• Anonym (Fsk)

Ni som jobbar på försäkringskassan ! Lön/utbildning ?

Vad har ni för lön , arbetsttider och utbildning ? Är utbildad förskollärare men vill inte jobba mer med detta. Funderar på att söka jobb hos Försäkringskassan då det finns några tjänster ute . Har ni några andra tips på vad jag skulle kunna arbeta med ? Har en ganska bra lön nu på ca 30.000. Men vill inte jobba med med människor längre. Vill helst jobba med pappersarbete , kontor , reception , administration etc.

• Svar på tråden Ni som jobbar på försäkringskassan ! Lön/utbildning ?
  • telly
    telly skrev 2018-03-05 20:12:02 följande:

Är det många som ringer dig och är arga? Får du bemöta många upprörda människor? Får ni stöd i det?

Puffar för min fråga!
    BF feb 2018
  • askyfullofstars
    telly skrev 2018-03-11 17:07:00 följande:

Puffar för min fråga!

Ja. Du ska kunna hantera att ilskna människor ringer och kallar dig för allt möjligt. Det är en fråga du tom får på intervjun, hur du hanterar att ge avslag och konsekvenserna av det.
  • Anonym (A)

Hur vet du, om du ska ge avslag? Eller inte?

• Anonym (A)

Och vad gör läkaren, som inte vill synas?

• askyfullofstars
    Anonym (A) skrev 2018-03-12 11:42:30 följande:

Hur vet du, om du ska ge avslag? Eller inte?

Det ingår i jobbet som handläggare. Så du lär dig det. 6 månaders internutbildning förbereder dig på handläggningsfrågor.
  • Anonym (Vill jobba på Fkassan)
    askyfullofstars skrev 2018-03-12 16:14:59 följande:

Det ingår i jobbet som handläggare. Så du lär dig det. 6 månaders internutbildning förbereder dig på handläggningsfrågor.

Får man lika mycket betalt under utbildningen som den vanliga lönen?
  • askyfullofstars
    Anonym (Vill jobba på Fkassan) skrev 2018-03-12 16:24:12 följande:

Får man lika mycket betalt under utbildningen som den vanliga lönen?

Ja, du får din månadslön som vanligt. :)
  • millepede

Jag jobbar på FK som försäkringsutredare inom tandvård. Vi utreder och gör efterhandskontroller om tandläkare rapporterat in rätt vård till FK och fått rätt ersättning utbetalt från det statliga tandvårdsstödet. Det är fantastiskt roligt! Väldigt komplext men ett riktigt detektivarbete där man får gräva och klura och fatta beslut???? allt med stöd av föreskrifter och lagar förstås. Alla på min avdelning gillar verkligen sitt jobb. Upplever att jag som utredare får arbeta mkt under devisen "frihet under ansvar". En efterhandskontroll kan, och får, ta lite olika lång tid beroende på vad man hittar. Klart FK har koll på vad jag håller på med, men känner mig inte pressad/stressad eller övervakad. Delvis under utbildning fortfarande men kommer inte sitta så jättemycket i telefon eller mail, några timmar i veckan bara för att svara på frågor från tandläkare/tandhygienister. Vi möter eller samtalar aldrig med privatkunder vilket passar mig perfekt. Jag har dubbla examina, inom tandteknik och statsvetenskap och är som sagt ganska ny på tjänsten, kanske därför jag fortfarande bara har positivt att säga iofs haha. Älskar den statliga värdegrunden med!???? Så skönt att jobba på ett ställe som har en bra värdegrund. Plus för lång semester, flex och friskvården. Gick in på 28500 kr som utredare, hade hoppats på lite mer men man kan inte få allt.

• millepede

Kom på att jag faktiskt känner en f.d förskollärare som jobbar inom FK sen några månader tillbaka, men som kundtjänsthandläggare på KC för partner. Där sitter man till största delen i tfn och svarar på frågor från arbetsgivare, socialtjänsten, kronofogden m.m, samt besvarar mail och handlägger inkomna förfrågningar från andra myndigheter och försäkringsbolag etc. Sällan jobbiga eller tunga samtal eftersom det inte är privatpersoner som ringer. Men det är ganska styrt när det kommer till tider och stämpling pga måste vara tillgänglig i tfn exakt 8.00 och sen exakt 30 min lunchrast till exempel vilket kan upplevas stressigt. Lönen är dock hyfsad ändå, runt 27000 tror jag.

