• buskar

6 månader, vägrar sova, vid 7-tiden

Försöker få vår baby att sova vid 7-tiden på kvällen då jag läst att många rekommenderar det som en lämplig tid för en 6-månaders-baby.

Vi försöker med rutiner som gonatt-sång, släcka ner, prata tyst och ibland lite sagoläsning, osv, men fungerar inte.

Superalert och vill absolut inte sova, bara leka

Inte ens vid elva på kvällen är det lätt att sova, även om det med viss möda brukar fungera, då sover han några timmar, och vaknar några gånger och måste suga på bröst. Därefter sover han till 8-9 på morgonen

• Svar på tråden 6 månader, vägrar sova, vid 7-tiden
  • Anonym (Tvåbarnsmamma)

Låter som en helt normal 6-månaders.. Tror inte våra barn somnade vid 19-tiden när de var 6 månader, snarare var de uppe med oss till vi somnade ungefär.

• lövet2

Jag fattar inte riktigt. En 6-månaders, som inte kan klockan och inte har en tid att passa på morgonen, varför skulle han sova kl 19? Barn i den åldern är ofta ganska kvällspigga, så det känns som ett riktigt slöseri med tid och tålamod att hålla på och krångla så där.

Mina ungar har varit väldigt olika. En somnade alltid vid 18-tiden, men annars har de somnat mellan 21 och 24 någon gång. Vad skulle problemet vara med det?

• EpicNurse

Min 6-månaders somnar oftast perfekt klockan 19.

Sen vaknar han varje eller varannan timme hela natten och tycker det är morgon vid kl 6-7. Grattis oss!

Ni får kanske se över hur barnet sover på dagen om han har svårt att sova på kvällen. För många sovstunder eller för sent (för nära läggdags)?

Men jag ser inte riktigt heller det konstiga. Barn är olika. Han kommer så småningom komma in i bra rutiner. Det är inget konstigt alls i det du beskriver.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • buskar

Ok, då kanske det inte är så vanligt trots allt.

Problemet var att jag trodde att det var nyttigt för barn att ha rutiner och sova lite tidigare på kvällen, och det tycker jag nog fortfarande, fast inser att det kanske är lite väl tidigt trots allt

• buskar

Angående sovstunder på dagen, jo var lite inne på det, att försöka sova mindre dagtid

• Anonym (.)

Vid 6 månader somnade barn barn ca kl 23... och vaknade vid 5.

Först omkring 1,5 år (efter förskolestart) blev läggningen vid 18... och upp vid 5.

• Cadencee

Alltid lagt minsta runt 19-20. Jag tycker det är viktigt med rutiner så körde det på en gång. I början låg han i vagnen på nedervåningen tills vi skulle sova men sen var det skönt att lägga honom i sovrummet direkt för att inte väcka honom när vi på oss. Hoppas det löser dig!

• EpicNurse
    Cadencee skrev 2018-03-06 05:59:43 följande:

Alltid lagt minsta runt 19-20. Jag tycker det är viktigt med rutiner så körde det på en gång. I början låg han i vagnen på nedervåningen tills vi skulle sova men sen var det skönt att lägga honom i sovrummet direkt för att inte väcka honom när vi på oss. Hoppas det löser dig!

Vi har gjort liknande!
  • Anonym (Mamma)

Bebisen kan antingen somna tidigt på kvällen och stiga upp tidigt eller tvärtom. 19-9 låter omöjligt, det blir ju 14 timmar bara där och sedan sova 2 ggr på dagen?

Min 6 mån sov 11-12h nattsömn.

• buskar
    Cadencee skrev 2018-03-06 05:59:43 följande:

Var han vaken på nedervåningen, eller sov han?

Hur mycket sov han på dagen, när vaknade han på morgonen?
  • buskar
    EpicNurse skrev 2018-03-06 06:59:12 följande:

Vi har gjort liknande!

Hur mycket sov han på dagen, och när vaknade han på morgonen?
  • buskar
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-06 07:54:03 följande:

Min 6 mån sov 11-12h nattsömn.

