kan laga storkok till sina barn.

• Anonym (L)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2018-03-05 11:26:21 följande:
    Jag vill inte säga att det är skönt att du förstår mig eftersom jag vet hur jobbigt det är. Eller lite skönt är det faktiskt ;) Just det att inte trampa någon på tårna känner jag så väl igen. Ibland känns det som att hela dagar går ut på att inte göra någon ledsen eller behandla dem olika. Mitt eget barn kan jag ställa helt andra, för åldern rimliga, krav på. Fast mannen låter sina barn ha dygnetruntservice precis som de har hos mamman, annars kanske de vill flytta till henne. Detta innebär att jag inte kan uppfostra mitt barn så som jag vill. Egna ansvar och förmåner för varför skulle mitt barn behöva göra saker om hans slipper? Nej jag blir inte klok på det här. Kan tillägga att det inte var så här från början då barnen var yngre. Det blir värre ju äldre de blir.

I din strävan att inte trampa på några tår låter du människorna med ömma tår köra över dig med ångvält. Är det verkligen värt det? Vad får du tillbaka?
  • Anonym (K)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2018-03-05 10:08:37 följande:

Glömde att svara på frågan om skolskjuts. De har busskort men de vill inte åka buss. Det är kallt, de kan missa den, det är dumma barn på bussen etc. På våra "riktiga" barnveckor har mannen anpassat sina tider så att han kan lämna dem kl 8. Hem åker de buss om båda ska hem samtidigt. Slutar den äldsta senare eller följer med en kompis hem får jag hämta den yngsta som inte vill åka buss själv. När vi har barnen "extra" börjar mannen kl 7 och jag får skjutsa dem istället. Jag har bett dem åka buss de gångerna så att jag ska slippa väcka tvillingarna och göra dem iordning men det går de inte med på. Mitt barn går i annan skola och åker buss.

Men vilka bortskämd skitungar! Du får ju VÄGRA köra TS!! Inte tusan rycker man upp två små barn om det finns buss!
  • nevermind
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2018-03-05 11:30:46 följande:
    Det tror jag också men iom att det är mammavecka nu är mannen borta på jobb och kan inte bara åka hem.
    Ring mamman tidigt på torsdag och säg att ni har vinterkräksjuka. >:)
  • Fennyxx

Det är väl självklart att din man inte kan lova att du ska ta på dig en massa extrajobb utan att fråga dig först! Du måste säga nej tydligare till detta. Fråga om han är ok med att du lovar bort honom som barnvakt till grannens barn sedan när han är föräldraledig?

• Phalaenopsis
    MsM84 skrev 2018-03-05 11:19:06 följande:
    Här beter han sig dåligt som vänder det mot dig när det är han som gjort fel. Nästa gång vänder du tillbaka det och säger, jag vet inte hur ni vill lösa det, men jag är upptagen och eftersom jag inte ens har blivit tillfrågad om jag kan så är det upptill er som har skapat situationen att lösa det.
    Men om du frågar mig om möjliga lösningar så är mina förslag:
    1 mamman ber mormor och morfar om hjälp istället
    2 du tar ledigt och tar hand om dina barn
    3 mamman får stanna hemma.
    I framtiden är det absolut inte omöjligt att jag hjälper till, men en förutsättning är att jag blir frågad om jag kan och vill.

Stå upp för dig ts!
    Precis så!
  • Canadasvensk

TS jag känner igen mig i mycket av det du skriver (dock är jag mannen med eget barn, bonus barn och vårat barn).

Jag började tidigt att till och med "neka" mitt egna barn för att visa min partner att jag accepterar inte att bli överkörd av mitt ex eller hennes ex. Och det har faktist hjälpt lite. Men jag tar hellre dom små fighterna än dom stora när man inte orkar längre för att bägaren rinner över.

Det är också précis som du skriver att det blir bara värre med åren. Ex'en alltså! För dom lär sig ganska fort hur dom ska få vad dom vill.

Hur som helst, mitt råd är att ta fighten! Säg ifrån på skarpen att nästa gång han säger "ja" utan att fråga dig så sätt ner foten och låt han fixa det. Du är INTE din partners barnvakt! (Jo ibland givetvis men inte utan att han frågar dig innan.)

Det som gjort min situation bättre är för att vi nu har hennes dotter typ 90% så det blir mindre som hennes ex vill lämna ifrån henne men det händer ändå. Någon timmer här och en half dag där.  

Min fru och hennes ex går också på familjerådgiving där dom ENDAST diskuterar deras dotter och det har funkat ganska bra också.

Du får helt enkelt ge din man ett ultimatum att antingen går ni på terapi eller så flyttar du ut. Jag vet att det är hårt och troligvis orealistiskt men du får väl fejka lite då!   ;)

Eller maila både din man och hans ex och skriv ner exakt vad du tycker och tänker. (Jag har gjort det!)

TS dina tvillingbarn behöver en stark mamma. Inte en dörrmatta!

Lycka till!

• Anonym (mc)

Jäklr vilken soppa!
    Ni som ännu inte skaffat styvfamilj: Gör det inte!

• Anonym (Elaka styvmodern)

Detta är väldigt intressant. När man inte levt i en stjärnfamilj är det himla lätt att tycka och tänka. Hade ni valt bort era egna barn för att tillfredsställa andras barn? Nej, trodde inte det heller. Vi har en tydlig deal här hemma. Bonus 8 år och biobarn 3 och 1 år. Pappan arbetar borta, jag föräldraledig. Bonus åker buss till skolan. Jag möter upp hemma när hen kommer hem. Läxa och annat görs tillsammans med pappan när han kommer hem. Hen har en mamma och en pappa PLUS mig, detta ska inte utnyttjas. Mina barn har första tjing på mig, punkt slut.

Svar på tråden Ha bonusbarnen "extra" hela tiden