• lövet2

6 månader, vägrar sova, vid 7-tiden

Jag fattar inte riktigt. En 6-månaders, som inte kan klockan och inte har en tid att passa på morgonen, varför skulle han sova kl 19? Barn i den åldern är ofta ganska kvällspigga, så det känns som ett riktigt slöseri med tid och tålamod att hålla på och krångla så där.

Mina ungar har varit väldigt olika. En somnade alltid vid 18-tiden, men annars har de somnat mellan 21 och 24 någon gång. Vad skulle problemet vara med det?

• lövet2
    buskar skrev 2018-03-06 02:22:39 följande:
    Ok, då kanske det inte är så vanligt trots allt.

Problemet var att jag trodde att det var nyttigt för barn att ha rutiner och sova lite tidigare på kvällen, och det tycker jag nog fortfarande, fast inser att det kanske är lite väl tidigt trots allt
    Ja, det är nyttigt för barn. Men en baby har helt andra behov än vad större barn har. Enligt min erfarenhet, så mår spädbarn bäst om de får följa sin egen rytm när det gäller mat och sömn. Då får de vad de behöver, och inte vad föräldrarna tror de behöver.

Mina barn har inte haft några andra rutiner än sina egna det första året, och det har inneburit glada nöjda barn och oftast nöjda föräldrar (i bland skulle man faktiskt önska att ungen kunde somna tidigt så man fick en "ledig" kväll!). När de kommit ur babystadiet, så har behovet av fasta tider och rutiner kommit lite i taget.
Svar på tråden 6 månader, vägrar sova, vid 7-tiden