Sov han något på dagen?
  • EpicNurse
    buskar skrev 2018-03-06 08:23:45 följande:

Hur mycket sov han på dagen, och när vaknade han på morgonen?

Han sover 2-3 gånger på dagen. Mellan 30-90 minuter. Han vaknar mellan 6-7.
  • Anonym (Mamma)
    buskar skrev 2018-03-06 08:27:33 följande:

Sov han något på dagen?

Hon sov två ggr på dagen ca 1-1,5h.

När hon blev 9 mån tog vi bort ena dagsömnen och då sov hon 13h nattsömn och 2h dagsömn.
  • lövet2
    buskar skrev 2018-03-06 02:22:39 följande:
    Ok, då kanske det inte är så vanligt trots allt.

Problemet var att jag trodde att det var nyttigt för barn att ha rutiner och sova lite tidigare på kvällen, och det tycker jag nog fortfarande, fast inser att det kanske är lite väl tidigt trots allt
    Ja, det är nyttigt för barn. Men en baby har helt andra behov än vad större barn har. Enligt min erfarenhet, så mår spädbarn bäst om de får följa sin egen rytm när det gäller mat och sömn. Då får de vad de behöver, och inte vad föräldrarna tror de behöver.

Mina barn har inte haft några andra rutiner än sina egna det första året, och det har inneburit glada nöjda barn och oftast nöjda föräldrar (i bland skulle man faktiskt önska att ungen kunde somna tidigt så man fick en "ledig" kväll!). När de kommit ur babystadiet, så har behovet av fasta tider och rutiner kommit lite i taget.
  • Cadencee
    buskar skrev 2018-03-06 08:21:04 följande:

Var han vaken på nedervåningen, eller sov han?

Hur mycket sov han på dagen, när vaknade han på morgonen?

Då sov han. Han har sovit ganska mycket. Men 1-2 gånger på förmiddagen och likadant på eftermiddagen. Vaknade runt 6 i regel.
  • legomum

Mina sov runt fyra gånger på dagen vid 6 månader. De vaknade vid 5 på morgonen och gjorde kväll vid 18.
    Haft det väldigt enkelt med just sömnen. Men tror det har med att göra att jag följde dem. Vi åt på bestämda tider och sedan sov de. Väldigt rutinmässigt.
    De sov mellan 1-2 timmar i stöten. Sedan var det från noll till hundra när de var vakna.

• legomum
    legomum skrev 2018-03-06 11:23:57 följande:

Mina sov runt fyra gånger på dagen vid 6 månader. De vaknade vid 5 på morgonen och gjorde kväll vid 18.
    Haft det väldigt enkelt med just sömnen. Men tror det har med att göra att jag följde dem. Vi åt på bestämda tider och sedan sov de. Väldigt rutinmässigt.
    De sov mellan 1-2 timmar i stöten. Sedan var det från noll till hundra när de var vakna.

Så följ ditt barn lek med barnet när det är vaket.

När sömnen började krångla för dem på kvällen så låg jag inte och försökte söva dem i timmar, Tog upp dem en 20 minuter och lekte ordentligt och sedan var de trötta.
    Ändra din rutin till vad som passar ditt barn istället.
  • buskar
    legomum skrev 2018-03-06 11:26:38 följande:

Så följ ditt barn lek med barnet när det är vaket.

När sömnen började krångla för dem på kvällen så låg jag inte och försökte söva dem i timmar, Tog upp dem en 20 minuter och lekte ordentligt och sedan var de trötta.

Ändra din rutin till vad som passar ditt barn istället.

Tack alla för informativa svar

Jo har blivit så i praktiken, att jag först försöker och när det inte går så hittar vi på annat. Inte så att jag försöker söva honom flera timmar i sträck.
  • 10oktober

Min son är 8 månader och vi började få rutin för kanske en månad sen. Nu somnar han ca kl 20, tidigare var det aldrig före kl 22. Och det hittade han själv på när han var redo!

Svar på tråden 6 månader, vägrar sova, vid 7-tiden