• emelisvedberg

    uska på förlossning

    hejsan. 
    jag är färdig undersköterska nu i sommar 2018 och har lite tankar kring att börja jobba på förlossningen då jag alltid älskat barn och att bli bm var ett alternativ ett tag men känner att jag är lite trött efter alla studier så uska känns mer passande för mig. det jag undrar lite över är vad en uska gör på föörlossningen ? någon som har erfarenhet av det ? och får man som uska vara med under själva förlsossningen ? 
    tacksam för svar :) 

  • Svar på tråden uska på förlossning
  • Anotherone
    emelisvedberg skrev 2018-03-06 12:40:14 följande:

    hejsan. 

    jag är färdig undersköterska nu i sommar 2018 och har lite tankar kring att börja jobba på förlossningen då jag alltid älskat barn och att bli bm var ett alternativ ett tag men känner att jag är lite trött efter alla studier så uska känns mer passande för mig. det jag undrar lite över är vad en uska gör på föörlossningen ? någon som har erfarenhet av det ? och får man som uska vara med under själva förlsossningen ? 

    tacksam för svar :) 


    Hej!

    Jag har en kompis som är undersköterska på just förlossningen. Hon har inte fött barn själv och behövde inte gå någon slags påbyggnad heller för att jobba just där (hon hade jobbat med dementa och äldre innan) utan det var intresse och personliga egenskaper.

    Barnmorskan har ju ansvaret för mamma och barn under förlossningen. Undersköterskan finns där för stöd och "allt det andra". Stötta mamma+partner, bädda, hämta dricka, fika och sen givetvis hålla koll på att allt verkar ok. En barnmorska kan (tyvärr säger jag) ha hand om fler födande i dagsläget och då blir usk-an barnmorskans förlängda arm.

    Ofta jobbar ju usk+ barnmorska i team, så har det varit vid båda mina förlossningar.

    Vad jag uppskattade mycket med undersköterskorna senast var att två av dem var väldigt insatta i förloppet, de olika faserna. Och de var duktiga på att hjälpa en behålla fokus med tydliga målbilder till exempel och att andas ordentligt.

    Så att man som usk på förlossningen går kurs i andningsteknik och den typen av kurser som blivande föräldrar går, det skulle jag se som ett stort plus!
  • emelisvedberg

    okej tack för svar! :) 
    verkar jättespännande att få jobba på förlossningen som uska :) 
    skall börja på en annan avdelning men målet blir nog förlossningen :) 

Svar på tråden uska på förlossning