• Dalens

Inte fått hjälp på akuten?

Min fråga är hur många som antingen är gravida eller har fått missfall, har blivit avvisade på akuten. (Pga av läkarbrist eller att de tycker man ska klara det själv?)

• Svar på tråden Inte fått hjälp på akuten?
  • Iowhannah

Jag förstår inte riktigt heller men om du är orolig för att du fått missfall så är det inte akuten du ska vända dig till, du ska ringa gynmottagningen och sen får de guida dig rätt.

• Akireb

Om det r gynakuten du tänker på så prioriterar de inte om man fpr missfall tidigt då det ändå inte kan göra något. Med mitt första barn va jag rädd att hag fått missfall och åkte till SöS gynakut. Satt där i 7h och väntade för de kom ju in akuta fall hela tiden vilket jag har full förståelse för.

Jag vet inte om jag svarat på din fråga? :)

• EpicNurse

Vad menar du? Att bli avvisad betyder att man blir informerad om att gå därifrån för att man inte ska vara där. Det finns många många som blir bedömda av en sjuksköterska och hemskickade för att deras fall inte är akut. Om det är så Du menar. Det är inte att bli avvisad.

Bara för att man är gravid är det inte akut så fort det händer något.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Dalens
    EpicNurse skrev 2018-03-05 09:56:19 följande:

Vad menar du? Att bli avvisad betyder att man blir informerad om att gå därifrån för att man inte ska vara där. Det finns många många som blir bedömda av en sjuksköterska och hemskickade för att deras fall inte är akut. Om det är så Du menar. Det är inte att bli avvisad.

Bara för att man är gravid är det inte akut så fort det händer något.

Men om man inte ens blir undersökt? Hur kan de då avgöra? Vissa fall kan faktiskt vara värre än andra, men jag tror generellt att missfall är väldigt låg prioriterat men det är min uppfattning
  • Dalens
    Akireb skrev 2018-03-05 09:30:48 följande:

Om det r gynakuten du tänker på så prioriterar de inte om man fpr missfall tidigt då det ändå inte kan göra något. Med mitt första barn va jag rädd att hag fått missfall och åkte till SöS gynakut. Satt där i 7h och väntade för de kom ju in akuta fall hela tiden vilket jag har full förståelse för.

Jag vet inte om jag svarat på din fråga? :)

Men du fick hjälp till slut? Jag förstår också att akuta värre fall går före, men som sagt jag undrar om det inte är lite väl låg prioriterat.
  • Snuttis2

Vården kan sällan göra mkt i samband med tidiga missfall, dessa klarar kroppen generellt att hantera på egen hand. Känns viktigare att vårdtid finns till de senare fallen där komplikationsrisken ökar o den emotionella påfrestningen är större.

• EpicNurse
    Dalens skrev 2018-03-05 10:21:33 följande:

Men om man inte ens blir undersökt? Hur kan de då avgöra? Vissa fall kan faktiskt vara värre än andra, men jag tror generellt att missfall är väldigt låg prioriterat men det är min uppfattning

För att man är utbildad och har triageunderlag att utgå ifrån för att man ska kunna fånga upp de som är riktigt dåliga, och de som skulle kunna bli väldigt dåliga.

Det är lite samma ?regler? som gäller för vad som är akut och inte även när man är gravid.

Tex Kraftig smärta

Väldigt riklig blödning (1-2 bindor i timmen)

Infektion

Kraftig Vätskebrist

Ja, missfall är lågt prioriterat. Det är inte öht akut om man inte håller på att förblöda eller har väldigt kraftig smärta.

Saker som små blödningar, molvärk, sjukdom i annan del av kroppen, oro, lite illamående, bruna flytningar osv är inte akut och kan ofta sållas bort från akuten av sjuksköterskan. Det krävs inte en undersökning för att avgöra att det inte är akut. Möjligen lite provtagning i vissa fall, men det räcker oftast! På så sätt får patienterna som faktiskt behöver akut omhändertagande snabbare hjälp.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Jemp

Frågan är varför du skulle vända dig till akuten i något av fallen?

Svar på tråden Inte fått hjälp på akuten?