• Anonym (...)
    askyfullofstars skrev 2018-03-12 16:14:59 följande:

Låter som en dröm, hos oss har vi fått mellan 4-12 veckor innan vi förväntas prestera som gamla rutinerade handläggare.
  • telly
    askyfullofstars skrev 2018-03-11 18:03:18 följande:

Ja. Du ska kunna hantera att ilskna människor ringer och kallar dig för allt möjligt. Det är en fråga du tom får på intervjun, hur du hanterar att ge avslag och konsekvenserna av det.

Ok då är det nog inget för mig. Jag är ganska konflikträdd och tycker arga personer är obehagligt.
    BF feb 2018
  • Anonym (Föskollärare också :))

Hej

Hur har det gått? Skulle själv vilja arbeta inom Försäkringskassan men inte som personlig handläggare.

• Arascha

Jag började på på Underhållsstöd år 2016 och gick då in med en lön på 25000, vi var en grupp på 15 personer. Någon enstaka medarbetare lyckades förhandla till sig lite över 25000. Idag är lönen något högre, runt 26 000 men fortfarande alldeles för låg!! Det är hög omsättning på personalen, höga mål, höga krav. Du är mer av en utredare än försäkringshandläggare på underhållsstöd samt samt att du agerar förmedlare (nästintill psykolog) till familjer med konfliktproblem. Vi började som en grupp om 15 personer, nu är det bara 1 1/2 person kvar. 

Idag arbetar jag på Barnbidrag. Fortfarande dålig lön (26200) men mer normalt arbete. Barnbidrag är en positiv förmån vilket innebär att du sällan har arga kunder. 

Fördelar med arbetet: Du kan flexa mellan 06:00 - 21:00 vilket även innebär att du kan ligga +50/-50 timmar, du kan ha upp till 35 semesterdagar, friskvårdstimma en gång i veckan, det finns utvecklingsmöjligheter.  Du kan arbeta hemifrån. Bra OB tillägg (lön / 72 för att få fram timlön vid arbete på helger)

Nackdelar med arbetet:  Alltid kaos vid semesterplaneringen i juli. Om du tycker att det är kaos på ditt arbete i juli så ska du se kaoset på FK. Där tar flera ut både FP och semester för att få 8 veckors ledighet vilket ställer till det en hel del. Bemanningen kan vara runt 50-70% under juli månad beroende på vilken förmån du arbetar på. Även stök i julplaneringen beroende på vilken förmån du är på, vissa chefer delar upp det att 50% får vara lediga innan jul och 50% efter jul, sedan finns det en del chefer som ger dig 1 dag ledigt under någon av veckorna mellan v51 - v1. 

Du har begränsad möjlighet att arbeta hemifrån, du sitter även i kundcenter vilket gör att kunderna har svårt att få tag på dig. Om du arbetar med reserverade ärenden kan du ha oturen att komma tillbaka från semestern och ha 40 prioriterade ärenden som ska åtgärdas snarast möjligt för att dina kollegor inte haft möjligheten att hjälpa dig när du varit ledig, detta då de har lika mycket arbete. (beror helt på vilken förmån du är på)

Tips för att jämföra lön så kan du kontakta Statens Servicecenter, kräv hellre en för hög lön än för låg för löneutvecklingen därefter är inte bra. 

Lycka till!

• Anonym (.)

Jag har fått jobb på försäkringskassan och kommer börja där snart. På intervjun så frågade de om mitt löneanspråk och jag svarade 35 000 kr. När de ringde för att erbjuda mig jobbet så fick jag även veta att jag skulle få 33 000 kr. Har 180 hp men inte jobbat med utredning eller inom statlig myndighet tidigare så jag var ändå nöjd med lönen de erbjöd.

• Anonym (IT-Guy)

Då det finns så många olika roller inom FK så är det svårt att ge något bra svar. Sjäv är jag utvecklare inom IT på FK.
    Jag har provat på olika roller allt från handläggning till utveckling av IT-systemen.
    Det är en av fördelarna med att arbeta hos oss. Oavsett om man less på sin nuvarande roll eller bara vill prova något annat så går det att ordna. 
    Det behövs allt från handläggning, kontorsservicegeneralister (bl a administration till påfyllnad av kontorsvaror) och administrativa assistenter till samordnare, tekniker och systemutvecklare.
    Lönerna varierar ganska stort beroende på vad man väljer för yrkesroll.

Lycka till!

Svar på tråden Ni som jobbar på försäkringskassan ! Lön/utbildning ?